رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق البرز در هم‌اندیشی با مدیران شهرک‌های صنعتی استان:

پژوهشگران پارک علم و فناوری در نشست هیات‌های خارجی حضور یابند

نشست هم‌اندیشی مشترک رئیس اتاق البرز با مدیران شهرک‌های صنعتی استان برگزار شد.

23 آذر 1395
کد خبر : 5889
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق البرز حضور مستمر اساتید و پژوهشگران پارک علم و فناوری استان در نشست هیات‌های خارجی را ضروری دانست و گفت: این مهم سرمایه‌گذاران خارجی را از توانمندی‌های علمی و پژوهشی استان آگاه خواهد کرد.

رحیم بنامولایی در هفتمین نشست هم‌اندیشی مشترک با مدیران شهرک‌های صنعتی استان البرز اظهار کرد: هیات‌های اقتصادی خارجی که به این استان سفر می‌کنند در صورتی‌که از قابلیت‌ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی ایران آگاه شوند، بدون دغدغه خاطر برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در کشورمان ابراز تمایل خواهند کرد.

بنامولایی خاطرنشان کرد: به هر میزانی که هیات‌های تجاری از قابلیت‌های علمی کشورمان آگاه شوند به همان میزان در مشارکت و سرمایه‌گذاری آنان، ما از امتیاز بالاتری برخوردار خواهیم شد.

رئیس اتاق البرز در ادامه اظهاراتش بر ضرورت حاکم شدن نگاه تولید بدون کارخانه در بخش صنعت تأکید کرد.

بنامولایی گفت: این نگاه که برخی صنعتگران تصور می‌کنند باید صفرتا صد محصول توسط خودشان و بدون بهره‌گیری از سایرین، تولید و به بازار مصرف عرضه شود نگاه درستی نیست.

وی افزود: صنعتگران باید بستر را برای مشارکت و همکاری سایر افراد توانمند در مسیر تولید محصولات مرغوب و قابل‌رقابت در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کنند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان البرز ادامه داد: برخی صنعتگران بر این باور غلط هستند که باید تنها دیده شوند، درصورتی‌که با همدلی و همراهی است که می‌توانیم با محصولات قابل‌رقابت و با برندهای مناسب در بازارهای بین‌المللی عرض‌اندام کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضرورت ایجاد بانک اطلاعات را مورد تأکید قرارداد و گفت: متأسفانه علیرغم نیاز حیاتی بخش تولید به آمار و اطلاعات صحیح، تاکنون تلاش‌های انجام‌شده در این زمینه در حد انتظار نبوده است.

رئیس اتاق البرز شرکت شهرک‌های صنعتی پارک علم و فناوری و سازمان صنعت و معدن استان درخواست کرد: مشترکاً نسبت به تجمیع اطلاعات و آمار و ارائه آن به بخش تولید اقدام نمایند تا در تصمیم‌گیری‌های صحیح این بخش دخالت داده شود.

 فراهم بودن بستر برای توسعه و کشت گیاهان دارویی در البرز

رئیس پارک علم و فناوری استان البرز نیز به ظرفیت بالای دانش تولید گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: توسعه و کشت این گیاهان در افزایش صادرات استان نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

عطاءالله ربانی افزود: به کشاورزان استان البرز توصیه می‌شود با شرکت در دوره‌های آموزشی با روش‌های علمی و نوین کشت و تولید انواع گیاهان دارویی آشنا شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه گیاهان دارویی علاوه بر مصارف داخلی در بازارهای بین‌المللی نیز مشتریان فراوانی دارد، با کشت این گیاهان در استان البرز بستر برای ایجاد زمینه‌های اشتغال و توسعه صادرات فراهم خواهد بود.

ربانی تصریح کرد: با توجه به موفقیت‌های برخی کشورها در بخش تولید داروهای گیاهی، کشور نیز باید در این زمینه بیش‌ازپیش گام بردارد.

وی گفت: سرمایه‌گذاری بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تولید انبوه داروهای گیاهی باید موردتوجه ویژه قرار گیرد.

رئیس پارک علم و  فناوری استان البرز همچنین به استعداد بالای استان البرز در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: ضروری است از امکانات و ظرفیت‌های بالای علمی و پژوهشی استان در جهت تبدیل کشاورزی سنتی به شیوه‌های نوین تولید محصول بهره گرفت.

ربانی خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدات مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در این مجتمع و همچنین بسیاری از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور مستقر در پارک علم و فناوری البرز نه‌تنها در سطح ملی مطرح و دارای محصولات بی‌نظیر و بی‌رقیبی هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از آن‌ها توان علمی و فناوری رقابت در عرصه‌های بین‌الملل را دارند که تحقق این مهم نیازمند حمایت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مسئولان از این تولیدکنندگان است.

ربانی تأکید کرد: پژوهشگران، صاحبان صنعت و سرمایه‌گذاران با در کنار هم قرار گرفتن و تعامل مؤثر می‌توانند گامی در توسعه اقتصادی کشور بردارند.

ضرورت استفاده از دانش در رفع مشکلات اقتصادی

عضو هیات رئیسه اتاق البرز همچنین در این نشست با اشاره به سامانه مدیریت حمل‌ونقل از طریق نرم‌افزار که توسط پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ابداع‌شده است گفت: ما استفاده از این سامانه در خدمت صنعت و صادرت البرز برای رفع مشکل حمل‌ونقل استقبال می‌کنیم.

بیتا بیات اظهار کرد: این سامانه می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ناوگان آماده به بارگیری در استان را شناسایی و به اطلاع شرکت حمل‌ونقل و صاحب بار برسانند.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه با رعایت مسائل قانونی می‌تواند نقش مهمی در رفع بسیاری از مشکلات حمل‌ونقل استان داشته و راه گشا باشد.

بیات در خصوص مشکل کمبود سوخت کانتینرهای یخچال‌دار گفت: این مهم هم‌اکنون در وزارت راه و شهرسازی مطرح است و امیدواریم با استفاده از نظرات کارشناسی عوامل ناوگان حمل‌ونقل این مشکل برطرف شود.

ضرورت به‌کارگیری دانش در تولید ثروت

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز نیز در این نشست طی سخنانش اتاق را به‌عنوان متولی بخش خصوصی و صنعت عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این نشست‌ها و برنامه‌ریزی آن توسط اتاق به‌کارگیری فناوری و دانش در تولیدات صنعتی و تبدیل آن به ثروت است.

جهانگیر شاهمرادی اظهار کرد: به همه اهالی علم و دانش به‌ویژه اساتید، پژوهشگران شرکت‌های دانش‌بنیان توصیه می‌شود حاصل فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خویش را به‌صورت بروشور و کاتالوگ در اختیار اتاق و شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار دهند تا صنعتگران ضمن آگاهی از توانمندی علمی و پژوهشی آنان، بستر را برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و بهره‌گیری از طرح‌های علمی در جهت توسعه صنعت فراهم کنند.

وی تأکید کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز برای شرکت‌های دانش‌بنیان که مجوز گرفته‌اند در صورت تمایل به داشتن زمین در شهرک‌های صنعتی تسهیلات ویژه را در نظر گرفته است.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: دستاوردهای علمی بایستی به‌موقع در مسیر توسعه استان قرار گیرد و اجازه ندهیم این دستاوردها که طرح‌های ارزشمندی را شامل می‌شوند بدون استفاده بمانند.

عملکرد پژوهشگران البرزی شایان توجه است

جعفر سلیمانی عضو هیات رئیسه اتاق البرز نیز در این نشست عملکرد پژوهشگران و افراد نخبه در زمینه اختراعات و ابداعات را شایان توجه توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها به سمتی هدایت شود تا افراد مخترع دوره‌های آموزش مدیریت خاص تجاری‌سازی ازجمله دوره‌های آموزشی "MBA"،"DBA" را فراگیرند تا حاصل تلاش آنان به تجاری‌سازی و تولید ثروت تبدیل شود.

وی افزود: عرضه نتایج حاصل از اختراعات این افراد نیازمند آشنای کامل آن با سازوکارهای حقوقی مناسب است.

سلیمانی تحصیل در دانشگاه باهدف صرفاً دریافت مدرک را معضل حاد جامعه تحصیل‌کرده عنوان کرد و اظهار کرد: باید دانشجو به نحوی تربیت شود تا در جامعه به‌ویژه بخش صنعت مفید و کارگشا باشد.

اصلاح آئین‌نامه اجرایی بند 132 قانون مالیات‌های مستقیم

در این نشست همچنین مدیر شهرک صنعتی سپهر نظرآباد از رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز خواستار پیگیری در اصلاح آئین‌نامه اجرایی بند د ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم شد.

احمد غلامی اظهار کرد: بر اساس این آئین‌نامه شهرک‌های استان که در فاصله هوایی 120 کیلومتری تهران نیز واقع‌شده‌اند مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.

وی افزود: در صورت اصلاح این آئین‌نامه شهرک‌های صنعتی استان البرز نیز همانند استان‌های سمنان و قم از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.

بررسی مشکلات صنعت در خصوص امور مالیاتی و تأمین اجتماعی

 محمد علیزاده برمی عضو هیات مدیره شهرک صنعتی هشتگرد به پاره‌ای از مشکلات ناشی از برخوردهای تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و حسابرسی اشاره کرد و افزود: باوجود کمبود نقدینگی که صنایع دارند نجات کشور از وضعیت اقتصادی کنونی مساعدت و توجه ویژه دولت را می‌طلبد.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نقش مؤثری در توسعه بخش صنعت دارند و فعالیت آن‌ها درنهایت زمینه رونق اقتصادی استان را فراهم می‌کند.

استقبال شهرک صنعتی اشتهارد از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان

حمیدرضا فرضی مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی اشتهارد همچنین در این نشست از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک صنعتی اشتهارد استقبال کرد و گفت: در شهرک صنعتی اشتهارد فضا و بستر برای به‌کارگیری و انتقال تکنولوژی از مراکز دانش‌بنیان به صنایع فراهم است.

وی با اشاره به حل معضل تصفیه‌خانه این شهرک بعد از 22 سال گفت: بهره‌گیری از دانش این مراکز توانست با کمترین هزینه و همت مسئولان مربوطه این مشکل حل شود.

در همین رابطه