رادیو مجازی اتاق ایران: 27 بهمن 1403

معاونت اقتصادی اتاق ایران بررسی کرد

ارزیابی لایجه بودجه 96 در بولتن مسائل روز اقتصادی دی ماه

بولتن دی‌ماه بررسی مسائل روز اقتصادی ایران از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران منتشر شد. در این بولتن ارزیابی لایحه بودجه سال 1396 و پیشنهاد‌های مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران و همچنین دستورالعمل اتاق بازرگانی بین‌المللی در خصوص ارزیابی ریزکاوانه اشخاص ثالث آورده شده است.

28 دی 1395 - 15:46
کد خبر : 6433
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بولتن دی‌ماه بررسی مسائل روز اقتصادی ایران که شامل گزارش‌های ذیل است توسط مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران  منتشر شد :

گزارش 1-  ارزیابی لایحه بودجه سال 1396 و پیشنهاد‌ها مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اقتصاد ایران

 گزارش 2-دستورالعمل اتاق بازرگانی بین‌المللی در خصوص ارزیابی ریزکاوانه اشخاص ثالث(برای بنگاه‌های کوچک و متوسط)

 

گزارش 1-  ارزیابی لایحه بودجه سال 1396 و پیشنهادات مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران

بودجه یک برنامه­ریزی کوتاه‌مدت در مورد تجهیز و تخصیص منابعی است که دولت به منظور اجرای وظایفش به آن نیاز دارد. بررسی شاخص­های کلان لایحه بودجه در بخش­های مختلف درآمدی و هزینه­ای می­تواند ضمن ارائه تصویری از ارقام در نظر گرفته‌شده و چشم‌انداز تحقق آن، راهکاری برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی و حذف هزینه­های غیرضروری ارائه نماید. منابع عمومی مهم‌ترین بخش بودجه عمومی است که شامل درآمدها، واگذاری دارایی­های سرمایه­ای و مالی می­شود. این منابع در لایحه بودجه سال 1396 رقمی معادل 320 هزار میلیارد تومان دارد که نسبت به رقم مشابه در قانون بودجه سال 1395، معادل 8.7 درصد افزایش‌یافته است. طبق پیش­بینی مرکز پژوهش­های مجلس، عملکرد منابع عمومی در سال جاری، حدود 77 درصد خواهد بود. بنابراین منابع عمومی بودجه سال آینده نسبت به پیش­بینی عملکرد سال جاری رشدی بالغ‌بر 40 درصد دارد که رقم چشم­گیری است و نشان از غیرواقعی بودن برآوردهای منابع عمومی دارد. از طرفی این موضوع نشان‌دهنده کسری بودجه پنهان در لایحه بودجه سال 1396 و در نتیجه پوشش هزینه‌های جاری از محل عدم تخصیص کامل اعتبارات عمرانی خواهد بود. تحقق 69 درصدی بودجه عمرانی در مقایسه با تحقق 97 درصدی بودجه جاری در دوره 94- 1376 و نیز تحقق تنها 26 درصد از بودجه عمرانی در هشت ماه نخست سال 1395، گواه این موضوع است.

از طرفی دولت قصد دارد در سال آتی 42.5 هزار میلیارد تومان منابع را از طریق انتشار اوراق تعهدزای قابل‌عرضه در بازار سرمایه تامین کند. فعالیت دولت با این حجم در بازار بدهی، به معنای جایگزینی دولت به‌جای بخش خصوصی در بازار تأمین مالی از طریق اوراق بدهی است که این مسأله در کنار افزایش نرخ سود در بخش بانکی و بازار بدهی در پی هدایت نقدینگی به سمت بازار بدهی توسط دولت، منجر به تشدید معضل کمبود منابع مالی در بنگاه­های اقتصادی خصوصی خواهد شد. در مجموع با توجه به افزایش 59 درصدی رقم واگذاری­های مالی نسبت به پیش­بینی عملکرد سال جاری و نیز عملکرد 34 درصدی واگذاری­های مالی در نه ماه نخست سال جاری، تحقق این بخش از منابع عمومی در سال آینده در هاله­ای از ابهام قرار دارد.

در مورد درآمدهای مالیاتی نیز با توجه به شرایط رکود اقتصادی، مشکلات پیشروی بنگاه­های اقتصادی و عدم افزایش مشهود در پایه­های مالیاتی، به نظر می­رسد که بیش­برآورد صورت گرفته است. این موضوع به‌ویژه در بخش مالیات بر اشخاص حقوقی مشهودتر است، چراکه نرخ رشد این بخش در مقایسه با پیش­بینی عملکرد سال جاری (22 درصد)، فراتر از مجموع پیش­بینی آهنگ رشد اقتصادی و نرخ تورم سال جاری است که با توجه به شرایط نامساعد بنگاه­های تولیدی توجیهی ندارد و نیازمند بازنگری است.

گزارش شماره 2- دستورالعمل اتاق بازرگانی بین‌المللی در خصوص ارزیابی ریزکاوانه اشخاص ثالث( برای بنگاه‌های کوچک و متوسط ) 

گسترش ارتباطات تجاری خارجی، پیچیدگی­های قانونی تجارت و احتمال آسیب­های جدی مالی و اعتباری در اثر رشاء و فساد، می­توانند دلایل کافی برای قرار گرفتن برنامه مبارزه با فساد در میان رئوس سیاست­های بنگاه باشد. با توجه به‌ضرورت این امر و در راستای صیانت از منافع تجاری بنگاه­ها، اتاق بازرگانی بین­المللی که وظیفه استانداردسازی سیاست‌ها و مقررات بین‌المللی را بر عهده دارد، دستورالعمل­های متنوعی را تدوین نموده است که هدف غایی تمام آن‌ها تسهیل تجارت، افزایش شفافیت و کاهش هزینه­های مالی و اعتباری کسب­وکارها است.

دستورالعمل حاضر که به ارزیابی ریزکاوانه اشخاص ثالث می­پردازد، حاوی نکات قابل‌توجهی برای بنگاه­های کوچک و متوسط در زمینه مبارزه با فساد است. عناصر اصلی این رهنمود شامل تعریف ارزیابی ریزکاوانه، ضرورت این ارزیابی برای بنگاه­های کوچک و متوسط و اهمیت قانونی آن است. مفاد این دستورالعمل، تنها به سطح ارائه تعریف و شرح نظری محدود نمی­گردد. بلکه کاربرد مفاهیم تشریح­شده، ذیل محورهایی مانند نحوه انجام ارزیابی ریزکاوانه، نحوه استفاده از نتایج ارزیابی و نمونه­های عملیاتی برای ارزیابی ریسک بنگاه بسیار قابل توجه است. شش رکن ارزیابی ریزکاوانه اشخاص ثالث که در این دستورالعمل به آن‌ها پرداخته شده است عبارتند از: 1. مالکیت منافع (مالکیت ذی­نفعانه)، 2. سابقه مالی و پرداخت­های قرارداد، 3. اهلیت شخص ثالث، 4. سوابق و پیشینه: وجود فساد یا موارد ناخوشایند، 5. اشتهار: اخذ مشاوره از مراجع بازرگانی و تجاری، 6. رویکرد شخص ثالث به اخلاق کسب­وکار و پیروی از آن.

 

متن کامل بولتن مسائل روز اقتصادی دی ماه در این لینک قابل مشاهده است.

در همین رابطه