رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

نشانه‌ای از رشد اقتصادی در خرمشهر دیده نمی‌شود

هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر معتقد است رشد 5 درصد یا 4 درصد اعلام شده توسط بانک مرکزی در شهرهایی است که جریان اقتصادی بیشتری دارند، اما خرمشهر نشانه‌ای از این رشد را ندیده است.

20 آذر 1395
کد خبر : 5823
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر معتقد است رشد 5 درصد یا 4 درصد اعلام شده توسط بانک مرکزی در شهرهایی است که جریان اقتصادی بیشتری دارند، اما خرمشهر نشانه‌ای از این رشد را ندیده است.

هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر

 خرمشهر یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان و مرکز شهرستان خرمشهر است. خرمشهر به‌جهت واقع‌شدن در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق، از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه‌ای برخوردار است. این شهر در انتهایی‌ترین نقطه استان خوزستان قرار گرفته و اسکله‌های آن در کرانه‌های رودخانهٔ اروندرود جای گرفته‌است.

خوزستان تنها استان سه اتاقه کشور است که اتاق بازرگانی آن منحصر به اهواز نیست که در مرکز استان واقع شده است؛ بلکه اتاق‌های آن در اهواز، خرمشهر و آبادان است. اتاق خرمشهر با قدمت بیش از 80 سال، از سال 1311 و همزمان با تصویب قانون تجارت ایران مشغول به فعالیت شده است.

«جایگاه اتاق خرمشهر در گذشته بهتر از امروز بوده و به دلیل مسائل پیش آمده، جنگ و ... وضعیت آن امروزه خیلی خوب نیست.» هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر که بیش از یک ماه از انتصاب می‌گذرد این جمله را به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید.

او برای شاهد مثال حرف خود می‌گوید: نرخ بیکاری در خرمشهر و خوزستان خیلی بالاست و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی آن خوب نیست. چنانچه کارخانه‌های شهرک صنعتی به دلیل عدم حمایت دولت وعدم ارائه بسته حمایتی از تولید داخلی و دیگر مسائل، از 33 کارخانه فعال به 3 کارخانه رسیده است. رشد 5 درصد یا 4 درصد اعلام شده توسط بانک مرکزی در شهرهایی است که جریان اقتصادی بیشتری دارد اما خرمشهر نشانه‌ای از این رشد را ندیده است.

به گفته رئیس اتاق خرمشهر، تجار این شهر دغدغه کمبود نقدینگی دارند و بانک‌ها با آن‌ها تعامل نمی کنند. فیصلی می‌گوید: هرگاه تجار می‌خواهند وام یا تسهیلاتی بگیرند، قوانینی وجود دارد که جلوی کار آن‌ها را می‌گیرد. امیدواریم با وجود منطقه آزاد اروند تعاملی بین اتاق بازرگانی و منطقه آزاد صورت گیرد که رونق بخش اقتصاد شهر باشد.

منطقه آزاد اروند، نقطه امید خرمشهر

او درباره نقاط مثبت اقتصادی خرمشهر می‌گوید: وجود منطقه آزاد اروند، داشتن راه های ارتباطاتی مانند راه‌آهن و راه‌های آبی و هم‌چنین داشتن مرز خشکی با عراق از جمله مزایای اقتصادی این شهر است. عراق با توجه به مشکلات بعد از جنگ بازار بکری دارد که اگر به عنوان بازار هدف اگر روی آن سرمایه گذاری کنیم، برای تجار و بازرگانان اقتصادی مثمر خواهد بود و این امر نیاز به همکاری همه جانبه متولیان امور شهر دارد.

به گفته رئیس اتاق خرمشهر، هیات‌های تجاری مختلفی مانند هیات‌های آلمانی، عراقی و .. برای سرمایه‌گذاری به شهر می‌آیند اما هنوز مذاکرات آن‌ها در حد بررسی اوضاع و مطالعه منطقه است که ببیند در چه زمینه‌ای می‌توانند فعالیت کنند.

بیشتر صادرات خوزستان از مرز خرمشهر انجام می‌شود

فیصلی درباره وضعیت صادرات خرمشهر می‌گوید: 70 درصد صادرات خوزستان از مرز شلمچه خرمشهر است و روزانه 500 کامیون کالاهای صادراتی از مصالح ساختمانی گرفته تا مواد غذایی تولید داخل به عراق صادر می کنیم.

او درباره برنامه کاری خود توضیح می‌دهد: هیات رئیسه جدید از فعالان واقعی اقتصادی بوده و مصمم هستند گامی در جهت رونق بخشیدن به فعالیت اقتصادی شهر داشته باشند. امیدواریم با تعامل و همکاری و مشارکت دادن همه طیف‌های اقتصادی فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، بتوانیم فعالیت اقتصادی را فراگیر کنیم. برنامه‌هایی شامل نشست با تجار، تعامل با منطقه آزاد، نشست با مسئولان اقتصادی شهر، تعامل با سازمان صنعت، معدن و تجارت در نظر داریم که با این تعامل و راهکارهایی که فعالان اقتصادی ارائه می‌دهند، امیدواریم بتوانیم گام‌های مثبتی برداریم.

موضوعات :
در همین رابطه