رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

با حضور سرمایه‌گذاران ترک در اتاق اردبیل عنوان شد

گردشگری و جذب توریسم از ظرفیت‌های مشترک ایران و ترکیه است

جمعی از سرمایه‌گذاران شرکت‌های معتبر ترکیه در حوزه گردشگری، از نزدیک با توانمندی‌های حوزه گردشگری، به‌ویژه آب‌های گرم و ژئوترمال این استان آشنا شدند.

06 دی 1395
کد خبر : 6075
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ایران و ترکیه زمینه زیادی برای گسترش ارتباط تجاری-بازرگانی دارند؛ بهروز پورسلیمان، نایب‌رئیس اتاق اردبیل به افق توسعه روابط ایران با ترکیه و پیش‌بینی رسیدن به حجم معاملات بیشتر از 30 میلیارد دلاری به‌عنوان یک ظرفیت عظیم اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تلاش دوجانبه شاهد افزایش حجم معاملات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین ایران و ترکیه باشیم.

پورسلیمان یکی از توانمندی‌های مشترک دو کشور را توجه به قابلیت‌های گردشگری و جذب توریسم دانسته و عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های حوزه گردشگری ترکیه، با سفر به اردبیل فرصتی را برای فعالان ما در این حوزه مهیا کرده‌اند تا نسبت به تقویت همکاری‌های مشترک اقدامی عملی انجام دهند.

پورسلیمان بیان کرد: شرکت «دوغان ژئوترمال» از شرکت‌های معتبر، ممتاز و موفق ترک، در حوزه انتقال آب‌های گرم و معدنی است. این شرکت با حضور در استان اردبیل، قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارد و ما امیدواریم زمینه همکاری در این زمینه فراهم آید.

وی تصریح کرد: این شرکت با تدارک لوله‌های ویژه به ازای هر 20 کیلومتر انتقال آب‌های گرم معدنی تنها شاهد کاهش دودرجه‌ای دمای آب در زمان انتقال است که با این توانمندی به‌راحتی می‌توان در حوزه آب‌های گرم و توریست درمانی اقدامات مؤثر و راهگشایی را انجام داد.

عضو هیات‌رئیسه اتاق اردبیل تصریح کرد: سرمایه‌گذاران این شرکت با سفر به استان اردبیل و با بازدید از سرعین و مشکین‌شهر از نزدیک با آب‌های گرم و قابلیت ژئوترمال در منطقه مطلع شده و نسبت به انجام توافق نهایی برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک اقدام می‌کنند.

پور سلیمان وسعت کار و تجربیات این شرکت را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: این شرکت با تکنولوژی‌های مدرن، 332 پروژه را به بهره‌برداری رسانده است. در این پروژه‌ها با توان ژئوترمال، 800 مگاوات برق تولیدشده که

 60 هزار خانوار به‌صورت تایم شیرینگ در آن عضویت دارد.

او افزود: ما باید از فرصت پیش‌آمده در استقبال از توانمندی این شرکت برای سرمایه‌گذاری در شهرهای سرعین و مشکین‌شهر استفاده کنیم تا در همین سفر نسبت به انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری کار واقعی و توانمند انجام شود.

نایب‌رئیس اتاق اردبیل به دو طرح پیشنهادی مشخص از سوی مسئولان استانی برای جذب سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای اشاره کرد و گفت: در وهله اول ما آماده واگذاری آب گرم ایرانیان به بخش خصوصی هستیم. هلدینگ غدیر با پرداخت 4 میلیارد تومان هزینه پروانه شهرداری به زمینی در نزدیک هتل لاله سرعین، آماده واگذاری آن به سرمایه‌گذاران توانمند هستند؛ آن‌ها می‌توانند این پروژه را به شرکت‌های ترک واگذار کنند.

استقبال از راهاندازی تورهای تلفیقی با کشور ترکیه    

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل بابیان گوشه‌هایی از ظرفیت و توانمندی طبیعی و سیمای گردشگری استان اردبیل گفت: اردبیل یک درصد وسعت و جمعیت ایران را دارد از اقلیم و شرایط سرزمینی خاصی برخوردار است. در یک شعاع 70 کیلومترمربعی می‌توان تمام اقلیم‌های دنیا را در این استان تجربه کرد.

کریم حاجی‌زاده به اختلاف دمای بسیار در بین مناطق شمالی، جنوبی، مرکزی، شرق و غرب این استان به‌عنوان ییلاق ایران اشاره کرد و گفت: این استان از تاریخ و تمدن کهنی برخوردار است به‌طوری‌که با 4 هزار سال سابقه تاریخی و فرهنگی در قفقاز و آناتولی سرزمینی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

حاجی‌زاده به وجود آثار دوره مفرغ و آهن در این استان اشاره کرد و ادامه داد: از 450 عنوان صنایع‌دستی شناخته‌شده دنیا که 167 عنوان آن در ایران است، بیش از 52 نوع صنایع‌دستی در استان اردبیل وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: علاوه بر آب‌وهوا و تاریخ و فرهنگ دیرینه جاذبه‌های طبیعی و آب‌های گرم دامنه سبلان همه‌ساله شرایط میزبانی از 9 میلیون مسافر و گردشگر را عمدتاً در تابستان فراهم کرده؛ درحالی‌که ظرفیت‌های گردشگری فصل زمستان در این استان مغفول مانده است.

حاجی‌زاده به بارش‌های مستمر برف و وجود امکانات لازم برای مسابقات زمستانی در این استان اشاره‌کرده و می‌گوید: ما به دلیل هم‌جواری با کشور آذربایجان و ترکیه آمادگی راه‌اندازی تورهای تلفیقی هستیم.

وی وجود جنگل‌ها و بیشه‌زارهای بکر همچون فندق لو را به همراه آئین‌ها و مراسم‌های سنتی و باسابقه به‌عنوان یک ظرفیت عظیم گردشگری عنوان کرد و گفت: ایل شاهسون از ایل‌های عشایر مطرح کشور است که خود این توانمندی به توسعه توریسم عشایر در این استان کمک شایانی کرده است.

مزیتهای ویژه برای جذب سرمایهگذاران خارجی در اردبیل

هاشم مظفری، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل نیز در این جلسه به توانمندی‌های استان اردبیل در حوزه‌های مختلف به‌ویژه گردشگری و ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی از پرداخت مالیات معاف بوده و مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف هستند به‌سرعت بستر خدمات‌رسانی سریع، شفاف و به‌موقع را فراهم کنند. مظفری ادامه داد: ما به تمام سرمایه‌گذاران خارجی تضمین 100 درصد برای تأمین امنیت سرمایه‌گذاری اعم از منابع مالی و غیرمالی را می‌دهیم.

 ضرورت احداث هتل بیمارستان در اردبیل  

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به همکاری‌های مشترک ایران با ترکیه، به‌ویژه حضور سرمایه‌گذاران ترک در ایران در سال‌های اخیر افزود: ما در حال حاضر با کشور هم‌مرز آذربایجان در توسعه و تقویت توریسم درمانی به شکل گسترده همکاری می‌کنیم و امیدواریم با احداث هتل بیمارستان در این زمینه بستر مناسبی را برای توسعه توریسم درمانی فراهم کنیم.

ابراهیم پور به بزرگ‌ترین آب گرم دارای گوگرد فراوان بانام قوتورسویی در مشکین‌شهر اشاره و اظهار کرد: ما در مشکین‌شهر شهر با توسعه این آب گرم می‌توانیم در دامنه سبلان گردشگری طبیعی و ورزش‌های ماجراجویانه را توسعه دهیم.

ساخت هتل پنج ستاره در اطراف شورابیل

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل نیز در این جلسه به مصوبه شورای شهر اردبیل و تأکید شهردار بر احداث هتل 5 ستاره در کنار شورابیل اشاره کرد و گفت: در قالب طرح تفصیلی شورابیل چهار هکتار زمین برای احداث هتل 5 ستاره پیش‌بینی‌شده و ما آمادگی داریم بدون پرداخت هزینه‌هایی ازجمله تعرفه و عوارض از سرمایه‌گذاران در ساخت هتل 5 ستاره حمایت کنیم.

علیرضا سلیمانی افزود: با 10 درصد سهم شهرداری و 90 درصد سهم سرمایه‌گذار آماده اهدای رایگان زمین به سرمایه‌گذار هستیم تا به شکل همه‌جانبه بتوانیم سرمایه‌گذاران را موردحمایت قرار دهیم.

در این جلسه محمدی عضو شورای شهر سرعین نیز به وجود 13 آبگرم در سرعین به‌عنوان شهر چشمه‌های بهشتی با پذیرش 8 میلیون مسافر در طول سال اشاره کرد و گفت: ما آمادگی حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای ساخت هتل 5 ستاره، توسعه آب‌های گرم، و راه‌اندازی تورهای تلفیقی با کشور ترکیه راداریم.

آمادگی شرکت ترکیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم سلامت‌محور

در این نشست مدیرعامل شرکت «دوغان ژئوترمال» ترکیه به سابقه 10 ساله فعالیت این شرکت به‌عنوان یک شرکت فعال در حوزه توسعه آب‌های گرم، معدنی و ژئوترمال اشاره کرد و گفت: ما با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی شهرها و کشورهای مختلف، طرح‌هایمان را از صفرتا 100 به همت اکیپ‌های تخصصی انجام می‌دهیم به‌طوری‌که در یک تکنیک مهندسی برتر نسبت به طراحی و اجرای تخصصی پروژه کار اساسی و زیربنایی را انجام می‌دهیم.

محمدعلی دوغان به فعالیت چهار مجموعه فعال این شرکت در کشور ترکیه به‌عنوان یک مجموعه مجهز و تخصصی اشاره و خاطرنشان کرد: ما تمام پروژه‌های خود را با محوریت توجه به محیط‌زیست و توریسم سلامت اعم از سلامت روحی و جسمی انجام می‌دهیم؛ به‌طوری‌که درآمد 5 ساله ما تا پایان سال 2015 میلادی بیش از 367 میلیون دلار بوده است.

دوغان فعالیت دو هزار و 800 پرسنل این شرکت را با عضویت 60 هزار خانوار، یک هزار و 200 واحد آپارتمان و بیش از چهار هزار تخت یادآور شد و گفت: مجموعه ما دارای استخرهای سرپوشیده و کلینیک‌های تخصصی پزشکی و تلفیقی از آب‌درمانی و فیزیوتراپی است به‌طوری‌که ما از پوشش بیمه‌ای درمانی نیز در انجام مأموریت‌های خود برای بهره‌برداران استفاده می‌کنیم.

وی بیان کرد: در اجرای پروژه‌ها سیستم مدیریتی ما با تأکید بر مدیریت بحران و طبقه‌بندی اطلاعات جمع‌آوری‌شده و توجه به مدیریت کیفیت و بالاتر از همه توجه به محیط‌زیست سالم و به‌دوراز آلایندگی سعی می‌کنیم تا کار را با مطلوبیت به‌پیش ببریم.

این سرمایه‌گذار ترک بیان کرد: آلودگی در اجرای این پروژه‌ها در حد صفر است به‌طوری‌که ما در 5 مرکز گرمایش موردنیاز را از طریق آب‌های معدنی تأمین کرده و به سرسبزی و درختکاری به‌عنوان عنصر کاهش‌دهنده آلودگی‌ها بها می‌دهیم و مجموعه‌های ما در داخل انبوهی از فضای کاشت درختان و جنگل‌ها قرارگرفته‌اند.

دوغان با برشمردن ویژگی‌های پروژه‌های متعدد اجرایی با حضور کارشناسان متخصص گفت: ما آمادگی سرمایه‌گذاری در استان اردبیل را به‌عنوان قطب آب‌های گرم معدنی منطقه‌ای داریم.

موضوعات :
در همین رابطه