رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

طی نامه‌ای از سوی صنعتگران به رئیس‌جمهور مطرح شد

چالش‌های تامین مواد اولیه در صنعت

بررسی مشکلات تامین مواد اولیه صنعت‌گران و تولیدکنندگان و تهیه نامه‌ای در همین رابطه از سوی روسای تشکلهای صنعتی برای ارائه به ریاست جمهوری، موضوع نشست اخیر کمیسیون صنایع اتاق ایران بود.

24 آذر 1395
کد خبر : 5923
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در جمع انجمنهای صنعتی رسیدن به صدایی واحد در راستای حل چالش تامین مواد اولیه صنایع تکمیلی را قدمی ضروری دانست و تاکید کرد: بخش خصوصی می‌تواند با بیانی یکسان در برابر دولت از مواضع خود دفاع کند. بنابراین ارائه بیانیه‌ای که سخن واحد همه تشکلها و انجمنهای مربوطه هست، راهی برای طرح مشکلات و پیشنهادهای اجرایی بخش خصوصی خواهد بود.

بیانیه‌ای توسط اعضای کمیسیون صنایع، دیگر کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران و اعضای انجمنهای صنعتی تهیه شده که در آن موضوع تامین مواد اولیه صنایع تکمیلی مدنظر قرار گرفته است. به باور صاحبان این صنایع باید صادرات مواد اولیه‌ای که در داخل به میزان کمی تولید می شوند، کاهش یابد و یا برای آن عوارض درنظرگرفته شود. همچنین باید دیوار تعرفه موادی که در داخل بیش از نیاز تولید می شوند، کاهش پیدا کرده و در نهایت معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه موردنیاز صنایع تکمیلی لغو شود.

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران تشریح کرد: در این جلسه 30 تشکل صنعتی مربوطه دعوت شدند تا به بررسی بیانیه مذکور بپردازند و پس از نهایی شدن، آن را برای ریاست جمهوری ارسال خواهیم کرد.

بر اساس اظهارات امیرحسین کاوه، دبیرکل سندیکای لوله و پروفیل ایران، در حال حاضر خط تولید صنایع تکمیلی کشور به دلیل معضل جدی در تامین مواد اولیه، بسیار کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند. از طریف دیگر درپی برخی رفتارهای رانتی در بورس نیز کشف قیمت به صورت واقعی اتفاق نمی‌افتد.

این فعال اقتصادی استفاده از سازوکاری مشخص در امر صادرات را اقدامی مهم و اساسی توصیف و تاکید کرد: زمانی که در کشور برای صادرات تصمیم‌گیری می‌شود باید این نکته را در نظر بگیریم که آیا با این اقدام، تولید داخل لطمه می‌بیند یا خیر؟ صادرات موادی که برای تولید محصولات دیگر در داخل استفاده می‌شود باید به گونه‌ای باشد که تولید داخل را تحت تاثیر قرار دهد. متاسفانه امروز شاهد صادرات ورقه‌های فولاد زیر قیمت جهانی هستیم، درحالی که تولیدکنندگان صنایع تکمیلی ورق موردنیاز خود را به سختی فراهم می‌کنند.

طبق گزارشهای منتشر شده پتروشیمی‌ها نیز از تامین مواد اولیه صنایع تکمیلی از جمله صنعت نساجی سرباز می‌زنند. دولت باید با صادرات محصولات زیر قیمت جهانی برخورد کند؛ این گونه اقدامات غیرقانونی هستند. از طرف دیگر باید معافیت مالیاتی صادرات محصولات پتروشیمی لغو شود. البته صنعت پتروشمی کشور با وجو تمام تلاشها در امر صادرات فقط توانسته بازار هند و چین را به دست بگیرد که نشان دهنده عدم موفقیت آن در این عرصه است.

ابوالفضل رضایی، دبیراجرایی سندیکای آلومینیوم با انتقاد از روند فعالیت بورس، گفت: عرضه محصولات در بورس طبق برنامه و سازوکار مشخصی صورت نمی‌گیرد. متاسفانه تابلو بورس خاصیت نمایشی به خود گرفته و تنها توافقات انجام شده را نشان می‌دهد.

به اعتقاد فعالان اقتصادی، دولت نباید درپی سودآوری شرکتهای بزرگ و مادر باشد؛ فلسفه حضور آنها، تامین مواد موردنیاز برای بنگاه‌های کوچک و متوسط است که خاصیت بالای اشتغالزایی و تولید خلاقیت دارند. متاسفانه در ایران برای حفظ یک صنعت، چندین صنعت دیگر فدا می‌شوند که خلاف منافع ملی و حرکت توسعه اقتصادی است.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران نیز احترام گذاشتن به تمام زنجیره تولید را وظیفه ملی عنوان کرد و گفت: همه تولیدکنندگان در این زنجیره به یکدیگر نیاز دارند. آنچه مهم است تولید ارزش افزوده است که باید جدی گرفته شود. باید راه‌حلی درنظر بگیریم که بنگاه‌ها بدون استفاده از رفتارهای رانتی بتوانند در مسیر تولید ارزش افزوده قدمی بردارند.

وی پیشنهاد داد که انجمنهای صنفی در هر زمینه با همکاری اتاق ایران طی جلساتی با نماینده وزراتخانه در راستای حل مشکل تامین مواد اولیه واحدها، رایزنی کنند. به طور حتم تعامل و گفت‌وگو می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. بخش خصوصی باید دیدگاه‌های خود را مکرر بیان و آنچه لازم است را مطالبه کند. 

موضوعات :
در همین رابطه