رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در سمینار تغییر آب‌وهوا و اقلیم اتاق اصفهان مطرح شد

تغییرات اقلیم و راه‌های مقابله با آثار آن

سمینار تغییر آب‌وهوا و اقلیم به همت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌ زیست در اتاق اصفهان برگزار شد.

24 آذر 1395
کد خبر : 5884
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سمینار تغییر آب‌وهوا و اقلیم به همت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست در اتاق اصفهان برگزار شد.

ویکتوریا عزتیان، کارشناس جغرافیایی طبیعی در این سمینار با پیش‌بینی پتانسیل آنومالی افزایش دمای جهانی در سال‌های آتی گفت: تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر منابع آب بروز خشکسالی‌های شدید به‌واسطه تغییرات آب‌وهوایی نه‌تنها زندگی انسان، بلکه حیات و محیط زیستی منطقه را در معرض خطر قرارداده و به‌طور مشخص سبب کاهش منابع آب شیرین و بی‌ثباتی در سطح آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌شود.

وی با تشریح تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر کشاورزی و دامداری گفت: از آنجایی که رشد محصولات کشاورزی با عوامل  محیطی در ارتباط است، تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند بر بازدهی محصول و یا نابودی کامل آن تأثیرگذار باشد. زمستان‌های بسیار سرد برای محصولات کشاورزی مناسب نبوده و در زمان خشکسالی نیز اگر از سیستم‌های آبیاری کارآمد استفاده نشود، نابودی محصولات اجتناب‌ناپذیر است.

مدرس مرکز آموزش عالی هواشناسی  تأکید کرد: این تغییرات بر دامداری و سلامت انسان دوچندان است. افزایش امواج گرمایی، آلودگی هوا، طوفان‌ها و بیماری‌های مرتبط با آن‌ها مانند گرمازدگی و آسم با تغییرات آب‌وهوایی در ارتباط هستند. افزایش ابتلا به مالاریا در مناطق ساحلی و مرطوب را می‌توان با تغییرات آب‌وهوایی در ارتباط دانست.

این اقلیم‌شناس تأکید کرد: تأثیر تغییرات آب و هوایی بر منابع انرژی تأثیر قابل‌توجهی دارد. با افزایش امواج گرمایی و دمای هوا، دامنه گسترده استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع به افزایش مصرف برق منجر می‌شود.

وی اظهار داشت: در نیروگاه‌های برق-آبی تغییرات سطح آب پشت سدها به‌واسطه تغییرات آب و هوایی بر میزان برق تولیدی تأثیرگذار خواهد بود. در نیروگاه‌هایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند افزایش مصرف برق به افزایش مصرف منابع انرژی منجر شده و ضمن اینکه آلودگی هوا را افزایش می‌دهد، تسریع روند تغییرات آب‌وهوایی را در پی دارد.

وی به تأثیر تغییرات آب و هوایی بر اقتصاد اشاره کرد و گفت: تغییرات آب و هوایی در افزایش خشکسالی‌ها، سیل‌ها و رویدادهای طبیعی دیگر مؤثر بوده که این موارد به افزایش قیمت مواد غذایی منجر می‌شوند.

وی گفت: افزایش بروز سیل در مناطق ساحلی و مواجهه با توفان‌های سهمگین می‌توانند جان و مال مردم را در معرض خطر قرار دهد. مطالعات نشان می‌دهند که تغییرات آب‌وهوایی در افزایش این بلایای طبیعی مؤثر هستند. تأثیر تغییرات آب و هوایی بر بروز آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز قابل‌توجه است. خشکسالی و وزش بادهای گرم می‌توانند سبب آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها باشند. این آتش‌سوزی‌ها، نابودی درختان جنگل و از میان رفتن دارایی‌های و ساکنین آن مناطق را سبب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر بی‌ثباتی زیست‌بوم‌ها، بی‌ثباتی زیست‌بوم‌ها، افزایش یا کاهش دما و میزان آب شیرین از مهم‌ترین  عواملی هستند که مرگ یا تداوم حیات گیاهان، جانوران و یا مهاجرت آن‌ها برای یافتن مناطقی با شرایط مطلوب‌تر را رقم می‌زنند.

وی تأکید کرد: تغییرات اقلیم را باور کنیم و برای مقابله با آثار آن تلاش کنیم تا آسیب کمتری ببینیم.

استراتژی سازگاری با تغییر اقلیم

وی افزایش آگاهی ‌عموم ‌نسبت ‌به ‌تغییر ‌اقلیم‌ و‌ تأثیر ‌آن‌ بر ‌زندگی‌ نسل‌های‌ آینده سیاست‌گذاری ‌برای‌ کاهش‌ استفاده ‌از ‌سوخت‌های ‌فسیلی‌ سیاست‌گذاری‌ در خصوص‌ راهکارهای کاهش ‌مصرف ‌انرژی‌ در‌ بخش‌های کشاورزی، ‌صنعت‌ و‌ خانگی مؤثر دانست.

وی تغییر سوخت (استفاده از سوختهای سبک بجای سوختهای سنگین) گاز طبیعی بجای گازوئیل، مازوت و زغال سنگ کاهش مصرف سوخت های فسیلی افزایش راندمان (تولید، انتقال، توزیع و مصرف)، کاهش تلفات انرژی بازیابی جریان‌های دورریز حاوی انرژی توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر جمع‌آوری و ذخیره‌سازی دی‌اکسیدکربن بازیابی دی اکسید کربن از گازهای خروجی از فرآیندها و گازهای دودکشو استفاده از آن کاهش انتشار دی اکسید کربن از فرآیندهای شیمیایی (سیمان) انرژی هسته ای احیای جنگلها برخی راهکارهای پیشنهادی افزایش راندمان احتراق جلوگیری از انتشارات فرار متان جمع آوری و سوزاندن بیوگاز تولیدی در دفن‌گاه‌های زباله جمع‌آوری و سوزاندن بیوگاز حاصل از واحدهای تصفیه بی‌هوازی فاضلاب و لجن استفاده از فرآیندهای هوازی بجای فرآیندهای بی‌هوازی در تصفیه پسماندها جمع‌آوری و دفع مکانیزه فضولات حیوانی از جمله راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش اثرات تغییر اقلیم برشمرد.

موضوعات :
در همین رابطه