شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران مطرح شد

نرخ سود بالای بانکی انگیزه‌ فعالان اقتصادی را کاهش داده است

کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران بر این باور است که اقدام اخیر بازار سرمایه مبنی بر بستن نماد واحدهای بورسی با هدف ارتقای سطح شفافیت در صورتهای مالی آنها، نه تنها منجر به شفافیت نشده بلکه قدرت نقدشوندگی بازار سرمایه را از بین برده است.

02 بهمن 1395
کد خبر : 6487
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران در نشست اخیر این کمیسیون نگاهی به وضعیت بورس داشته و معتقد است باید راه حل جامع تری برای حفظ شفافیت بازار و در عین حال افزایش قدرت نقدشوندگی بازار، درنظر گرفته شود. بدین ترتیب مقرر شد نشستی با حضور رئیس سازمان بورس و دیگر مسئولان و هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شود.

در ابتدای این جلسه کورش پرویزیان، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه پارلمان بخش خصوصی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون بانکداری جمهوری اسلامی و بازنگری روابط بانک مرکزی و دولت در راستای حفظ استقلال بانک‌ها، تصریح کرد: دیدگاه‌های متعددی در خصوص نظام بانکداری کشور وجود دارد. برخی شبهات در رابطه با پدیده ربا مطرح می‌شود که مربوط به خود عملیات نیست بلکه به نرخ سود مربوط می‌شود. این نرخ، چالش‌های جدی در پی داشته و در واقع عمل اقتصادی با نرخ 20 درصد، انگیزهای برای ادامه مسیر باقی نمی‌گذارد.

مسعود گلشیرازی، عضو این کمیسیون به اعتراضات اخیر عده‌ای از فعالان و سهامداران به دلیل بسته شدن تماد بنگاه‌های بورسی اشاره و یاداور شد: این حرکت از سوی مسئولان بورس خلاف مقررات بوده و روند جذب سرمایه را مخدوش ساخته است.

به اعتقاد این فعال اقتصادی آنچه اعلام می‌شود آمار دقیق معاملات بورسی نبوده و تنها به صورت تصنعی نمادها در تابلو بورس نگه داشته می‌شود. این عملکرد به نفع اقتصاد ملی نخواهد بود.

وی در ادامه به پیشنهادی که سالهای قبل توسط اتاق ارائه شده بود مبنی بر اینکه تامین مالی حوزه تولید و بخش‌خصوصی تنها محدود به بانکها نباشد و آنها بتوانند از ظرفیت بازار سرمایه نیز بهره ببرند، اشاره کرد. بر اساس اظهارات گلشیرازی، این پیشنهاد می‌توانست تحرک خوبی در بازار ایجاد کند که متاسفانه مغفول باقی ماند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: متاسفانه در این بخش نیز دولت بر بخش خصوصی چیره شد و برای تامین مالی خود اقدام به انتشار اوراق قرضه کرد. در تمام دنیا تامین مالی برعهده بازار سرمایه است در حالی که تنها راه پیش‌روی بخش‌خصوصی ایران، تسهیلات بانکی است.

عیسی حسین‌پناه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نسبت به دخالتهایی که در این بازار صورت می‌گیرد، انتقاد کرد و گفت: سیاستهای مربوط به تامین خوراک پتروشیمی‌ها بدون اینکه مدیران این بخش مطلع شوند، دارایی‌های دولت که با شرایط ویژه‌ای عرضه شده‌اند، بعد از واگذاری متحول می‌شود که حتی این موضوع از نظر شرعی هم مسئله دارد.به طور کلی چالش‌های این چنینی در بازار سرمایه وجود دارد.

وی تشریح کرد: راحت‌ترین راه برای تامین مالی انتشار اوراق است که با وجود صدمه به بازار، دولت اقدام به این کار می‌کند. اثر این فشارها در کنار تسهیلات بانکی با نرخ 28 درصد و نوسانات غیرقابل پیش بینی در بازار ارز، همگی، تولید را هدف قرار داده‌اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سازمان بورس علاقه‌ای به بستن نمادها ندارد بلکه در پی ایجاد شفافیت است. در حال حاضر بانکها هیچ اطلاعاتی در مورد صورتهای مالی خود ارائه نمی‌دهند.

با توجه به اهمیت این موضوع مقرر شد نشستی به منظور حفظ شفافیت و در عین حال گسترش قدرت نقدشوندگی بازار، با حضور رئیس سازمان بورس و هیات رئیسه پارلمان بخش‌خصوصی برگزار شود.

در همین رابطه