رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محسن مهرعلیزاده در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

در برنامه ششم، به توسعه عملیاتی گردشگری توجه نشده است

مهرعلیزاده، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: اقتصاد حوزه گردشگری می‌تواند محور اصلی توسعه باشد، اما در لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 96 راه‌های عملیاتی توسعه این حوزه، مورد غفلت قرارگرفته است.

07 دی 1395
کد خبر : 6108
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گردشگری محور توسعه اقتصادی و فرهنگی است؛ محوری که در نظام برنامه‌ریزی ایران مورد غفلت واقع می‌شود. جایگاه گردشگری در برنامه ششم توسعه چیست؟

محسن مهرعلیزاده،‌ عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «لایحه برنامه ششم در مجلس در حال بررسی است؛ در الزامات برنامه ششم توسعه، به گردشگری به‌عنوان الزام توسعه توجه شده است؛ امیدواریم که در روند بررسی این برنامه همچنان مجلس به این الزام و اهمیت گردشگری و تأثیر آن در توسعه اقتصادی مقید باشد.»

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران، می‌گوید: «در برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری رشد هرساله 100 درصد در نظر گرفته‌شده است؛ یعنی 5 میلیون گردشگر امسال سال آینده دو برابر شود و در پایان برنامه ششم توسعه به 5 برابر افزایش یابد. این در سطح کلان هدف‌گذاری خوبی است.»

برای رسیدن به این هدف، آیا به برنامه عملیاتی و چگونگی رسیدن به این هدف اشاره‌شده است؟

مهرعلیزاده پاسخ می‌دهد: «من در برنامه ششم توسعه چنین برنامه راهبردی-عملیاتی ندیده‌ام که متناسب با این الزام و هدف باشد.»

در برنامه یک‌ساله یا بودجه سال 96 چطور؟

در لایحه بودجه 96 هم به مورد عملیاتی برخورد نکرده‌ام. اگر نحوه وصل به این هدف طرح‌ریزی نشود، شاید همین هدف‌گذاری به معنای بر زبان آوردن آرمان‌های خوب باشد. البته وصول به این هدف راحت است؛ با تسهیلات اداری، با تسهیل قوانین خیلی از مشکلات برطرف می‌شود. این پرسش، خیلی به‌موقع هست و امیدوارم نمایندگان مجلس برای وصول به این هدف راهکار عملیاتی پیشنهاد دهند.

مهرعلیزاده می‌گوید:‌ «ما باید از فرصت‌های بعد از برجام در حوزه گردشگری به‌خوبی استفاده کنیم. نباید این فرصت پیش‌آمده برای گسترش حوزه گردشگری را از دست بدهیم.»

در همین رابطه