شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

محسن ضرابی، رئیس اتاق ایران و عمان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

آیین‌نامه اتاق‌های مشترک، دستورالعملی برای وحدت رویه و توسعه

ضرابی، رئیس اتاق ایران و عمان می‌گوید: قبلاً اتاق‌های مشترک دارای اساسنامه متفاوت بودند و آیین نامه قابل قبولی برای تشکیل اتاق های مشترک وجود نداشته، و وحدت رویه بین آن‌ها کم بود. اما بعد از تهیه اساسنامه و آیین‌نامه تشکیل و نظارت بر اتاق‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی، همه با دستورالعمل واحدی کار خواهند کرد.

22 دی 1395
کد خبر : 6338
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
ضرابی، رئیس اتاق ایران و عمان می‌گوید: قبلاً اتاق‌های مشترک دارای اساسنامه متفاوت بودند و آیین نامه قابل قبولی برای تشکیل اتاق های مشترک وجود نداشته، و وحدت رویه بین آن‌ها کم بود. اما بعد از تهیه اساسنامه و آیین‌نامه تشکیل و نظارت بر اتاق‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی، همه با دستورالعمل واحدی کار خواهند کرد.

محسن ضرابی، رییس اتاق مشترک ایران و عمان.

اتاق ایران، اوایل دی ماه آیین‌نامه تشکیل و نظارت بر اتاق‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی و اساسنامه اتاق های مشترک را تهیه کرد.  این آیین‌نامه و اساسنامه که به ایجاد وحدت رویه، ساماندهی و شفاف‌سازی فرآیندهای اداری، قانونی و کمک به توسعه و ارتقای سطح فعالیت، بهبود عملکرد و تقویت اتاق‌های مشترک بازرگانی، تأکید دارد، در هیات رئیسه اتاق ایران، هیات نمایندگان اتاق ایران و شورای عالی نظارت بررسی و تصویب شد. قرار است ظرف شش‌ماه، اتاق‌های مشترک، اساسنامه را در مجمع عمومی خود طرح و آن را بررسی و تصویب کنند. اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عمان، اولین اتاق مشترکی است که این اساسنامه  را در مجمع عمومی خود بررسی و تصویب کرده است.

محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عمان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، از قوت و ضعف این اساسنامه می‌گوید: « قبلاً هر کدام از اتاق‌ها اساسنامه خود را داشتند و برای همین هیچ وحدت رویه‌ای در میان این اتاق‌ها وجود نداشت. اتاق ایران تصمیم گرفت با آیین‌نامه‌ای، نحوه تشکیل اتاق‌های مشترک و نحوه کار و تعامل این اتاق‌ها را مشخص کند؛ این حسن کار است.»

ضرابی درباره این نکته می‌گوید: «در این شرایط اتاق مشترک با کشوری ایجاد می‌شود که مزیت اقتصادی مناسبی برای ایران دارد. امروزه برخی از شورا های مشترک، غیرفعال هستند. که با آیین نامه مذکور ،این شورا ها یا بایستی فعال شوند و یا منحل گردند.»

او نقطه مشترک این اساسنامه و آیین‌نامه را دخالت و حضور همه اعضای اتاق‌های مشترک و نقش آن‌ها در شکل‌گیری، تدوین و تصویب آن می‌داند.

 به گفته ضرابی قریب به اتفاق مفاد این اساسنامه و آیین‌نامه، مورد تأیید همه اتاق‌های مشترک بود و پیشنهاد آن‌ها در تدوین اساسنامه و آیین‌نامه موردتوجه قرارگرفته است. در روند صدور این اساسنامه و آیین‌نامه همه اتاق‌های مشترک و شوراهای مشترک نقش داشته اند .

اتاق‌های مشترک چه رویه‌ای را در پیش بگیرند؟

ضرابی می‌گوید: «این اساسنامه روند اولیه و قانونی خود را طی کرده است؛ باید در مرحله دوم تمام اتاق‌های مشترک اساسنامه را در مجمع عمومی خود طرح و بررسی کرده و مصوبه مجمع عمومی اتاق مشترک را داشته باشند. اتاق مشترک ایران و عمان جز اولین اتاقی است که این کار را انجام داده است. برای اینکه هم به این اساسنامه و آیین‌نامه اعتقاد داریم و هم خود اتاق در روند شکل‌گیری آن دخالت مستقیم داشته است.»

او تصریح می‌کند: «اتاق‌های دیگر هم با تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده، این اساسنامه و آیین‌نامه را بررسی کرده و تصویب خواهند نمود.»

ضرابی می‌گوید: «در دوره‌های قبل ، کمتر به اتاق‌های مشترک توجه می‌شد؛ ولی در این دوره اتاق ایران به نقش و پتانسیل اتاق‌های مشترک توجه خاصی دارد. اتاق ایران به این نتیجه رسیده است که می‌تواند از پتانسیل و شناخت اتاق‌های مشترک در ایجاد بسترسازی برای ارتباط اقتصادی با کشورهای دنیا استفاده کند.»

او معتقد است: «اتاق‌های مشترک، شناخت دقیق‌تری از کشورهای مقصد دارد؛ خط و مشی‌ها را می‌شناسد، فرصت و ظرفیت‌ها را می‌داند. اتاق مشترک ایران و عمان، ارتباط مستمر و خیلی خوبی با اتاق ایران و معاونت بین‌الملل و سایر اتاق های استانها دارد و این تعامل به استفاده بهینه از فرصت‌ها کمک می‌کند. ما با هماهنگی هیات‌ها، کار کارشناسی و پیگیری مطالبات تلاش می‌کنیم فعالان اقتصادی از فرصت‌های موجود در آن کشور بهتر استفاده کنند.

به گفته ضرابی، این نحوه تعامل باعث شده که تصمیم‌گیری‌ها ضد و نقیض نباشد ، کار موازی انجام نشود و  با همدیگر همپوشانی داشته باشد.

او می‌گوید: «انتظار است که همه اتاق‌های مشترک در مهلت مقرر قانونی، آیین نامه و اساسنامه مصوب شورای عالی نظارت را به تصویب رسانند که درنهایت وحدت رویه ایجاد نموده و به نفع اتاق های مشترک و اعضا آن است.»

در همین رابطه