غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با سیدجواد قوام شهیدی که به تازگی به عنوان سفیر ایران در کشور گرجستان انتخاب شده است، بر لزوم استفاده از تجربیات گرجستان در مبارزه با فساد و توسعه کسب و کار تاکید کرد.
شافعی گفت: «سالهای اخیر مدل های اقتصادی کشورهایی که اقتصادی پویا و روبه رشد دارند، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت. که در میان آنها رتبه جهانی گرجستان در خصوص بهبود فضای کسب و کار و اداره پاک کشور حائز اهیمت است.»
وی گفت: «باید بخشهای خصوصی و دولتی ما با همکاری یکدیگر، همکاری با گرجستان را افزایش دهند که منجر به ارتقا کیفی اقتصاد ما نیز خواهد شد.»
رئیس اتاق ایران، فساد در کشورهای حوزه قفقاز را یکی از موانع توسعه همکاری فعالان اقتصادی ایران با این کشورها توصیف کرد و افزود: «گرجستان یک استثنا در مقایسه با دیگر کشورهای این منطقه است که اداره کشور بدون فساد، جاذبه کار با این کشور را بالاتر برده است.»
وی بر آمادگی فعالان اقتصادی اتاق ایران، برای توسعه همکاریهای تجاری در زمینه حمل و نقل و کشت فراسرزمینی تاکید کرد و افزود: «با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور و هزینههای حمل و نقل، میتوان گرجستان را محل عبور و دروازهای به سمت شرق اروپا دانست.»
فعالان اقتصادی مقیم خارج، ذخایر مهمی برای توسعه هستند
سیدجواد قوام شهیدی، مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه بود که به تازگی به عنوان سفیر ایران در گرجستان منصوب شده و اسفندماه به این کشور سفر می کند تا استوار نامه خود را به دولت این کشور تقدیم کند.
قوام شهیدی، سفیر ایران در گرجستان، موقعیت این کشور از نظر استراتژیک و ژئوپولتیک در اروپای شرقی را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: «نگاه حاکمیت این کشور، اقتصاد محور است. حجم مبادلات ما با گرجستان 100 میلیون دلار در سال 2015 بود که حدود 80 میلیون آن مربوط به صادرات کالاهای ایرانی به این کشور است.»
وی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی مقیم خارج از کشور، ذخایر مهمی برای توسعه ایران محسوب میشوند گفت: «متاسفانه از ظرفیتهای هموطنان ایرانی که در خارج فعالیتهای اقتصادی موفقی دارند استفاده نمیشود که باید در جهت رفع موانع رفت و آمد آنها و اعتمادسازی برای برگشت این سرمایههای ملی، گام برداریم.»
شهیدی، با تاکید بر اینکه کشور گرجستان با اتحادیه اروپا قرارداد گمرکی و تعرفهای به امضا رسانده است، افزود: «کالاهای ایرانی، میتوانند با ایجاد ارزش افزوده در این کشور، به اروپا صادرات مجدد شوند و از مزیتهای بازار این منطقه استفاده کنند.»