رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

25 نکته از گفته‌های حسن روحانی در جشن شکرگزاری برداشت محصول

از فناوری نوین و تجربه جهانی در بخش کشاورزی استفاده کنیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که خوداتکایی در مواد غذایی برای ما مهم است، گفت: ما دنبال توسعه کشاورزی پایدار هستیم.

22 آذر 1395
کد خبر : 5866
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 حسن روحانی صبح روز دوشنبه، در جشن شکرگزاری برداشت محصول با ابراز خوشحالی از خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه محصول استراتژیک گندم سخنرانی کرد.

- جشن امروز یک افتخار بین‌المللی برای تبلور بزرگ‌ترین بخش اقتصاد  مقاومتی است.

-در حوزه امنیت غذایی شاهد یک‌قدم مهم برای خوداتکایی و تضمین امنیت ملی کشور در حوزهٔ غذایی هستیم.

-کسانی که سن بیشتری دارند  و قحطی غذا در دوران جنگ جهانی دوم را به یاد می‌آورند می‌دانند امنیت غذایی یعنی چه؟ می‌دانند اگر گندم کم باشد و دشمن بخواهد به ما فشار بیاورد چه می‌شود.

-خودکفایی در تولید محصولات  کشاورزی می‌تواند قدرت ملی، پایداری ملی و استقلال کشور و قدرت چانه‌زنی ما را افزایش دهد.

- دربارهٔ ذخایر گندم در کشور قبل از دولت یازدهم گزارش‌هایی به ما می‌رسید در آن روزها آقای  حجتی مسئولیت وزارت کشاورزی را نمی‌پذیرفت،  آن روزها ما با  برخی دوستان دربارهٔ کشاورزی جلسه گذاشتیم و گزارش‌هایی هم به ما می‌رسید که ذخیره گندم کشور به 14 یا 15 روز رسیده و حتی ذخیره یک استان به 3 روز رسیده بود.

-ما در آن روزها برای انتقال گندم به کشور و پرداخت پول مشکل داشتیم. البته مشکلات باعث شد که وزارت جهاد و کشاورزی با اردهٔ محکم‌تر در مسیر خوداتکایی و استقلال کشور حرکت کند.

-آقای حجتی در روزهای اول دولت توصیه می‌کرد که باید کود و بذر موردنیاز کشور اختصاص یابد تا تولید گندم افزایش یابد.

- اولین جلسه ما، قبل از مسئولیت رسمی دربارهٔ حوزهٔ کشاورزی و تأمین گندم بود .

-ما دنبال حل مشکل گندم بودیم تا کشور دچار مشکل کمبود نان نشود. ما تنگناهای کشور را حفظ کردیم و قدم‌های بسیار خوبی  برای تولید گندم برداشتیم. در سال 92، 97 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید کردیم که این رقم امسال به 117  میلیون تن رسیده است.

- ما یک‌بار  در دولت اصلاحات و در سال 83 به خودکفایی گندم رسیدیم؛ در آن جلسه آقای خاتمی اعلام کرد که مابعد از 40 سال در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم.

-در سال 80 حدود 6.77 میلیون تن گندم نیاز داشتیم که از خارج وارد کنیم  اما در سال 83،  به خودکفایی رسیدیم بااین‌وجود در سال 88 بازهم به 6.77 میلیون تن گندم نیاز داشتی که وارد کند.  چرا این اتفاق افتاد؟

-پیشرفت در یک سال مهم است اما مهم‌تر از آن  تداوم  مهم است. در سال 94 کشاورزی به داد ما رسید. در این سال قیمت نفت کاهش‌یافته بود و اگر رشد بخش کشاورزی نبود ممکن  بود رشد کشور به سمت منفی برود.

-درحالی‌که رشد کشاورزی 5.4 دهم درصد بود، اما کشاورزی به میدان آمد و معلوم شد قیمت نفت در بخش کشاورزی خیلی زیاد تأثیرگذار نیست.

-امسال هم امیدواریم رشد کشور به بالای 5 درصد رسیده؛ امیدواریم بخش کشاورزی بالای 5 درصد رشد کند.

-در کشاورزی ما مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم که باید آن را ادامه دهیم.

- ما حدود 11 و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریده‌ایم و نزدیک به 15 هزار  میلیارد تومان باید به کشاورزان پول می‌دادیم یعنی نصف بودجه عمرانی  کشور.

-افزایش تولید گندم با افزایش سطح زیر کشت همراه نبود و میزان بارش هم نسبت به سال‌های قبل خیلی افزایش نیافته بود.

-مهم این بود که ما از بذر، کود و ماشین‌آلات به‌درستی استفاده کنیم. در بخش ماشین‌آلات اقدامات خوبی انجام شد و 60 هزار تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

- کشاورزی  سنتی دیگر جواب نمی‌دهد و ما  باید از فناوری نوین، و تجربه جهانی در کشاورزی بهره ببریم. اما عده‌ای فکر می‌کنند که  اگر دور کشور دیوار بکشند خوب  می‌شود.

- حفظ آب‌وخاک برای ما اهمیت بسیاری دارد و اگر این دو را از دست بدهیم همه‌چیز را ازدست‌داده‌ایم.

- ما دنبال توسعه کشاورزی پایدار هستیم و نباید بگذاریم خاک از بین برود.

-خاک بزرگ‌ترین سرمایه ما است  درحالی‌که کشورهای جنوبی خلیج‌فارس با لنج خاک ایران را به کشورهای خود می‌برند.

-ما باید از فناوری نوین استفاده و مصرف آب را کمتر کنیم. یعنی با آب و زمین کمتر محصول بیشتری برداشت کنیم، این شدنی است.

- خوداتکایی در تولید مواد غذایی برای ما مهم است و دولت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه‌وبودجه از بخش کشاورزی حمایت می‌کنند.

-دولت دو جا به بخش کشاورزی یارانه می‌دهد؛ یکجا وقتی از کشاورز گندم می‌خرد و یکجا وقتی به نانوایی‌ها گندم می‌فروشد. ما امسال قیمت تضمینی گندم  را افزایش نمی‌دهیم  و  البته باید قدرت رقابتی خود را در دنیا حفظ کنیم.

در همین رابطه