رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

پیرمؤدن، عضو هیات رئیسه اتاق ایران

مراکز داوری تخصصی در استان‌ها راه‌اندازی شود

حسین پیرمؤذن با اشاره به مرکز داوری اتاق ایران به عنوان اولین مرکز داوری قانونی کشور که طبق مصوبه مجلس تاسیس شده گفت: اتاق اردبیل هم به تبعیت از اتاق ایران دارای مرکز داوری است و انتظار می‌رود دادگاه ها و مراکز داوری تخصصی در استان‌ها راه‌اندازی شود.

07 بهمن 1395
کد خبر : 6610
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسین پیرمؤذن در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی «حقوق داوری» که صبح امروز در اردبیل برگزار شد، با اشاره به مرکز داوری اتاق ایران به عنوان اولین مرکز داوری قانونی کشور که طبق مصوبه مجلس تاسیس شده گفت: اتاق اردبیل هم به تبعیت از اتاق ایران دارای مرکز داوری است و انتظار می‌رود دادگاه ها و مراکز داوری تخصصی در استان‌ها راه‌اندازی شود.

رئیس اتاق اردبیل گفت: امنیت قرارداد و سرمایه‌گذاری بین تجار کشورهای مختلف بسیار مهم است و یکی از مهم ترین مسائل مرتبط با گسترش تجارت جهانی، موضوع قراردادها و داوری قراردادها بوده است.

پیرمؤدن با تاکید بر لزوم راه اندازی مراکز داوری در استان هم اضافه کرد: مزیتی که مرکز داوری در استان می‌تواند داشته باشد، محرمانه بودن نوع بررسی است که باعث حفظ آبروی تجار شود.

حجت‌الاسلام محمدعلی قاصدی، رئیس کل دادگستری استان اردبیل، نیز طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه در برنامه پنجم دولت و قوه قضائیه مکلف به تشکیل نهاد داوری شده‌اند، گفت: انتظار می‌رود در این زمینه بنگاه‌ها و نهادهای مالی و اقتصادی نیز همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه مرکز داوری باعث سوق در جهت فرهنگ ارزشمند صلح، سازش و گذشت قبل از تشکیل پرونده قضایی می‌شود، افزود: برای موفقیت و تاثیرگذاری این مرکز باید نهادهای حاکمیتی و خصوصی باهم همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در مراکز داوری نباید از توانمندی‌های قضایی در جهت پیچیده کردن پرونده‌ها استفاده شود، گفت: در این مراکز پرونده‌ها باید روان سازی شده و افرادی که وارد این عرصه می‌شوند، باید به این نهاد و کانون با نگاه اقتصادی، شغل و درآمد نگاه نکنند؛ چراکه این مجموعه، یک مجموعه قضایی است.

یوسف خدادادی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل، نیز با بیان اینکه داوری مورد سفارش جدی دین مبین اسلام است، گفت: این مهم در بسیاری از کشورها  هم مورد اقبال عمومی قرار گرفته و اکنون به بهترین شکل از آن استفاده می شود.

خدادادی با بیان اینکه تخصصی بودن داوری مهمترین خصوصیت آن است، تصریح کرد: سرعت، دقت و کاهش هزینه دادرسی از دیگر خصوصیات آن است.

خدادادی گفت که در حال حاضر ۳۵ موسسه داوری در استان اردبیل ثبت شده است و آماده ارائه خدمات هستند.

کارگاه آموزش حقوق داوری با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل، کانون وکلای دادگستری و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان برگزار شد.

در همین رابطه