رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

در نشست کارگروه شورای گفت وگو بررسی شد

روند طولانی دریافت مفاصا حساب تأمین اجتماعی از متقاضیان تمدید کارت بازرگانی

درپی اعتراض فعالان اقتصادی به مطالبه مفاصا حساب‌ پرداخت‌ حق‌‌بیمه‌ از متقاضیان تمدید کارت بازرگانی و نیز لزوم ارائه تعهد حسابرسی توسط متقاضی به سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت مفاصا حساب، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در قالب نشست کارشناسی به بررسی ابعاد موضوع پرداخت.

29 آذر 1395
کد خبر : 6003
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست کارگروه شورای گفت‌و‌گو ضرورت مطالبه مفاصا حساب به منظور تمدید کارت بازرگانی از بعد حقوقی مورد بررسی قرار گرفت.

به دنبال مشکلات موجود در مسیر دریافت مفاصا حساب از سازمان تامین اجتماعی و طولانی بودن مدت آن برای صاحبان کسب و کار، فرایند تمدید کارت بازرگانی نیز طی زمان طولانی انجام می شود؛ بر این اساس توافقی بین اتاق‌ها و سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که به موجب آن به دارندگان معوقه بیمه تأمین اجتماعی فرصت چندماهه داده می‌شود تا نسبت به تعهد خود به سازمان مذکور اقدام کنند و طبق آن تمدید کارت بازرگانی در این دوره بلامانع خواهد بود. اما در مقابل از ایشان تعهدنامه ای مبنی بر اجازه انجام حسابرسی توسط سازمان تأمین اجتماعی گرفته می شود. به این معنا که سازمان تامین اجتماعی محق است برای دریافت حق بیمه هر زمان که بتواند اقدام به حسابرسی کند. این الزام به حسابرسی مشکل قابل توجه صاحبان کسب و کار است که سازمان تامین اجتماعی از آن به عنوان فرایند کنترل یاد می‌کند.

در این فرآیند اعمال سلیقه و برداشتهای شخصی نیز محتمل است که سبب می شود پرونده مالی شرکتها در سالهای قبل پایان یافته تلقی نشود. بنابراین از آنجا که هر فعال اقتصادی تمایل دارد در پایان سال، داده‌ها و ستانده‌های مالی خود را ارزیابی کرده تا تصویر روشنی از عملکرد مالی سال گذشته خود ترسیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند، منطقی به نظر نمی‌رسد که بعد از پنج یا ده سال، بازرسان تامین اجتماعی، به سراغ بنگاه‌های اقتصادی رفته و ضمن بازرسی از دفاتر، هزینه و یا جریمه‌هایی را بر شرکت‌ها تحمیل کنند.

این موضوعات در جلسه کارگروه شورای گفت‌وگو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد دبیرخانه، اقدام به تکمیل مستندات مبنایی این فرایند کند تا پیشنهاد درخور برای رفع مشکلات موجود و طرح در صحن شورای گفت وگو تهیه و ارائه شود.

در همین رابطه