رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

حسین پیرموذن عضو هیات رئیسه اتاق ایران مطرح کرد

محرومیت ماشین‌آلات صنعتی از ارز مبادله‌ای نادرست است

حسین پیرموذن رئیس اتاق اردبیل در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی این استان از بانک ها خواست تا به بخشنامه پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط اهتمام بیشتری داشته باشند.

23 آذر 1395
کد خبر : 5896
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق استان اردبیل گفت: خارج کردن ماشین‌آلات صنعتی از لیست ارز مبادله‌ای توسط بانک مرکزی تصمیم نادرستی است که می‌تواند به اقتصاد ضربه بزند.

حسین پیرموذن در سی و‌ هشتمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی در اتاق اردبیل با اشاره به اینکه بانک‌های استان باید به صنعتگران کمک کنند، افزود: نامه‌ بانک‌ها در زمینه پیگیری اختصاص این ارز به صنعتگران استان به بانک مرکزی و پیگیری نماینده‌های استان می‌تواند مفید باشد.

وی گفت: تفاسیر زیادی در زمینه بخشنامه‌های کمیته تسهیل وجود داشت که سعی می‌کنیم تا یک ماه آینده این موانع رفع شود.

پیرموذن تصریح کرد: معیار پرداخت تسهیلات جدید به متقاضیان بدهی‌های قبلی آن‌ها نیست و تسهیلات ده میلیارد ریالی باید طبق بخشنامه توسط بانک‌ها به صنعتگران و تولیدکننده‌ها پرداخت شود.

وی اظهار داشت: بانک‌ها دفترچه‌های شهرک‌های صنعتی را باید به‌عنوان وثیقه قبول کنند و پرداخت تسهیلات جدید را منوط به پرداخت بدهی واحد‌های صنعتی به بانک‌ها قرار ندهند.

رئیس اتاق اردبیل با اشاره به اینکه در موضوع مالیات تمامی فشار‌ها بر دوش تولیدکننده‌ها است٬ گفت: مالیات باید از تمامی بخش‌های اقتصادی در کشور دریافت شود تا فضای رقابتی از بین نرود.

 وی ادامه داد: در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق‌بخش تولید، کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها فعال‌شده است. به همین منظور پرداخت تسهیلات به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده که از این میزان ۱۲ هزار میلیارد تومان آن تاکنون در سطح کشور پرداخت‌شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: کارگروه تسهیل، دو گروه از واحدهای مشکل‌دار را به‌صورت ویژه مورد توجه دارد که یکی واحدهای راکد و نیمه تعطیل و دیگری واحدهای با پیشرفت بالای ۶۰ درصد است که به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به تکمیل و بهره‌برداری نیستند.

به گفته پیرموذن در کارگروهی با حضور نمایندگان بانک‌های عامل و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مشکلات طرح‌شده از سوی بانک‌ها موردبررسی قرار گرفت و درنهایت برای هر مشکل طرح‌شده راهکاری نیز ارائه شد.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع موجب می‌شود بانک‌ها به بهانه مشکلات از اعطای تسهیلات سرباز نزنند، تأکید کرد: در واقع باهدف رونق‌بخشی به تولید برای تمامی مشکلات طرح‌شده راهکارهایی نیز ارائه‌شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران عمده مشکلات طرح‌شده از سوی بانک‌ها را عدم تمایل برخی از بانک‌ها به پذیرش درخواست واحدهای دارای بدهی و اعلام نداشتن اختیارات کافی برخی بانک‌ها در شهرستان‌ها عنوان کرد.
وی افزود: عدم پذیرش برخی ضمانت‌نامه‌ها از سوی بانک‌ها، عدم اعطای تسهیلات به دلیل درخواست رسیدگی به صورت‌های مالی از سوی بانک‌ها، درخواست دریافت سپرده از سوی برخی از بانک‌های استانی بعد از پرداخت تسهیلات و تمایل بانک‌ها به اعطای تسهیلات به مشتریان قبلی بخش دیگری از این مشکلات است.

پیرموذن ادامه داد: عدم تمایل برخی از بانک‌ها به اعطای تسهیلات مربوط به سرمایه ثابت، نداشتن کد کاربری به تعداد کافی برای تعدادی از بانک‌ها، مشکلات اخذ تعهد از واحدهای تولیدی در مرحله عقد قرارداد و یا اخذ تسهیلات، ضرورت تسریع رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی به بانک‌های عامل بخش دیگری از مشکلات را شامل می‌شود.

وی با تأکید به اینکه پیگیری افزایش سرعت سامانه هماهنگ و عضویت نهادهای نظارتی در کارگروه‌های استانی مشکلات طرح‌شده دیگر است، اضافه کرد: در این کارگروه برای تمامی این مشکلات راهکارهایی ارائه شد و انتظار می‌رود به دلیل اعلام آن به بانک‌ها مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق اردبیل با تأکید به اینکه میزان پرداخت تسهیلات به بخش صنعت در استان اردبیل مطلوب نیست، اضافه کرد: بانک‌ها به طرح‌هایی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد توجه کافی ندارند.

پیرموذن یادآور شد: تنها مدت محدودی از جذب این تسهیلات در سال جاری باقی‌مانده است و انتظار می‌رود در خود استان اردبیل بانک‌ها به مصوبات کارگروه تسهیل استانی و کارگروه‌های کشوری توجه نشان داده و تسهیلات موردنیاز بخش تولید را در اختیار آن قرار دهند.

 پرداخت تسهیلات ارزی به واحدهای تولیدی در استان اردبیل

 استاندار اردبیل گفت: تسهیلات ارزی به واحدهای تولیدی این استان در حال پرداخت است و متقاضیان با مراجعه به بانک‌های عامل می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 مجید خدابخش در سی و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: سهمیه تسهیلات ارزی سال 94 تا آخر آذرماه قابل پرداخت است و دارندگان طرح توجیهی می‌توانند جهت دریافت این تسهیلات اقدام به ثبت‌نام در بانک‌ها کنند تا بعد از بررسی‌های لازم به صندوق توسعه ملی برای دریافت تسهیلات معرفی شوند.

خدابخش با اشاره به سهمیه تسهیلات ارزی سال 95 افزود: سهمیه تسهیلات ارزی سال 95 تا آخر شهریورماه سال آینده قابل پرداخت است که برای سرمایه‌گذاران فرصت مغتنمی است و استفاده از این تسهیلات هم به همت دولت تسهیل شده است.

وی همچنین از پرداخت 2 هزار و 70 میلیارد ریال تسهیلات ریالی به واحدهای تولیدی در استان اردبیل خبر داد و گفت: تاکنون 224 واحد تولیدی از این تسهیلات استفاده کرده‌اند که خوشبختانه در بررسی‌های به‌عمل‌آمده همه این تسهیلات در جای خود هزینه شده است.

استاندار اردبیل افزود: بانک‌ها موظف هستند از واحدهای تولیدی و صنعتی که دارای طرح توجیهی بوده و مانعی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد حمایت کنند تا این واحدها با افزایش تولیدات خود بتوانند در ایجاد اشتغال سهمی داشته باشند.

خدابخش سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در استان اردبیل را روبه رشد دانست و گفت: در دولت تدبیر و امید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف افزایش‌یافته و لازم است حمایت از سرمایه‌گذاران توسط بانک‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی بیشتر مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی مالیات بر ارزش‌افزوده تأکید کرد: برگزاری این دوره‌ها الزامی است که باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

اقبال عباسی معاون هماهنگی اقتصادی و مدیریت منابع انسانی استاندار اردبیل هم در این جلسه با اشاره به مشکلات پیش روی متقاضیان تسهیلات بانکی افزود: چهار مشکل عمده که بیشتر متوجه خود متقاضیان است فاکتورهای خرید، سود بانکی، وثیقه‌ها و اضافه درخواست تسهیلات است.

وی حمایت بانک‌ها از واحدهای تولیدی را ضروری خواند و گفت: بانک‌های عامل واحدهای تولیدی را باید در ارائه تسهیلات حمایت کنند و البته متقاضیان تسهیلات هم باید مقررات بانکی را بیشتر مد نظر قرار داده و با تعامل بیشتر از اضافه درخواست تسهیلات خودداری کنند.

موضوعات :
در همین رابطه