میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در نشست با مدیرکل دفتر نظارت و ارزشیابی وزارت صنعت

بیکاری در استان فارس موجب افزایش مهاجرت به شیراز شده است

نشست فعالان اقتصادی استان فارس با حضور مدیرکل دفتر نظارت و ارزشیابی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتاق شیراز برگزار شد.

11 دی 1395
کد خبر : 6171
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست فعالان اقتصادی استان فارس با حضور مدیرکل دفتر نظارت و ارزشیابی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتاق شیراز برگزار شد.

رئیس اتاق شیراز با اشاره به اینکه مشکلات پیش روی اقتصاد فارس، مشکلات غریبی نیستند، گفت: سالیان سال است که کشور و استان با تحریم‌ها، سوء‌مدیریت و عدم تدبیر، روبروست. 

جمال رازقی افزود: بنا به گزارشات دفتر مطالعات آب‌وخاک از جمله دلایل ضعف کشاورزی فارس، هزینه تأمین بالای آب به دلیل برداشت بی‌رویه، خشکسالی و نشست سفره‌های زیرزمینی است. رازقی افزود: در استان فارس به دلیل همین معضلات، محصولاتی مانند انار  دیگر توجیه صادراتی و رقابتی ندارند.

وی راه‌های جبران این نقصان را، توجه به پتانسیل گیاهان دارویی به علت ارزش‌افزوده بالا و مصرف پایین آب دانست و گفت: البته تحقق این مهم، نیازمند کار علمی و مطالعات بیشتر است.

رازقی یکی از مشکلات جدید اقتصاد فارس را انتقال پتروشیمی‌های استان به منطقه پارسیان به دلیل عدم وجود توجیه اقتصادی و کمبود آب نام برد که بر مشکلات بیکاری استان فارس افزوده است.

رئیس اتاق شیراز گفت: معضلات کشاورزی و بیکاری موجب افزایش مهاجرت ماهانه ده هزار نفر به شیراز شده که تنها راه غلبه بر این شرایط توجه به صنعت و کشاورزی است. 

وی ادامه داد: تعاملات بسیاری بین اتاق شیراز و سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است و همچنین عضویت اساتید دانشگاه در شورای پژوهشی اتاق شیراز جهت پررنگ‌تر کردن نقش مشاوره‌ای اتاق، ازجمله موارد عمل شده جهت پیشبرد این اهداف است.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزشیابی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتاق شیراز با تائید نقش پررنگ نیروی انسانی فعال در اتاق بازرگانی و اصناف شیراز، به ظرفیت‌های غیرقابل‌انکار آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های اتاق ایران و ارجاع مطالبات به مسئولان کشوری اشاره کرد.

 ضرغام صادقی با اشاره به سهم ارزش‌افزوده بخش‌های مختلف و مقایسه‌ی آن با آمار جهانی گفت: ارزش‌افزوده بخش خدمات نسبت به متوسط جهانی پایین‌تر و ارزش‌افزوده بخش کشاورزی بسیار بالاتر است.

وی به نقش اتاق بازرگانی و اصناف در تغییر فضای سرمایه گذاری اشاره کرد و بر ظرفیت گردشگری جهت افزایش سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

صادقی افزود: از جمله نقاط قوت حوزه گردشگری می‌توان به ظرفیت انسانی قابل‌توجه در استان فارس، ظرفیت بکر و ارزشمند گردشگری و همچنین مدیریت صحیح و شناخت اشاره کرد.

صادقی همچنین  به تزریق بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به صنعت در شرایطی که بیش از ۵۰ درصد سرمایه بانک‌ها فریز شده اشاره کرد و گفت: از راه‌های هدایت درست تسهیلات، ایجاد اشتغال، مارکتینگ قوی و رونق بازار و تلاش برای افزایش تراز و صادرات است.

در این نشست همچنین جمعی از فعالان اقتصادی استان فارس نظرات و مشکلات خود را مطرح کردند.

موضوعات :
در همین رابطه