رادیو مجازی اتاق ایران 13 آذر 1403

احمد پورفلاح مشاور عالی رئیس اتاق ایران تاکید کرد

همکاری اتاق و محک برای فرهنگ‌سازی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها

چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با محوریت «تجارب عملی در جامعه مدنی» با حمایت مالی و تخصصی اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران و حمایت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و مؤسسه آموزش عالی ایرانیان (IBS) برگزار می‌شود.

11 بهمن 1395
کد خبر : 6672
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مشاور عالی رئیس اتاق ایران درخصوص اهمیت توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی در میان بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان صنایع گفت: «حرکت جامعه به سوی ماشینی شدن و رشد تکنولوژی زمینه افزایش گرفتاری‌های جسمی و روحی و نیاز به بازسازی شرایط را برای آحاد جامعه فراهم می‌کند. از آنجایی که به نسبت رشد جامعه، گرفتاری‌های اداره آن نیز افزایش می‌یابد، نمی‌توان از دولت انتظار داشت تا مشکلات و گرفتاری‌های شکل‌گرفته را بدون پشتوانه ظرفیت‌های مدنی جبران کند به همین دلیل در بسیاری از کشورهای صنعتی بخشی از مسئولیت اداره جامعه بر عهده بخش خصوصی است.»

احمد پورفلاح با بیان اینکه ایرانیان از دیرباز و به صورت سنتی در حوزه امور خیریه فعالیت داشته‌اند، افزود: «به دلیل رشد جمعیت و افزایش گرفتار‌ی‌های آحاد جامعه باید رویکرد سنتی توجه به امر خیر را به رویکرد سیستمی تغییر داد. باید افرادی که به گرفتاری‌های اجتماعی فکر می‌کنند در قالب یک مؤسسه خیریه به مسائلی که دولت مسئولیت ندارد و یا نمی‌تواند مسئولیت کامل آن را به بر عهده بگیرد توجه کنند.»

عضو هیأت امناء و مشاور عالی هیأت مدیره محک با بیان آنکه فلسفه وجودی این مؤسسه خیریه بر همین اساس و بر پایه کمک به هم‌نوع و رفع مشکلات کودکان مبتلا به سرطان شکل گرفته است، ادامه داد: «همراهی با بنگاه‌ها و کارآفرینان به منظور کمک به کودکان مبتلا به سرطان همواره از دغدغه‌های محک بوده است تا جایی که از سال 1389 و به بهانه روز جهانی سرطان کودک همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را با همکاری اتاق‌های بازرگانی که محل تجمیع بنگاه‌ها و کارآفرینان هستند برگزار کردیم.»

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا با بیان اینکه تاکنون سه دوره از این همایش بین‌المللی برگزار شده است، افزود: «باید تلاش کنیم تا توجه و عنایت به مفهوم مسئولیت اجتماعی به یک فرهنگ تبدیل شود و بنگاه‌ها در بودجه‌های سالیانه خود درصد و رقمی را برای کمک به حرکت‌های اجتماعی در نظر بگیرند.»

مشاور عالی رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه نگاه محک به مفهوم مسئولیت اجتماعی، نگاهی فراگیر است تصریح کرد: «حضور بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان صنایع در همایش مسئولیت اجتماعی در محک برای تأمین منافع و جبران هزینه‌های این سازمان نیست بلکه تلاش می‌شود تا با نهادینه کردن مفهوم مسئولیت اجتماعی سایر مؤسسات خیریه و گروه‌هایی که در راستای توجه به مسئولیت اجتماعی پیش‌قدم می‌شوند، منتفع شوند. همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، حرکتی سیستماتیک به منظور فرهنگ‌سازی مسئولیت اجتماعی برای بنگاه‌ها به منظور توجه به فعالیت‌های خیرخواهانه است.»

وی ادامه داد: «الگوسازی مفهوم مسئولیت اجتماعی در محک زمینه همراهی و همیاری جامعه و انتفاع نیازمندان را فراهم می‌کند.»

پورفلاح با ابراز امیدواری از آنکه موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حافظه کارآفرینان همواره زنده و جاری باقی بماند، گفت: «امیدوارم روزی برسد که شاهد آن باشیم بنگاه‌های اقتصادی درصدی از بودجه سالیانه‌شان را به تحقق مفهموم مسئولیت اجتماعی در جامعه اختصاص می‌دهند. کودکان خیابانی، زنان بی‌سرپرست، بیماران و معلولان ذهنی و جسمی اقشاری از جامعه ما هستند که باید در موضوع مسئولیت اجتماعی به آنها توجه شود تا اگر در آینده دولت با مشکلات تأمین یا کسر بودجه مواجه شد، با سونامی مشکلات این گروه از جامعه روبرو نشویم.»

برنده جایزه لئوناردو و شوالیه از دولت ایتالیا در پایان گفت: «امیدوارم مؤسسات و تشکل‌های مختلف جامعه بتوانند زمینه کاهش گرفتاری، درد و مشکلات را در جامعه فراهم کنند.»

لازم به ذکر است چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با محوریت «تجارب عملی در جامعه مدنی» در بیست و پنجمین سال فعالیت محک و به مناسبت روز جهانی سرطان کودک و با حمایت مالی و تخصصی اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران و حمایت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و مؤسسه آموزش عالی ایرانیان (IBS) در این مؤسسه برگزار می‌شود. در این همایش که 25 بهمن 1395 برگزار می‌شود، مهمانان تخصصی ملی و بین‌المللی از جمله مدیران ارشد گلوبال کامپکت، اعضای اتاق‎‌های بازرگانی، نماینده انجمن جهانی کنترل سرطان، اساتید برجسته،  سرآمدان عرصه اقتصاد و صنعت به بیان تجارب خود در زمینه توجه به مسئولیت اجتماعی به شیوه کاربردی می‌پردازند.

در همین رابطه