رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق کرمان عنوان کرد؛

سیاست‌های متغیر دولتی، مانع توسعه انرژی خورشیدی است

احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر از اولویت‌های ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی خارج‌شده و اگر برای تأمین مالی این پروژه‌ها با توجه به محدودیت منابع آزاد بانکی، عدم امکان فعلی سرمایه‌گذاری خارجی باید چاره‌ای اندیشید.

06 دی 1395
کد خبر : 6067
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان با اشاره به ظرفیت بالقوه انرژی خورشیدی در استان کرمان و اهمیت پرداختن به این موضوع گفت: اگرچه کرمان در ذوزنقه طلایی تولید انرژی خورشیدی قرارگرفته اما سیاست‌های متغیر بخش دولتی مانع توسعه انرژی خورشیدی و عدم استفاده از این ظرفیت شده است.

سیدمهدی طبیب‌زاده در آئین آغاز به کار کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی 95 در محل دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان (high tech) گفت: باوجود سیاست‌های سال 94 سانا، حضور سرمایه‌گذاران متقاضی و حمایت‌های جدی استان در این رابطه، ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در استان هنوز به 100 کیلووات نرسیده است. از طرف دیگر، حمایت در زمینه خریدهای تضمینی هرسال نسبت به سال قبل از آن کمتر می‌شود.

 وی ادامه داد: احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر از اولویت‌های ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی خارج‌شده و اگر برای تأمین مالی این پروژه‌ها با توجه به محدودیت منابع آزاد بانکی، عدم امکان فعلی سرمایه‌گذاری خارجی و قیدوبندهای تضمین فاینانس‌های خارجی،  چاره‌ای اندیشیده نشود، با محدودیت سرمایه‌گذاری در این حوزه روبرو می‌شویم.

طبیب زاده ادامه داد: استفاده از سیستم‌هایی با مصرف انرژی کم و راندمان بالا، فوایدی مانند صرفه‌جویی، کمک به اقتصاد ملی، ارتقاء تکنولوژی در صنعت، تلاش برای برقراری بالانس تولید و مصرف برق را در پی دارد که رسالت اتاق نیز پرداختن به این موارد مهم است. وی، به تهیه نقشه راه انرژی توسط اتاق کرمان اشاره و بیان کرد:  سالانه 500 میلیون لیتر گازوئیل در بیش از 12 هزار حلقه چاه فاقد برق استان هزینه می‌شود که برای جلوگیری از هدر رفتن این ثروت ملی، برقی کردن چاه‌های آب کشاورزی استان در دستور کار قرارگرفته و با اجراشدن این مهم امکان 30 درصد ذخیره انرژی فراهم می‌شود.

وی بابیان اینکه برقی کردن 50 هزار حلقه چاه در شورای اقتصاد مطرح‌شده که می‌تواند 600 مگاوات برق ذخیره کند، گفت: به‌طورمعمول تولید این میزان انرژی نیاز به 12 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دارد که در استان کرمان می‌توان با هزینه کرد 500 میلیارد ریال، چاه‌ها را اصلاح و انرژی ذخیره کرد که امیدواریم مسئولان تصمیم گیر به این موارد واضح در صرفه‌جویی انرژی بیشتر توجه کنند.

رئیس اتاق کرمان به یک معادله پیچیده در زمینه مصرف برق اشاره و تصریح کرد:  در کشور ما ابتدا برق را به‌عنوان یک ثروت ملی، ارزان می‌فروشیم سپس تبصره ماده 12 قانون رفع موانع تولید را تصویب می‌کنیم تا برای کاهش زیان‌ها، برق کمتری مصرف شود درحالی‌که روش‌ها و معادله‌های ساده‌تری وجود دارد که مسئولان امر باید به آن پاسخ دهند. طبیب زاده اظهار کرد: اتاق بازرگانی کرمان از فعالیت‌های خلاقانه و جدید در راستای ارتقاء تکنولوژی، افزایش رفاه مردم و بهبود محیط کسب‌وکار، حمایت و ضمن شتاب بخشیدن به پرورش و اجرای ایده‌های خلاقانه، برای تبدیل آن‌ها به محصول کمک می‌کند.

 در ادامه، رییس کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی 95، با اشاره به برگزاری ششمین دوره این کنفرانس به همت انجمن شبکه‌های هوشمند انرژی به میزبانی کرمان افزود:  هدف این کنفرانس به منصه ظهور رساندن توانمندی افراد دانشگاهی دارای تجربه علمی و آکادمیک است تا بتوان از رهاورد فناوری‌های نوین در عمل استفاده کرد. مسعود رشیدی نژاد، گفت: در کرمان به‌عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی کشور، رابطه مهم و تنگاتنگی بین دانشگاه، صنعت و دولت در حال شکل‌گیری است که امیدواریم این ارتباط در موفقیت و اتکا بیشتر به توانمندی‌های استان تأثیرگذار باشد.

 در ادامه این کنفرانس معاون حقوقی، امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو، به تولید حداقل پنج هزار مگاوات انرژی الکتریکی کشور از انرژی‌های تجدید پذیر در طول برنامه ششم اشاره و بیان کرد: استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های بسیار در این حوزه، می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. رضا انجم شعاع افزود: وزارت نیرو برای برطرف کردن موانع موجود بر سر راه بخش خصوصی در تولید انرژی و پرداختن به موضوع شبکه‌های هوشمند انرژی، تلاش می‌کند زیرا پرداختن به این حوزه علاوه بر اینکه راهکاری برای برداشتن چالش‌های پیش روی صنعت برق است، مزایای بی‌شماری مانند افزایش بهره‌وری عملیاتی سامانه‌های برق و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری را در بردارد.

 وی بیان کرد: برای ارتقاء کارایی انرژی در کشور، شکل‌گیری نهادهای غیردولتی مورد تأکید است که بخشی از پشتوانه‌های قانونی، در قانون حمایت از صنعت برق کشور، ماده 12 قانون رفع موانع تولید، قانون اصلاح الگوی مصرف و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور وجود دارد. انجم شعاع ادامه داد: با ادغام شرکت‌های سابا و سانا، بستر لازم برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر فراهم و حمایت‌های لازم از بخش خصوصی صورت می‌گیرد و تحولی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور اتفاق خواهد افتاد.

 استاندار کرمان نیز در ادامه این کنفرانس با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما از قیمت تمام‌شده تولید و همچنین فروش کالا و خدمات رنج می‌برد، گفت: به دلیل وابستگی اقتصاد به نفت و دولت، هدر رفتن منابع سرشار و ثروت‌های خدادادی را شاهد هستیم. علیرضا رزم حسینی، افزود: در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، سیاست‌های پلکانی منطقی قیمت انرژی و همچنین سیاست‌های پولی، مالی، نرخ ارز، تورم و سیاست‌های معقول دیده‌شده بود که به‌یک‌باره  بایگانی شد. وی اظهار کرد: مردم هوشمند، نیاز به شهر و خانه هوشمند دارند و زیرساخت‌های خوبی در کشور و استان کرمان برای هوشمند سازی شبکه‌های انرژی وجود دارد که باید از آن استفاده کرد. استاندار کرمان درباره خروجی کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی 95، افزود: اگرچه یکسری تصمیمات را باید وزارتخانه‌ها بگیرند اما برای هوشمند کردن کرمان با کمک بخش غیردولتی اعلام آمادگی کرده‌ایم.

 گفتنی است در این کنفرانس دوروزه کارگاه‌ها و پنج‌های تخصصی برگزار می‌شود و همچنین نمایشگاهی از برخی توانمندی‌های استان در زمینه انرژی در حاشیه این کنفرانس برپاشده است.

موضوعات :
در همین رابطه