میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در نشست با وزیر کار

قوانین کار و تأمین اجتماعی، معضل اساسی کسب‌و‌کار است

به گفته جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز برخی قوانین و بروکراسی‌های زائد در وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، موانعی بزرگ سد راه کسب‌وکار ایجاد می‌کنند که ضرورت اصلاح قانون کار را نشان می‌دهد.

06 دی 1395
کد خبر : 6051
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست فعالان جامعه کارگری و کارفرمایی استان فارس با وزیر کار در اتاق شیراز برگزار شد. جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز در این نشست اظهار کرد: فارس تنها استانی است که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خود را مقابل هم نمی‌بیند و آن‌ها در کنار هم برای رونق تولید و از بین نرفتن موانع اقتصادی تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در سال جاری، تاکید کرد که تلاش مدیران بخش خصوصی در تسهیل فرآیند اشتغال است.

به گفته رازقی، رتبه فارس در حوزه اشتغال تنزل پیداکرده و جزو شش استان اول بیکاران در کشور است که این مسئله به دلیل مهاجرت ماهانه 10 هزار نفر از شهرستان‌های اطراف به دلیل مشکلات خشک‌سالی و بیکاری به شیراز است.

وی بابیان اینکه رسالت وزارت کار ایجاد اشتغال نیست، افزود: نقش نمایندگان و سران قوا در کسب‌وکار و اصلاح و تصویب قوانین در تسهیل شاخص‌های کسب‌وکار مهم است.

رازقی گفت: برخی قوانین و بروکراسی‌های زائد در وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، موانعی بزرگ سد راه کسب‌وکار ایجاد می‌کنند که ضرورت اصلاح قانون کار را نشان می‌دهد.

وی رفتار تأمین اجتماعی ­­­­را رفتاری ظالمانه خواند و گفت: در کمتر نقطه‌ای از جهان یک سازمان بیمه‌گر 30 درصد حقوق کارگر را می‌گیرد و خدمات کمتری به او ارائه می‌دهد.این امر باعث شده کارفرما چاره‌ای به‌جز بیمه تکمیلی کارگران با هزینه‌ای بالا نداشته باشد و علاوه بر آن‌یک تأخیر در پرداخت بیمه، جرائم سنگینی را شامل حال کارفرما می‌کند.

 رئیس اتاق شیراز بابیان اینکه خواستار بازگردانده شدن هفت هواپیمای مربوط به هواپیمایی آسمان به فارس هستیم، گفت: فارس لیاقت آن را دارد تا به لحاظ قابلیت‌های گردشگری و ارتباط با خلیج‌فارس این هفت فروند هواپیما را دوباره در اختیار گیرد.

رازقی در ادامه خطاب به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: اغلب وعده‌هایی که در زمان حضورتان در بین اعضای اتاق بازرگانی دادید، بدون تحقق باقی‌مانده است.

وی نحوه رسیدگی به دفاتر کارفرمایان توسط سازمان تأمین اجتماعی را موردانتقاد قرارداد و گفت: این سازمان تنها باید حساب یک‌ساله کارفرمایان را موردبررسی قرار دهد اما باکمال تعجب می‌بینیم که آن‌ها گاهی حساب‌های ده سال پیش کارفرما را هم بررسی می‌کنند که این خلاف قانون است.

وی خواستار آن شد که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فکر چاره‌ای در جهت مصائب کارفرمایان باشد و در این حوزه ورود پیدا کند.

کارفرمایان و کارگران باید به یک رضایت نسبی برسند

علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نشست با فعالان اقتصادی استان فارس گفت: سعی می‌کنیم کارفرمایان و کارگران به یک رضایت نسبی برسند تا شرایط اشتغال ایجاد شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظایف زیادی دارد که هم متولی رفاه کارگران است و هم در زمان بازنشستگی آن‌ها را حمایت می‌کند و در حوزه تعاون نیز باید به وظایف خود عمل کند.

وی با اشاره به مشکلات سازمان تامین اجتماعی و انتظاراتی که از این سازمان وجود دارد، گفت: منابع ورودی این سازمان 44 هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که مخارج آن 44 هزار و 200 میلیارد تومان است.

رئیس اتاق شیراز با بیان اینکه در این سه سال تلاش زیادی برای ساماندهی به وضعت این سازمان صورت گرفته است، گفت: برای افزایش کیفیت زندگی بازنشستگان در حال افزایش حقوق و مستمری آن‌ها هستیم و در سال گذشته به دستور رئیس‌جمهور 20 درصد حقوق آن‌ها را افزایش دادیم. در لایحه برنامه ششم توسعه اعتبارات تعاونی‌ها را افزایش داده‌ایم و این مهم را تبدیل به قانون خواهیم کرد تا درآمد پایداری برای اتاق‌های تعاون ایجاد شود.

وی در ادامه وعده داد تا اوایل سال 96 تمامی خانواده‌های فاقد مسکن دارای حداقل دو فرزند معلول صاحب‌خانه شوند و به‌تدریج این امتیاز شامل حال خانوارهای دارای یک فرزند معلول نیز می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه