رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

شافعی در «همایش تجاری ایران و قرقیزستان» در بیشکک

اتاق ایران آماده راه‌اندازی اتاق مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان است

در سومین و آخرین مقصد سفر هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی ایران به آسیای مرکزی و قفقاز، بیشکک پایتخت قرقیزستان میزبان هیات تجاری ایران بود.

04 دی 1395
کد خبر : 6060
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در سومین و آخرین مقصد سفر هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی ایران به آسیای مرکزی و قفقاز، بیشکک پایتخت قرقیزستان میزبان هیات تجاری ایران بود که به سرپرستی غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و همراه با حسن روحانی رئیس جمهور به این کشور سفر کرده است.

هیات اتاق ایران همزمان با دیدارهای سیاسی رئیس جمهور با مقام های دولت قرقیزستان، در «همایش تجاری ایران و قرقیزستان» شرکت کرد. غلامحسین شافعی در این همایش که با حضور محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و آرزیبیک کاژوشیف وزیر اقتصاد قرقیزستان برگزار شد، ضمن برشمردن زمینه های همکاری میان دو کشور گفت: «زمینه های موجود برای همکاری میان دو کشور متنوع و بسیار گسترده است؛ منطقه آزاد مناس و منطقه آزاد بیشکک می توانند با نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی در ایران یعنی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، همکاری جدی را مد نظر قرار دهند.»

رئیس اتاق ایران به موانع موجود  بر سر راه گسترش همکاری ها میان فعالان بخش خصوصی دو کشور اشاره کرد و گفت: «برقراری روباط بانکی، مبنای حل مشکلات موجود بر سر راه تجارت میان ایران و قرقیزستان است.» شافعی اظهار امیدواری کرد با ملاقاتی که روز گذشته میان روسای بانک های مرکزی دو کشور انجام شده، بزودی شاهد تحولات تازه در این زمینه باشیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، عامل راهگشای دیگر در توسعه روابط تجاری بین دو کشور را تسهیل در صدور روادید دانست. شافعی خبر داد که روسای جمهور دو کشور این موضوع را در دستور کار مذاکرات قرار داده اند و بزودی این مشکل برطرف خواهد شد.

غلامحسین شافعی همچنین به پرواز مستقیم تهران بیشکک اشاره کرد و گفت: «برقراری این خط پرواری عاملی موثر برای ارتقای روابط اقتصادی در آینده است.»

شافعی با اشاره به اراده سران دو کشور برای ارتقای روابط اقتصادی، آمادگی اتاق ایران برای تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان را به طرف های قرقیزی اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که موافقتنامه تعرفه ترجیحی میان دو کشور به زودی به امضا برسد.

در این همایش، وزیر اقتصاد قرقیزستان از حضور پرشمار فعالان اقتصادی ایران تقدیر کرد و خواستار توسعه هر چه سریع تر همکاری ها میان دو کشور شد. کاژوشیف قرقیزستان را پنجره اتحادیه اوراسیا نامید که دسترسی ایران به بازارهای منطقه ای را فراهم می کند. وی همچنین کشورش را آماده جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و از مهیا بودن بسترهای لازم سخن گفت.

محمد نهاوندیان با تبریک بیست و پنجمین سالگرد استقلال جمهوری قرقیزستان، به تبیین نقش و وظایف دولت ها و بخش خصوصی در روند شکوفایی اقتصادی پرداخت و گفت: «دولت و بخش خصوصی به مثابه دو بال و با همکاری یکدیگر نقش اساسی در پیشرفت بلندمدت اقتصاد دارند.»  وی کاهش مقررات و ایجاد شفافیت، سهولت در تجارت و سرمایه گذاری با حذف مقررات و قوانین زائد، داوری و حل اختلافات تجاری، کاستن از تعرفه ها، پیگیری رفتارهای قاعده مند، مبارزه با فساد و آماده کردن بسترهای لازم برای فعالیت تجار را از وظایف دولت ها برشمرد و گفت: «این نشست در زمانی برگزار می شود که خوشبختانه دو کشور در ایجاد گشایش برای فعالان اقتصادی گام های بلند و قابل توجهی را برداشته اند.»

رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان نیز طی سخنانی برگسترش همکاری های میان اتاق های بازرگانی دو کشور تاکید کرد. پس از پایان این همایش، فعالان اقتصادی ایران و قرقیزستان در نشست های رو در رو شرکت کرده و به مذاکره با یکدیگر پرداختند.

در همین رابطه