رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

محمد صمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

ظرفیت رشد 8 درصدی در اقتصاد وجود دارد

صمدی، رئیس اتاق بجنورد درباره پیش‌بینی رشد 8 درصدی اقتصاد در لایحه بودجه سال 96 و رشد 7.4 درصدی رشد در شش ماهه اول می‌گوید: برای رشد اقتصاد چند الزام لازم است که در صورت وجود این عوامل رشد 8 درصدی ممکن می‌شود. این عوامل عبارتند از اجرایی شدن برجام، امکان‌پذیری افزایش صادرات نفت، کاهش هزینه‌های مبادله و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد ایران.

29 آذر 1395
کد خبر : 6004
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
صمدی، رئیس اتاق بجنورد درباره پیش‌بینی رشد 8 درصدی اقتصاد در لایحه بودجه سال 96 و رشد 7.4 درصدی رشد در شش ماهه اول می‌گوید: برای رشد اقتصاد چند الزام لازم است که در صورت وجود این عوامل رشد 8 درصدی ممکن می‌شود. این عوامل عبارتند از اجرایی شدن برجام، امکان‌پذیری افزایش صادرات نفت، کاهش هزینه‌های مبادله و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد ایران.

محمد صمدی، رئیس اتاق بجنورد -عکس: محمد علی‌مهدی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رشد اقتصادی 6 ماه نخست سال 1395 را 7.4 درصد اعلام کرد. بر اساس اعلام این نهاد، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت (100=1383)، در 6 ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، معادل 7.4 درصد رشد داشته است. طبق این خبر جزئیاتی از این آمار و تأثیر بخش‌های مختلف منتشر نشده اما بانک مرکزی وعده داده است که گزارش مشروحی در آینده دراین‌باره اطلاع‌رسانی کند. اطلاعاتی از فصول مشابه سال گذشته، به‌طور رسمی در دسترس نیست اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که نرخ رشد در دو فصل مشابه سال قبل منفی بوده است. همچنین طبق گفته ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی در فصل بهار 5.4 درصد بوده است. پیش از این نیز کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که اثر برجام بر اقتصاد ایران می‌تواند موجب بهبود ظرفیت‌های خالی ناشی از تحریم‌ها شود.

محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق بجنورد در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از دلایل متعدد رشد اقتصادی می‌گوید: «رشد ارزش‌افزوده گروه نفت در کنار سایر گروه‌های اقتصادی، در فصل دوم سال جاری نسبت به فصل اول، رشد اقتصادی 7.4 درصدی را در 6 ماه نخست سال رقم‌زده‌اند.» او چند عامل را به‌عنوان موتور رشد اقتصادی سال 1395 ذکر می‌کند: «1- اجرایی شدن برجام، 2- امکان‌پذیری افزایش صادرات نفت، 3- کاهش هزینه‌های مبادله (شامل نقل و انتقالات پولی و...)، 4- امکان‌پذیری گسترش ارتباطات با اقتصاد بین‌الملل و 5- امکان‌پذیری حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد ایران.»

 صمدی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره پیش‌بینی رشد سالانه 8 درصدی اقتصاد در برنامه ششم توسعه می‌گوید: «برای رشد اقتصادی چند فاکتور لازم است؛ نفت، سرمایه‌گذاری خارجی و زیرساخت‌های لازم.» او تصریح می‌کند: «مسائل و مشکلات حوزه نفت تا حدودی برطرف شده است؛ بعد از لغو تحریم‌ها و نشست اوپک قیمت نفت و میزان فروشان وضعیت مناسبی دارد. از طرف دیگر بعد از برجام میزان توجه شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در ایران بالا رفته است.»

صمدی امیدوار است که در شش ماهه دوم وضعیت اقتصادی به‌سامان شود و رشد هشت‌درصدی که در برنامه ششم توسعه و برنامه بودجه به آن اشاره‌شده است محقق شود.» به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، اتاق‌ها با همکاری مجلس شورای اسلامی سعی می‌کنند مواردی که برای اصلاح بودجه لازم است در لایحه بودجه سال 96 و حتی در برنامه ششم توسعه گنجانده شود.

آیا رشد 8 درصدی در اقتصاد ایران نهادینه می‌شود؟

صمدی می‌گوید: «اگر شرایط و الزام‌ها فراهم شود حتماً این رشد ممکن می‌شود؛ ولی اگر به این الزام‌ها توجه نشود، شاید رسیدن به این سطح از رشد اقتصادی عملیاتی نشود.» به گفته صمدی ظرفیت رشد بالای 8درصد هم در اقتصاد ایران وجود دارد و اگر دولت به بخش خصوصی توجه شود احتمال رشد 8 درصد اقتصادی ممکن است.

اقتصاد ایران به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد

رئیس اتاق بجنورد معتقد است: «در دوره بعد از برجام هیات‌های خارجی توجه جدی به بازار و اقتصاد ایران داشتند؛ آن‌ها علاقمند هستند که در ایران در حوزه‌های متعدد اقتصادی، سرمایه‌گذاری کنند. در استان خراسان‌ شمالی و بجنورد هم هیات‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری آمده‌اند.» به گفته صمدی، باید از فرصت بعد از برجام برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران استفاده کرد.

او بخشی از پتانسیل سرمایه‌گذاری در استان خراسان شمالی و بجنورد را صنایع‌دستی، گردشگری، فرش و فرآوری گیاهان دارویی می‌داند: «این استان جاذبه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دارد؛ حدود 22 گیاه برای استفاده در گیاهان دارویی وجود دارد که موردتوجه کشورهای خارجی قار گرفته است.» او وضعیت امروز اقتصاد ایران را مثبت ارزیابی می‌کند و تأکید می‌کند: «تصویر ایران در دنیا تغییر کرده است و این تصور مثبت در نگاه خارجی‌ها تأثیرگذار بوده است. او به حضور هیات‌های گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، آلمان و فرانسه اشاره می‌کند که محصولات استان به این کشورها صادر می‌شود و قرار است سرمایه‌گذاری مشترکی انجام شود.

موضوعات :
در همین رابطه