رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

بزرگداشت پدر صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان در اتاق ایران برگزار شد

روایت نمایندگان مجلس و بخش‌خصوصی از اصول موفقیت و کارآفرینی

آیین نکوداشت دکتر علی رحیمیان اصفهانی پدر صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان یکشنبه‌شب (10 بهمن) از سوی انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با همکاری اتاق ایران برگزار شد.

11 بهمن 1395
کد خبر : 6680
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آیین نکوداشت دکتر علی رحیمیان اصفهانی پدر صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان یکشنبه‌شب (10 بهمن) از سوی انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با همکاری اتاق ایران برگزار شد.

در این مراسم که مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، پدرام سلطانی نایب‌رئیس و تعدادی از اعضای هیئت‌رئیسه اتاق ایران، علی‌محمد شاعری رئیس و تنی چند از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران، تعدادی از معاونان وزرای جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و همچنین علی رحیمیان اصفهانی، مدیران صنایع خوراک دام و فعالان زنجیره تامین پروتئین کشور حضور داشتند، سخنرانان در خصوص اقدامات و فعالیت‌های اثرگذار و برجسته دکتر رحیمیان اصفهانی در طول زندگی وی مطالبی بیان کردند. همچنین در این مراسم از تمبر یادبود این کارآفرین برجسته رونمایی شد.

پدرام سلطانی در این مراسم بابیان اینکه این گردهمایی به‌عنوان آیینی برای نکوداشت فردی موفق و اثرگذار در جامعه برگزارشده، گفت: بسیاری از جوانان و افراد علاقه‌مند به دستیابی به موفقیت وقتی من و امثال من که در رسانه‌ها حضور داریم را به‌عنوان افرادی موفق می‌شناسند، از ما رمز این موفقیت را می‌پرسند، در پاسخ آن‌ها می‌گویم موفقیت رمز ندارد؛ بلکه اصول دارد. سه اصل پشتکار، تمرکز و دانش‌افزایی، راه رسیدن به موفقیت را هموار می‌کنند. اصل چهارم موفقیت نیز تلفیقی از خلاقیت و روابط است که در کشورهای دارای شفافیت اقتصادی و توسعه‌یافته بعد خلاقیت در آن نمایان‌تر و در کشورهای درحال‌توسعه بعد روابط، حجیم‌تر و بزرگ‌تر است.

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بابیان اینکه دکتر رحیمیان همواره در طول زندگی و کار خود سه اصل پشتکار، تمرکز بر کسب‌وکار و رشته کاری مرتبط با تحصیل و همچنین دانش‌افزایی و به‌روزرسانی دانش خود را رعایت کرده تا به موفقیتی قابل‌توجه دست‌یافته است، افزود: درباره اصل چهارم باید بگویم متأسفانه در کشور ما روابط قوی‌تر از خلاقیت است؛‌ یکی از مشکلات فعالان اقتصادی جوان ایرانی این است که می‌گویند ما علی‌رغم رعایت اصول سه‌گانه موفقیت، به نتیجه نمی‌رسیم که متأسفانه چنین است.

وی ادامه داد:‌ اگر دلایل چنین اتفاقی را بررسی کنیم، به فرهنگ خودمان می‌رسیم؛‌ سه عنصر ضد توسعه در فرهنگ ما وجود دارد نخست آنکه می‌خواهیم در کوتاه‌مدت به موفقیت برسیم؛ جامعه ما دم و لحظه را مدنظر دارد. دوم آنکه در فرهنگ ایرانی احترام را با تعارف، تملق و رودربایستی اشتباه گرفته‌ایم و عنصر سوم نیز اعتماد است؛ ما در رویکردهای اجتماعی و روزمره خود به‌ویژه در نظام تقنین خلأ و فقدان عنصر اعتماد را به‌وضوح درک می‌کنیم.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: وقتی به شاکله قانون‌گذاری نگاه می‌شود، می‌بینیم که قانون‌گذاران، قانون را برای جلوگیری از سوءاستفاده می‌نویسند. اگر تعداد مجوزهای لازم برای شروع یک کسب‌وکار اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، بهداشتی، غذایی و... را در کشورمان با سایر کشورهای توسعه‌یافته و حتی درحال‌توسعه مقایسه کنیم به تعداد بسیار زیاد این مجوزها پی می‌بریم. یعنی بی‌اعتمادی به شهروند اساس برنامه‌های دولتی است.

وی با تأکید بر اینکه باید عنصر اعتماد در قوانین خلق شود و عناصر ضد اعتماد همچون مجوزهای اضافی در آیین‌نامه حذف و اصلاح شود، بیان کرد: در زمانی که دکتر رحیمیان اصفهانی صنعت خوراک دام و طیور را در ایران پایه‌گذاری کرد، پیشبرد آن کاملاً بر اساس خلاقیت فردی خودش بود؛ اما در این مسیر به‌تدریج خلاقیت و اعتماد با مفاهیمی چون محدودسازی به اسم استانداردسازی و تدوین مقررات جایگزین شد. امروز کسانی که بخواهند وارد همین صنعت خوراک دام و طیور شوند، به‌مراتب با چالش‌های اساسی‌تری روبه‌رو هستند.

سلطانی بابیان اینکه امروز در صنایع دام و طیور از دامپزشک به‌عنوان عامل توسعه صنعت و فناوری استفاده نمی‌شود بلکه به‌عنوان مفتش دولت در آن واحد صنعتی است تا احتمالاً تخلفی صورت نگیرد، گفت: دامپزشک کسی است که سال‌ها در دانشگاه برای توسعه کشور درس‌خوانده اما در واحدهای صنعتی دام و طیور مأمور دولت است و دست و پای سرمایه‌گذار را می‌بندد. چون اعتماد وجود ندارد و دولت می‌گوید آن واحد صنعتی ممکن است تخلف کند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع صنعت ما را با چالش‌های جدی مواجه کرده است؛ اگر مسیر صنعتمان اصلاح شود، بزرگان زیادی در حوزه صنعت و اقتصاد کشور مانند دکتر رحیمیان اصفهانی ظهور خواهد کرد.

رشد کشور با تلاش جمعی حاصل می‌شود

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین نکوداشت دکتر علی رحیمیان اصفهانی پدر صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: اگر زندگی بر این مبنا باشد که حضور ما در این دنیا برای گشتن و جستن مسائل جدید و حل مشکلات جامعه است، همه انسان‌ها به مانند دکتر رحیمیان اصفهانی همواره در مسیر پیشرفت و موفقیت فردی و اجتماعی هستند؛ این تلاش بسیار شایسته است.

نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام اخیر دوت آمریکا مبنی بر ممانعت از ورود مهاجران ایرانی به این کشور اظهار کرد: می گویند ترامپ به ایرانی‌ها ویزا نمی‌دهد؛ به من خیلی برخورد. من زمانی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودم به کشوری برای بازدید از یکی از دانشگاه‌های پیشرو آن کشور سفر کردیم که ما را تحویل نگرفتند؛ ‌در آنجا هم به من برخورد و به همراهانم گفتم به ایران برگردیم و کاری کنیم که آنها به ایران بیایند تا بخواهند از دانشگاه ما بازدید کنند. بنابراین اگر قرار است مقابل آمریکا سر خم کنیم باید به خودمان نهیب بزنیم که قادریم کاری کنیم که از آنها کمتر نیستیم.

وی ادامه داد: اگر به خودمان برگردیم و تلاش کنیم، می‌توانیم به استقلال، آزادی و عزت دست یابیم و آنچه این تلاش را مهار می‌کند، فقط مرگ است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به موفقیت‌های دکتر رحیمیان اصفهانی بر اثر تلاش و پشتکار، افزود: آن فردی که از خود آثاری بر جای می‌گذارد باید به عنوان الگو معرفی شود تا همگان از او تبعیت کنند و در نهایت این تلاش جمعی به رشد کشور می‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا زمانی غلط می‌کند که ما بهترین و پویاترین در دنیا باشیم. نباید ارزش انسان‌های بی‌هنر را بزرگ کنیم و قدر انسان‌های توانمند را در گوشه‌ای پنهان نگه داریم. بلکه باید قدر انسان‌هایی که برای این مردم جامعه تلاش می‌کنند، را دانست.

پزشکیان با اشاره به اهداف خود و سایر پزشکان در دوران دانشجویی و تحصیل طب مبنی بر برداشتن بار از دوش مردم، به انتقاد از پزشکانی که این هدف را فراموش کرده‌اند پرداخت و گفت: متأسفانه در حال حاضر ما پزشکان یادمان رفته است که درس می‌خواندیم تا گرهی از کار مردم باز کنیم نه اینکه کاری کنیم که بیماران خانه خود را بفروشند تا هزینه درمان را تهیه کنند.

خدمت‌گزار کشاورزی

عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی نیز در این مراسم با بیان اینکه رحیمیان یکی از پیشکسوتان خدمتگزار بخش کشاورزی ایران است، به دوره‌هایی که کشاورزی ایران دوره‌های کم‌آبی و پرآبی را تجربه کرده، اشاره و اظهار کرد:‌ متأسفانه در طول سالیان گذشته برخی اقدامات بی‌اساس و غیرعلمی سبب هدر رفت و نابودی آب شد تا به نسل‌های آینده، کشوری خشک را تحویل دهیم.

مشاور عالی کشاورزی و منابع طبیعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه بیش از سه‌چهارم کشور در معرض خشکی کامل قرار دارد، افزود: در حال حاضر 88 میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر داریم که میزان مصرف 77 میلیارد مترمکعب است حال‌آنکه بر اساس استانداردهای جهانی کشورهای باید تنها 40 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف کنند که کمتر از 35 میلیارد مترمکعب است درواقع بیش از دو برابر حد مجاز، آب در کشور مصرف می‌شود.

دبیر کل خانه کشاورز با اشاره به صفر بودن میزان اضافه برداشت از منابع آب تجدید پذیر در اوایل انقلاب، گفت: در دهه شصت، اضافه برداشت کشور از منابع آبی،‌ 9 میلیارد مترمکعب بود که این میزان در دهه هفتاد به 40 و در دهه هشتاد به 80 میلیارد متر مکعب افزایش یافت.

وزیر اسبق کشاورزی با اشاره به احکام تکلیفی برنامه ششم توسعه مصوب مجلس دهم به دولت، ادامه داد:‌ بر اساس این برنامه دولت باید سالانه 11 میلیارد مترمکعب از میزان مصرف آب کشور بکاهد؛ به این معنا که در شش سال بعد که برنامه ششم توسعه پایان یافته، توانسته‌ایم 66 میلیارد مترمکعب از میزان مصرف آب را کم کنیم که تازه به نقطه‌ای که در پایان برنامه پنجم قرار داریم، خواهیم رسید. بنابراین از دولت و مجلس تقاضا دارم تا این مصوبه را اصلاح کرده و میزان آبی که باید کاهش یابد به رقم بیشتری ارتقا داده شود تا بتوانیم حجم بیشتری آب ذخیره کنیم.

 ضرورت اتکا به بخش خصوصی

محمدعلی شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این برنامه با اشاره به اهمیت توسعه صنعت دام و طیور و صنایع وابسته همچون صنایع خوراک دام و طیور گفت: این صنعت رتبه ششم تولید گوشت در دنیا را بر عهده دارد و صنعت خوراک دام ایران رتبه 20 دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اهمیت ذخیره‌سازی آب و کاهش میزان مصرف منابع آبی کشور، ادامه داد: علت اصلی خشکسالی‌های اخیر و نابودی منابع آبی، توسعه یک‌جانبه کشور در سال‌های گذشته که توسعه‌ای کمی‌نگر، محصول محور و تولید محور بدون داشتن نگاه همه‌جانبه و حفظ منابع زیست‌محیطی بوده، سبب شد تا بخش مهمی از آب‌های زیرزمینی  نابود شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با اشاره به اقدامات خوب مجلس در تصویب احکام برنامه ششم توسعه، گفت: با محدود کردن محصولات تراریخته و حمایت قانونی از کشت ارگانیک، تأکید کرد: علت اینکه در کشور ما برخلاف بسیاری از دیگر کشورها، قانون نوشته می‌شود ولی اجرا نمی‌شود، این است که در آن کشورها، دولت‌ها به بخش خصوصی اتکا دارند اما در ایران مردم و بخش خصوصی به دولت متکی‌اند و می‌خواهند دولت همه کارها را انجام دهد.

وی با اشاره به فسادهای چند هزارمیلیاردی سال‌های گذشته گفت: علت این اتفاقات، داشتن نظام اقتصادی غلط و اقتصاد نفتی و دولتی است که رانت‌زا و فسادآور است. وقتی هیچ نقشی برای بخش خصوصی لحاظ نمی‌شود، باید منتظر وقوع چنین تخلفات گسترده‌ای هم باشیم.

 کارآفرینان برتر صنعت دام و طیور انتخاب می‌شوند

مجید موافق‌قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران  نیز در مراسم بزرگداشت علی رحیمیان اصفهانی با بیان اینکه این انجمن 644 واحد صنعتی عضو دارد که مجموعا 9 میلیون تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان صنعتی  تولید می‌کنند، گفت: رمز موفقیت دکتر رحیمیان این است که نحوه کار کردن با انسان‌ها را به خوبی بلد است.

 وی با اشاره به آمار میزان مصرف گوشت در دنیا در سال 2015، افزود: بر اساس این آمار، ایران بیست و چهارمین کشور دنیا از نظر سرانه مصرف گوشت است که در دوره‌ای که دکتر رحیمیان اقدام به راه‌اندازی کارخانه تولید خوراک دام و طیور کرد، ایران جزو کشورهای فقیر از نظر مصرف گوشت بود و در چنین شرایطی توانست با تدوین استانداردهای یک کشتارگاه بهداشتی سالم و همچنین راه‌اندازی کارخانه تولید خوراک طیور برای مرغداری‌های سنتی آن زمان، سرانه مصرف پروتئین در ایرانی‌ها را بهبود ببخشد.

موافق‌قدیری تأکید کرد: دکتر رحیمیان اصفهانی از کارآفرینان پیشگام و ماندگار ایران است و به رشد و تقویت بخش خصوصی کمک بسیاری کرد؛ حتی زمانی هم که وی در دولت مشغول به فعالیت بوده و سمت دولتی داشته، ایده قدرتمند کردن بخش خصوصی را به طور جدی دنبال می‌کرده است.

وی ادامه داد:‌ دکتر رحیمیان سنگ بنای صنعتی را گذاشت که هزاران نفر در آن  مشغول فعالیت اند و "امنیت غذایی ایران" را تامین می کنند و این دستاورد کوچکی نیست. او از نسل کسانی مانند خیامی، ایروانی، ابتهاج، نیازمند و بسیاری دیگر که پیشرفت و ترقی ایران با همت آنها آغاز شد.

این فعال اقتصادی گفت:‌ بنا داریم جایزه ای را برای قدردانی از بزرگان و کارآفرینان این صنعت در آینده طراحی کنیم، اما تردید ندارم شایسته ترین فرد برای این جایزه کسی جز دکتر علی رحیمیان نیست. این آیین بزرگداشت ادای دین کوچکی است به مردی است که برای پیشرفت ایران تلاش کرده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین از راه‌اندازی 14 جایزه متفاوت برای انتخاب بهترین فعالان و کارآفرینان صنعت دام و طیور و صنایع وابسته از سوی انجمن صنایع خوراک دام و طیور به منظور تجلیل و حمایت از آنها خبر داد.

موضوعات :
در همین رابطه