رادیو مجازی اتاق ایران - 6 مرداد 1403

اختصاص یک میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به توسعه راه‌آهن

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن اعلام کرد: با مصوبه شب گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک درصد از درآمدهای دولت از محل فروش نفت و گاز به توسعه ریلی اختصاص خواهد یافت که این رقم حدود یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

13 دی 1395
کد خبر : 6220
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سعید رسولی امروز (دوشنبه) در نشست خبری تصریح کرد: در جریان مذاکراتی که در مجلس انجام شد نمایندگان با تعداد زیادی از پیشنهادها و لایحه‌ای که در برنامه ششم توسعه برای توسعه ریلی پیش‌بینی شده بود موافقت کردند.

به گفته وی، یکی از اصلی‌ترین این پیشنهادها بحث اختصاص یک درصد از درآمد نفت و گاز دولت به راه‌آهن بود که تخمین می‌زنیم این عدد در طول سال به یک میلیارد دلار برسد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با بیان این‌که این مصوبه دست راه‌آهن را در رسیدن به منابع اعتباری پایدار باز می‌کند تاکید کرد: ما پیش از این نیز برنامه‌ریزی ویژه‌ای کرده بودیم تا اتفاقاتی مثبت برای عرصه ریلی کشور در برنامه ششم توسعه به وجود بیاید که این امر می‌تواند نقطه آغاز امیدوارکننده‌ای برای آن تلقی شود.

رسولی با اشاره به قوانین حمایتی که پیش از این نیز برای توسعه راه‌آهن به تصویب رسیده بود، عنوان کرد: ما در بحث ماده (ق) بودجه، سهم ۱۰ درصدی خود از محل فروش گازوییل را به دست آورده‌ایم که اعتبارات مصوب در این رابطه حدود ۷.۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شرایط و مقدمات لازم برای تحقق کامل آن به وجود بیاید.

ی ادامه داد: راه‌آهن یکی از اصلی‌ترین اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود در این زمینه را به افزایش حمایت در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی متمرکز کرده، اما طبق احکام حقوقی و اعتبارات فنی بحث ورود بخش خصوصی به این صنعت مهم را پیگیری می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن از تضمین راه‌آهن برای پذیرش تسعیر نرخ ارز خبر داد و گفت: برای آنکه شرکت‌هایی که از صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی دریافت می‌کنند نگرانی درباره‌ی چگونگی بازپرداخت نداشته باشند، راه‌آهن تسعیر نرخ ارز در این حوزه را پذیرفته و مابه‌التفاوت آن را تضمین می‌کند.

رسولی درباره وضعیت تاسیس شرکتی با محوریت قطارهای حومه‌ای نیز گفت: با توجه به آنکه قطارهای حومه‌ای در طول مسیر خود با چند شهر مختلف عبور می‌کنند نمی‌توان انتظار داشت که شهرداری‌ها وظیفه مدیریت آن را برعهده بگیرند. از این‌رو دولت و وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده‌اند با تاسیس این سازمان منابع اعتباری موجود را تجمیع کرده و در قالب یک برنامه همه‌جانبه توسعه قطارهای حومه‌ای را در دستور کار قرار دهد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با بیان این‌که اجرای طرح توسعه قطارهای حومه‌ای با همراهی شهرداری‌ها صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: با توجه به این‌که ایستگاه این قطارها باید به شبکه حمل‌ونقل شهری و مترو متصل شود، کار توسعه قطارهای حومه‌ای با همکاری شهرداری‌ها در دیگر سازمان‌های مرتبط پیگیری خواهد شد.

وی درباره‌ آخرین وضعیت ساخت پروژه ریلی شلمچه به بصره نیز، گفت: اقدامات مناسبی برای پیگیری این طرح ریلی در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم در صورتی که منابع مالی لازم تامین شود تا اواسط سال آینده امکان افتتاح و بهره‌برداری نهایی از این پروژه به وجود آید.

در همین رابطه