رادیو مجازی اتاق ایران - 30 اردیبهشت 1403

نایب رئیس اتاق ایران در پنل تخصصی کنفرانس بین‌المللی مدیریت مطرح کرد

مدیریت حرفه‌ای، حلقه مفقوده سازمان‌های مردم‌نهاد

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران در پنل تخصصی چهاردهمین کنفرانس بین‌الملی مدیریت با موضوع بررسی راهکارهای مدیریت کارداوطلبانه و نقش بخش‌خصوصی در توسعه این امر سخنرانی کرد.

08 دی 1395
کد خبر : 6126
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب رئیس اتاق ایران در پنل تخصصی چهاردهمین کنفرانس بین‌الملی مدیریت با موضوع بررسی راهکارهای مدیریت کار داوطلبانه و نقش بخش‌خصوصی در توسعه سخنرانی کرد.

پدرام سلطانی لزوم برقراری مدیریت حرفه‌ای در سازمان‌های مردم‌نهاد را مورد توجه قرارداد و گفت: در کشور فقر مدیریت داریم و آموزش‌های مدیریت را جدی نگرفته‌ایم. این موضوع در سال‌های گذشته کمی در بخش خصوصی بهبود یافته است اما این فقر در اداره و مدیرت سازمان‌های غیردولتی شاید بیشتر هم باشد.

سلطانی افزود: در سازمان‌های غیردولتی به‌صورت حرفه‌ای تربیت نیرو نکرده‌ایم و تجربی این موضوع را فرا گرفته‌ایم. درحالی‌که در کشورهای موفق و پیشرو در این زمینه، مدیریت سازمان‌های غیر دولتی رشته‌ای تخصصی است و مدیریت نیروهای داوطلب و حتی انجام کار داوطلبانه هم آموزش داده می‌شود.

نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که همه کارکنان سازمان‌های غیردولتی با عشق و علاقه وارد می‌شوند و کسب تجربه می‌کنند. شکل مدیریت در سازمان‌های مردم‌نهاد غیردولتی بیشتر شبیه نسل قیلی ما در بخش خصوصی است که از شاگرد حجره بودن شروع می‌کردند و بعد از مدتی حجره خود را تأسیس می‌کردند، درر سازمان‌های غیردولتی هم افراد وارد می‌شوند، کار را یاد می‌گیرند و با خلاقیت‌هایشان کار را توسعه می‌دهند.

وی افزود: به دلیل همین فقر مدیریت حرفه‌ای، سازمان‌های غیردولتی بزرگ در کشور نداریم و شاید به تعداد انگشتان  یک دست چنین سازمان‌هایی داشته باشیم. در بخش‌خصوصی هم بنگاه‌های بزرگ در مقایسه با دنیا کم است. 

نایب رئیس اتاق ایران پیرامون نقش بخش‌خصوصی گفت: نقش بخش‌خصوصی این است که وضعیت سازمان‌های غیردولتی را با بنگاه‌های بخش خصوصی  مقایسه کرده و به پرکردن شکاف موجود در سازمان‌های غیر دولتی کمک کند.

سلطانی در بخش دیگری از سخنانش از پنج ضرورت ایجاد یک کسب‌وکار را سخن گفت. وی افزود: تأمین مالی، مدیریت، منابع انسانی، عملیات و فناوری پنج‌پایه یک کسب‌وکار هستند که در سازمان‌های غیردولتی هم همین‌گونه هستند و اگر در این پنج مورد مشکلی داشته باشند، نمی‌توانند به فعالیتشان ادامه دهند.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بخش‌خصوصی هم گفت: ما در بخش خصوصی در شناخت امروزی مفهوم مسئولیت اجتماعی مشکل‌داریم؛ مسئولیت اجتماعی فقط ساخت مدرسه و درمانگاه و مسجد نیست بلکه این مفهوم بسیار گسترده‌تر است.

سلطانی با اشاره با نتایج مطالعات خود پیرامون تاریخچه و فعالیت و عملکرد اتاق‌های بازرگانی در جهان گفت: تاکنون سه نسل از اتاق‌های بازرگانی در تاریخ 400 ساله این اتاق‌ها وجود داشته‌اند. نسل اول دولت‌محور بوده‌اند و با دولت کار داشته‌اند، نسل دوم عضو محور و بیشتر به دنبال ارائه خدمات به اعضا بوده‌اند و نسل سوم، جامعه‌محور که این نسل از اتاق‌ها، در پیوند با مسائل و مشکلات جامعه، به مفاهیم مسئولیت اجتماعی هم توجه کرده و سعی می‌‌کنند کسب‌وکار خود را به اجزای جامعه پیوند بزنند.

وی افزود: نسل جامعه‌محور، فعالیت اقتصادی را برای بهره دادن به جامعه و دادن برون‌دادهای مثبت و جبران کردن برون‌دادهای منفی به جامعه انجام ‌می‌دهند.

نایب‌رئیس اتاق ایران در مورد اتاق‌ بازرگانی در ایران گفت: ما در این بخش هم از دنیا عقب‌افتاده‌ایم چراکه چند وقتی بیشتر نیست که وارد جامعه‌محوری شده‌ایم آن‌هم کمتر از مسئولیتی که داریم. در این زمینه نقش اتاق بازرگانی و بخش خصوصی ترویج و نهادینه کردن مفهوم مسئولیت اجتماعی است و باید برای آن تلاش کند.

پدرام سلطانی با اشاره به مشارکت‌های اخیر این نهاد خصوصی در حوزه عدالت آموزشی گفت: در  کمتر از دو سال گذشته اتاق ایران پویشی را برای ترویج عدالت آموزشی راه‌اندازی کرده‌ و نتایج خوبی هم گرفته‌ و سعی دارد شبکه‌سازی بخش خصوصی را در حوزه محیط‌زیست و کار داوطلبانه هم آغاز کند.

وی در مورد کار داوطلبانه گفت: اگر کار داوطلبانه را به صورت فردی تعریف کنیم شاید نتیجه مطلوبی نگیریم اما اگر بنگاه‌ها کمک کرده و یک بنگاه با همه کارکنان خود در این روز کار داوطلبانه بکند، تأثیرگذاری زیادی برای تقویت و توسعه کار داوطلبانه دارد.

سلطانی با اشاره به آمارهای پایین از کار داوطلبانه مردم ایران، گفت: یکی از مشکلات کشور ما این است که خوداظهاری آماری نداریم. از طرفی نظام آماری مطلوبی هم نداریم  که این دو مورد منجر به این می‌شود که همه آمارها قابل‌اعتماد نباشند.

نایب‌رئیس اتاق ایران با ارایه پیشنهادی برای سال آینده کنفرانس بین‌المللی مدیریت گفت: پیشنهاد می‌کنم سال آینده مدیریت حرفه‌ای سازمان‌های غیردولتی، موضوع محوری این کنفرانس باشد و در آنجا بحث‌های مدیریتی مطرح شود. چراکه مسایل فنی و جزیی سازمان‌های غیر دولتی را هر جایی می‌توان مطرح کرد اما جای موضوع‌های مدیریتیی و تحلیل آنها در چنین مجامعی است.

چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت ششم تا هشتم دی ماه در برج میلاد تهران برگزار شد و در کنار کنفرانس اصلی، پنل‌هایی تخصصی نیز با موضوعات مختلف مانند مدیریت سازمان‌های غیر دولتی برگزار شد.

در همین رابطه