رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سرنوشت بازار خودرو در ماه‌های پایانی سال چه می‌شود؟

وارداتی‌ها در شوک؛ داخلی‌ها روی موج مدل 96

نزدیک‌شدن به ماه‌های پایانی سال و عرضه خودروهای داخلی مدل96 به بازار گرچه موجب رشد قیمت برخی خودروهای مدل جدید به‌ویژه خودروهای پرتقاضا شد ولی زمینه کاهش قیمت خودروهای95 به پایین در حاشیه بازار را فراهم کرد.

25 دی 1395
کد خبر : 6348
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

علی ابراهیمی: ورود خودروهای داخلی مدل ۹۶ به بازار زمینه کاهش قیمت خودروهای مدل پایین‌تر را فراهم کرد اما برخی محدودیت‌ها برای ثبت سفارش خودروهای خارجی و نوسان نرخ موجب کاهش عرضه و تندتر شدن نبض بازار برخی خودروهای وارداتی‌ پرتقاضا شده است.

بازار خودرو که طی چند‌ماه گذشته به‌دلیل رشد تیراژ تولید خودروهای داخلی، بازارگرمی خودروسازان در عرضه خودروهای مونتاژ داخلی، عرضه دونرخی و شکل‌گیری حاشیه بازار برای برخی خودروها، رونق نسبی را تجربه کرده و خودروسازان و مسئولان وزارت صنعت از خروج بازار از رکود خبر دادند،

اما نزدیک‌شدن به ماه‌های پایانی سال و عرضه خودروهای داخلی مدل96 به بازار گرچه موجب رشد قیمت برخی خودروهای مدل جدید به‌ویژه خودروهای پرتقاضا شد ولی زمینه کاهش قیمت خودروهای95 به پایین در حاشیه بازار را فراهم کرد. آغاز عرضه خودروهای مدل ۹۶ باعث شده تا استقبال خریداران از خودروهای مدل ۹۵ کاهش یابد و در نتیجه به‌دلیل کاهش تقاضا،

قیمت این محصولات نیز کاهش یافته است به‌نحوی که فعالان بازار خودرو از کاهش میانگین 200تا 500هزار تومانی قیمت خودروهای مدل ۹۵ که مدل ۹۶ آنها وارد بازار شده، خبر داده و تأکید می‌کنند که روند کاهش قیمت خودروهای مدل۹۵ همچنان ادامه خواهد داشت و تا پایان سال‌جاری میزان کاهش قیمت این خودروها به‌طور میانگین به یک میلیون تومان نیز خواهد رسید.

سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل با بیان اینکه ورود خودروهای مدل ۹۶ باعث کاهش قیمت خودروهای داخلی و اختلاف قیمت‌ها شده است، اعلام کرد: اکنون اختلاف قیمت خودروهای مدل ۹۵ با مدل ۹۶ به حدود ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. سعید مؤتمنی با اشاره به روند کاهشی قیمت خودرو در سطح بازار افزود: اول تا 10دی‌ماه امسال قیمت انواع خودروهای داخلی افزایش پیدا کرده بود اما ورود خودروهای مدل96 باعث شد تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

به‌نحوی که اکنون سمند ال‌ایکس مدل95 با کاهش 500هزار تومانی نسبت به مدل96 به نرخ 32میلیون و 500هزار، سمند EF7 به قیمت 32میلیون و 200هزار، تندر90اتوماتیک 48میلیون، پژو پارس 37میلیون و 800هزار، پژو206 تیپ 2به قیمت 33میلیون و 700هزار و تیپ5 به نرخ 38میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند. به گفته وی، قیمت محصولات سایپا نیز مانند ایران خودرو در سطح بازار سیرنزولی داشته و سایپا 111 به قیمت 21میلیون و 100هزار و سایپا131به قیمت 21میلیون تومان و اختلاف قیمت خودروهای مدل95 با مدل96 به حدود 500هزار تومان رسیده است.

تند‌تر شدن نبض بازار خودروهای خارجی

ریزش قیمت در بازار خودروهای مدل پایین تولید داخل در حالی است که بازار خودروهای خارجی متاثر از دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و توقف ثبت سفارش برخی خودروهای پر تقاضای داخلی (به‌ویژه برندهای کره‌ای) و نوسان نرخ ارز ملتهب شده است. به‌نحوی که کاهش عرضه برخی خودروهای برندهای هیوندایی و کیا توسط فروشندگان، زمینه فروش خودروهایی را که قبلا و در شرایط ثبات نسبی نرخ ارز و نبود ممنوعیت‌های جدید وارد کشور شده است به‌دنبال داشته و کارشناسان نسبت به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار شب عید‌ خودروهای وارداتی درصورت تداوم ممنوعیت واردات این خودروها خبر می‌دهند.

اختلال در بازار شب عید خودروهای وارداتی

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به سهم حدود 50درصدی برندهای خودروساز کره‌ای از بازار خودروی کشورمان طی 8ماه نخست امسال و حذف اسامی نمایندگی خودروهای هیوندایی و کیا از فهرست خودروهای مجاز برای ثبت سفارش واردات، به خبرنگار ما اعلام کرد: درصورت اصرار وزارت صنعت بر اجرای این دستورالعمل و تداوم ممنوعیت واردات برخی خودروهای خارجی که سهم بالایی در بازار خودروی کشورمان دارند، حوزه لوکس یا میانه بازار وارداتی‌ها از محصول خالی شده و می‌تواند به‌شدت موجب افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار شود و در نهایت مصرف‌کنندگان خودروهای خارجی به‌شدت از این قانون متضرر خواهند شد.

فربد زاوه با بیان اینکه در شرایطی که نرخ ارز نوسان داشته و بازار خودروهای وارداتی نیز به‌شدت از قیمت دلار تأثیر می‌پذیرد، افزود: در این شرایط وزارت صنعت دستورالعمل تازه‌ای برای ساماندهی واردات خودروهای خارجی را به هیأت وزیران پیشنهاد داده که در کارگروه ذیربط در وزارت کشور در حال بررسی نهایی است که با توجه به آثار مخرب آن بر بازار حتی درصورت تصویب و ابلاغ نیز بعد از مدتی اعتراض لغو خواهد شد. پرسش مطرح آن است که آیا در همه جای کشور سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گرفته و جذب سرمایه خارجی معطل واردات 50هزار خودروی وارداتی مانده است؟!

به گفته وی، از همین الان هم قیمت خودروهای وارداتی به هم ریخته و درصورت تداوم اجرای اینگونه دستورالعمل‌ها، قیمت خودروهای وارداتی در بازار شب عید به‌شدت افزایش خواهد یافت. حتی خودروسازان خارجی نیز بدشان نمی‌آید تا با بسته‌شدن ثبت سفارش و واردات خودرو، محصولات خود را در بازار شب عید امسال به چندین برابر قیمت بفروشند. اما به‌احتمال زیاد ثبت سفارش واردات خودرو برای برخی برندها که سهم زیادی از بازار ایران دارند، باز خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه