رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

دبیر کل اتاق ایران در اتاق بجنورد عنوان کرد؛

موقعیت ممتاز خراسان شمالی در تجارت خارجی

دبیر کل، معاون امور استان‌ها و مدیر مالی اتاق ایران طی سفر یک‌روزه از اتاق خراسان شمالی بازدید کردند.

11 دی 1395
کد خبر : 6157
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دبیرکل اتاق ایران در حاشیه بازدید از اتاق خراسان شمالی گفت: خوشبختانه بعد از استقلال استان خراسان شمالی از خراسان بزرگ و تأسیس اتاق بازرگانی در این استان، بخش خصوصی از حمایت‌های بسیار خوب اتاق بازرگانی این استان طی این سال‌ها برخوردار شده است.

علیرضا اشرف، اتاق خراسان شمالی را یکی از اتاق‌های بسیار فعال در سطح کشور دانست و گفت: با توجه به قدمت نه‌چندان طولانی این اتاق، اتاق خراسان شمالی در بسیاری از زمینه‌ها پیشرو و فعال بوده است. بااین‌حال باید در تلاش بیش‌ازپیش باشند تا فعالان اقتصادی استان را به سمت عضو شدن در اتاق بازرگانی و بهره‌مندی از کارت بازرگانی سوق دهند تا از حمایت‌های این اتاق بهره‌مند شوند.

اشرف، موقعیت مکانی و اقلیمی خراسان شمالی در بخش صادرات را در سطح کشور بسیار ممتاز دانست و گفت: بر این اساس مطلوب است که تمامی مسئولان استان همراهی لازم را با اتاق بازرگانی خراسان شمالی داشته باشند.

وی همچنین جلسات شورای گفتگوی اتاق بازرگانی خراسان شمالی را یکی از جلسات بسیار فعال در سطح کشور اعلام کرد و گفت: امیدواریم این جلسات فعال‌تر شوند تا مشکلات محیط کسب‌وکار را از طریق دبیرخانه شورا و آنچه را که از طریق استان قابل‌حل نیست به شورای گفتگوی کشور منتقل شود.

دبیر کل اتاق ایران یادآور شد: همه می‌دانیم کشور در بخش تولید در رکود به سر می‌برد و اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی و مشاور سه قوه در کشور تلاش می‌کند این موانع را شناسایی کند و باهمت مردم و دولت معضل رکود را حل کند.

ظرفیت‌های خراسان شمالی برای توسعه صادرات و واردات

رئیس اتاق خراسان شمالی در این نشست از خراسان شمالی به‌عنوان استانی کمتر توسعه‌یافته یادکرد که با داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه صادرات و واردات دارد.

محمد صمدی افزود: بااین‌وجود علی‌رغم نبود بازارچه مرزی، مرز تردد، منطقه ویژه اقتصادی، نداشتن دریا و بنادر، راه‌آهن و فرودگاه بین‌المللی و... فعالیت‌های خوبی در این رابطه انجام داده است.

صمدی خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز اتاق بجنورد تنها اتاق در ایران بوده که طی برگزاری جلسات کمیته قضایی، ۳۸ کارخانه را از ورشکستگی نجات داده است.

وی در رابطه با وضعیت صنایع استان نیز گفت: هم‌اکنون کارخانه‌های خوبی از قبیل پتروشیمی، سیمان، قند و آلو مینا در استان مستقر است که صادرات خوبی نیز دارند.

صمدی با اشاره به فعالیت خوب بخش‌های مربوط به اتاق، گفت: هم‌اکنون پنج کمیسیون در اتاق بجنورد فعال است و در زمینه‌های مختلف اقتصادی و پژوهش‌ها و تحقیقات و سایر اقدامات نیز دستاوردهای خوبی داشته و شورای گفت‌وگو استان نیز به جهت فعالیت خوب انجام‌گرفته مقام دوم کشوری را در ارزیابی‌های انجام‌گرفته کسب کرد.

وی به همکاری خوب قوه قضاییه نیز اشاره کرد که کمک بسیار خوبی در جهت جلوگیری از اجراییات بانک‌ها و تقسیط بدهی واحدها بوده است.

صمدی یادآور شد: ازلحاظ اعزام و پذیرش هیات و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و توسعه صادرات و واردات و برگزاری دوره‌های آموزشی نیز این اتاق در سطح کشور بسیار فعال است.

وی از وجود فرش دورو و اسب اصیل ترکمن به‌عنوان دو مزیت مهم استان یادکرد و گفت: با اقدامات انجام‌گرفته خراسان شمالی به‌عنوان پایلوت گیاهان دارویی در کاشت، برداشت و فراوری گیاهان دارویی انتخاب شد.

صمدی از برنامه‌ریزی برای اعزام هیات به آلمان طی سال جاری خبر داد و افزود: بااین‌وجود هنوز برای انتقال پول از ترکمنستان مشکل‌ داریم.

رئیس اتاق بجنورد از عدم گشایش اعتبار به‌عنوان دیگر مشکلات یادکرد و اظهار داشت: نبود سرمایه در گردش از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی استان است چراکه با سود بالای وام بانکی، دریافت آن توجیه اقتصادی ندارد.

صمدی در رابطه با وضعیت کارت‌های بازرگانی استان نیز گفت: متأسفانه با توجه به شرایط، هم‌اکنون تعدادی از کارخانه‌های استان به‌ویژه کارخانه‌های بزرگ کارت بازرگانی خود را از تهران دریافت می‌کنند که باعث کاهش درامد استان شده است.

وی ادامه داد: فقط امسال با رایزنی و تلاش انجام‌گرفته پتروشیمی خراسان، کارت خود را وارد استان کرد و در تلاشیم سایر کارخانه‌ها نیز وارد شوند.

نگاه مثبت به استان‌ها

معاون امور استان‌های اتاق ایران نیز در این دیدار با اشاره به ساختمان خوب خریداری‌شده توسط اتاق بجنورد، گفت: این ساختمان در شأن اتاق است و اگر امکان فراهم باشد بازهم برای وسعت بیشتر کمک می‌شود.

سید جواد زمانی بابیان اینکه با وسعت دادن بیشتر اتاق توقعاتی نیز از هیات نمایندگان به وجود می‌آید که باید پاسخگو باشند، گفت: یکی از برنامه‌های این دوره داشتن ساختمان مناسب و در شأن، برای اتاق‌ها است.

زمانی بابیان اینکه طبق قانون تاکنون به خراسان شمالی کمک‌های خوبی شده، افزود: این نشان‌دهنده دید مثبت اتاق ایران به استان‌ها به‌خصوص استان‌هایی است که ازلحاظ مالی ضعیف‌تر هستند است.

وی از هیات نمایندگان به‌عنوان سیاست‌گذاران اتاق یادکرد که باید منافع ملی و اقتصادی را به‌خوبی در نظرگیرند و نظر کارشناسی دهند.

موضوعات :
در همین رابطه