رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

حمایت رئیس کمیسیون محیط‌زیست اتاق ایران از تعویض 40 هزار تاکسی فرسوده در تهران

در ایران به جای صنعت، خودرو منشاء آلایندگی است

رئیس کمیسیون آب،‌ محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران می‌گوید: کشورهای دیگر تولیدکننده گاز CO2 بر خلاف ما در تنیجه افزایش تولیدات صنعتی و اشتغالزایی و تولید ثروت، به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌پردازند اما در ایران به دلیل افزایش تردد خودروهای تک‌سرنشین، گازهای گلخانه‌ای در هوا منتشر می‌شود

09 بهمن 1395 - 16:36
کد خبر : 6635
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس کمیسیون آب،‌ محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران می‌گوید: کشورهای دیگر تولیدکننده گاز CO2 بر خلاف ما در تنیجه افزایش تولیدات صنعتی و اشتغالزایی و تولید ثروت، به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌پردازند اما در ایران به دلیل افزایش تردد خودروهای تک‌سرنشین، گازهای گلخانه‌ای در هوا منتشر می‌شود

محمدحسین شریعتمدار

سید محمدحسین شریعتمدار رئیس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در خصوص جایگزینی 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در تهران با حمایت وزارت صعت، معدن و تجارت انجام شده بود، ضمن حمایت از این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ایران‌خودرو که با هدف کمک به کاهش آلودگی هوای تهران انجام شده، اظهار کرد: تاکسی‌های فرسوده‌ای که در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، آلودگی‌های فراوانی برای هوای پایتخت در پی دارند که با اجرای طرح تعویض تاکسی‌های نو با فرسوده، بخشی از آلاینده‌ها از سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شوند که قطعاً اقدام مناسبی است.

رئیس کمیسیون محیط زیست اتاق ایران با تأکید بر لزوم حرکت و تسریع در روند توسعه حمل و نقل عمومی در تهران و سایر کلانشهرها، ادامه داد: از دیگر اقدامات تکمیلی برای کاهش تردد خودروهای آلاینده در سطح شهر تهران، باید تعوض و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی درون‌شهری باشد. ضمن اینکه توسعه مترو از جایگزینی تاکسی‌های فرسوده اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه این نوع حمل و نقل عمومی، قابلیت بسیار بیشتری برای جابه‌جایی مسافران درون‌شهری دارد.

وی با اشاره به گسترش روزافزون بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرهای آلوده کشور، گفت: ایران نهمین کشور دنیا از نظر میزان تولید گاز CO2 به عنوان مهممترین عامل ایجاد گازهای گلخانه‌ای و وارونگی هواست؛ با این تفاوت که کشورهای دیگر تولیدکننده گاز CO2 بر خلاف ما در تنیجه افزایش تولیدات صنعتی و اشتغالزایی و تولید ثروت، به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌پردازند اما در ایران به دلیل افزایش تردد خودروهای تک‌سرنشین، گازهای گلخانه‌ای در هوا منتشر می‌شود که نه تنها تولید ثروت نمی‌کند، بلکه هزینه‌های جانبی بسیاری هم باید برای رفع آثار سوء CO2 پرداخت کنیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران خاطرشان کرد: برای کاهش آلودگی هوای پایتخت باید بعد از حذف تاکسی‌های آلاینده، به سراغ اجرای طرح‌های تعویض خودروهای شخصی فرسوده با استفاده از سیاست‌های حمایتی دولت همچون پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و نیز تولید خودروهای دارای ویژگی یورو چهار و پنج برویم.

در همین رابطه