نشست تخصصی آموزشی کنوانسیون «تیر» توسط امور کارنهتیر اتاق ایران و با حضور جمعی از فعالان صنعت حملونقل در اتاق ایران برگزار شد.
مدیر امور کارنهتیر اتاق ایران هدف برگزاری این نشست را آشنایی با آخرین تغییرات و تحولات در سیستم حملونقل کشور و اینکه چگونه بخشخصوصی و دولتی در این زمینه تعامل داشته باشند، عنوان کرد.
سید حسن ضیایی افزود: هیچ اقتصادی نیست که حملونقل در آن عامل رشد نباشد، حملونقل اصلیترین عامل رشد اقتصادی است و در بازارهای سیاسی هم تأثیرگذار است و از همین رو توجه به حملونقل اهمیت زیادی دارد.
مدیر امور کارنهتیر اتاق ایران سادهسازی، یکنواخت سازی و چابک کردن کنوانسیونهای مختلف ازجمله تیر را، ازجمله امور اجتنابناپذیر حملونقل کشور عنوان کرد.
ضیایی با تأکید بر موقعیت استثنایی کشور در حوزه حملونقل گفت: تاکنون نتوانستهایم از موقعیت استثنایی کشور در حوزه حملونقل و ترانزیت بهره بگیریم درحالیکه استفاده مطلوب از این موضوع میتوانست بسیاری از چالشهای کشور را حل کند و به ایجاد اشتغال در کشور کمک کند.
مدیر امور کارنهتیر اتاق ایران حضور کمرنگ بخش دولتی در کمیسیونهای مرتبط حملونقل در سازمان ملل و حضور کمرنگ بخش خصوصی در سرمایهگذاریهای مشترک بینالمللی را از مهمترین چالشهای حوزه حملونقل بینالمللی عنوان کرد.
ضیایی عدم انتقال دانش و تربیت نیرو، فعالیتهای جزیرهای سازمانهای دولتی را از دیگر چالشهای حملونقل عنوان کرد و تسهیل و روانسازی حملونقل برای روانسازی اقتصاد کشور و انجام تحقیق و پژوهش و لزوم فرهنگسازی و آموزشهای حرفهای را از الزامات اجرایی حوزه حملونقل برشمرد.
مدیر امور کارنهتیر اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش پیرامون حضور ایران در کنوانسیونهای بینالمللی حملونقل گفت: 56 کنوانسیون بینالمللی حملونقل و گمرک در دنیا وجود دارد اما ایران تنها به 10 کنوانسیون پیوسته، درصورتیکه بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه در این زمینه فعالتر بودهاند، مانند کشور ترکیه که عضو 25 کنوانسیون بینالمللی است و کشورهای کوچک و کمبنیه مانند آذربایجان و قزاقستان و قرقیزستان، سهم بیشتری از ایران در عضویت در کنوانسیونهای بینالمللی دارند.
ضیایی با تأکید بر اهمیت الحاق به کنوانسیون ATA و کنوانسیون استانبول گفت: این کنوانسیونها نقطه عطفی برای بازرگانی و بازاریابی و امور نمایشگاهها برای بخش خصوصی هستند.
مدیر امور کارنهتیر اتاق ایران افزود: کنوانسیون تیر مهمترین کنوانسیون حملونقل جهان به دلیل ایجاد امنیت در عملیات حملونقل برای کلیه ذینفعان است و باعث کاهش هزینهها و بالا بردن سرعت عملیات میشود. به همین دلیل برای رونق حملونقل و رقابت در بازار منطقهای و فرا منطقهای باید به کارنهتیر بیش از گذشته توجه شود.
محدودیتی در اجرای حملونقل مرکب با کارنهتیر وجود ندارد
رئیس اداره امور اجرایی کارنه تیر اتاق ایران در مورد حملونقل گفت: حملونقل از مهمترین بخشهای اقتصاد است و بدون شک اقتصاد قوی از حملونقل قویتری برخوردار است و حملونقل تعیینکننده نرخ نهایی کالا در بازار است.
بهنام فرامرزیان افزود: حملونقل بینالمللی جادهای هم به این دلیل که امکان خدماتدهی «دربهدر» را ایجاد میکند، در رشد اقتصادی مهم و تأثیرگذار است و همچنین محدودیتی در اجرای حملونقل مرکب با کارنهتیر وجود ندارد.
فرامرزیان همچنین مواردی را پیرامون تاریخچه کنوانسیون تیر، رویه اجرایی تیر، تغییر و تحولات در کنوانسیون، وظایف موسسه ضامن و مسئولیتهای شرکتهای حملونقل عنوان کرد.
در مورد لزوم استفاده از کارنهتیر بدون کاغذ گفت: استفاده از کارنهتیر بدون کاغذ و آموزش آن اهمیت زیادی دارد. در آینده نزدیک بیشتر عملیات تیر بدون کاغذ و بهصورت الکترونیک انجام میشود. لازمه رفتن به سمت کارنهتیر الکترونیک، آموزش، دانش و اطلاعات لازم است.
فرامرزیان افزود: شرکتهای ایرانی باید آموزشهای لازم در این زمینه را ببینند و تا در زمان لازم با آمادگی از کارنهتیر بدون کاغذ استفاده کنند.
مسئولیت امور کارنهتیر کشور را به مجموعه اتاق بازرگانی سپردهایم
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور با اشاره به برخی مشکلات شرکتهای حملونقل بینالمللی گفت: صاحبان بسیاری از شرکتهای حملونقل نزد ما میآیند و مشکلات خود را مطرح میکنند که در این مجال سعی میکنم تعدادی از آنها را پاسخ دهم.
محمدجواد عطرچیان پیرامون راهاندازی شورای عالی کارنهتیر در شورای عالی ترابری کشور گفت: مسئولیت امور کارنهتیر کشور را به مجموعه اتاق بازرگانی سپردهایم چراکه میدانیم اتاق میتواند این موضوع را پیش ببرد و به همین دلیل به فکر فعال کردن شورای کارنهتیر نیستیم.
عطرچیان همچنین با اشاره به اظهارات فرامرزیان درباره اینکه در دنیا اتاقهای بازرگانی تنها مؤسسات ضامن هستند، گفت: اینگونه نیست که در همه جای دنیا مؤسسات ضامن کارنه، تنها اتاقهای بازرگانی باشند. بهعنوانمثال در ترکیه «یونیدو» هم موسسه ضامن است و مؤسسات دیگر هم میتوانند ضامن بشوند. وی افزود: البته در کشور ما تغییر این رویه نیاز به تغییر در قانون دارد و در قانون پیشبینیشده که موسسه ضامن تنها اتاق است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور همچنین راجع به پیوستن به کنوانسیون ADR هم گفت: پیگیر الحاق به این کنوانسیون هستیم و امیدواریم در چند ماه آینده عضویت ایران را در این کنوانسیون نهایی کنیم. این موضوع در کمیسیونهای مختلف مجلس در حال بررسی است و بخش خصوصی باید فرصت مذاکره با نمایندگان مجلس را برای این موضوع مغتنم شمرده و به الحاق به ADR کمک کند.
نقش مهم پنجره واحد تجاری در استفاده از کارنه بدون کاغذ
علیرضا صدری خواه مدیرکل اداره نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: کنوانسیون تیر جزو اسناد بینالمللی است و در سطح بینالمللی شناختهشده است. 70 کشور در این کنوانسیون مشارکت دارند.
گمرک ایران بهعنوان یکطرف دولتی که تکلیف و نقش مشخصی در این زمینه دارد با ایجاد سامانه گمرکی بهعنوان یک زیرساخت قدرتمند، برای ایجاد تعامل با اساتید، متخصصان و بخش خصوصی، تلاش میکند تا زیرساختهای لازم و مطلوب را برای حملونقل کشور فراهم کند.
صدریخواه با اشاره به کارنه بدون کاغذ هم گفت: گمرک ایران با ایجاد پنجره واحد تجاری و اینکه انجام رویههای گمرکی و ارسال اسناد بهصورت الکترونیکی است، زمینه ساختاری کارنه بدون کاغذ را مهیا کرده است.
مدیرکل اداره نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین با تأکید بر لزوم پایبندی به کنوانسیون بینالمللی تیر گفت: همه ما باید به کنوانسیون تیر بهعنوان یک استاندارد و میثاق بینالمللی پایبند باشیم.
صدریخواه همچنین با تأکید بر لزوم شناختن کریدورها و ترانزیتهای مختلف ایران توسط شرکتهای حملونقل هم گفت: گاهاً خود ما هم کریدورها را بهخوبی نمیشناسیم. در صورتیکه دیده میشود کشورهای دیگر بهتر از ما از کریدورهای ما اطلاع دارند.
مدیرکل اداره نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر شناسایی و رفع قوانین مزاحم گفت: تشکلهای بخش حملونقل و مسئولانی از سازمانهای دولتی ذیربط مانند گمرک، باید با همکاری دیگر کمیتهای تشکیل داده و قوانین مزاحم کسبوکار حملونقل را شناسایی و برای رفع آنها اقدام کنند.
صدریخواه همچنین به کاهش ترانزیت در دهماهه ساله جاری و افزایش میزان صدور کارنه تیر اشاره کرد و گفت: دلایلی مانند کاهش سوخت از دلایل کاهش ترانزیت بودهاند اما رشد صدور کارنهتیر نوید خوبی برای ایجاد شرایط بهتر حملونقل است.