رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

برای فروش سالانه ۴میلیون تن ال‌ان‌جی

قطر دومین قرارداد بزرگ گازی را با چین امضا کرد

براساس قرارداد جدید و 27 ساله‌ای که میان شرکت ملی نفت چین و قطر به امضا رسیده است، چین سالانه 4 میلیون تن ال ان جی از قطر خریداری خواهد کرد. این دومین قرارداد بزرگ تامین گاز قطر با شرکتی چینی طی کمتر از یک سال گذشته است.

31 خرداد 1402
کد خبر : 66818
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شرکت ملی نفت چین همچنین در توسعه شرق میدان گازی شمالی قطر مشارکت خواهد کرد. نوامبر سال گذشته هم شرکت قطرانرژی در قرارداد بزرگ دیگری، توافقنامه 27 ساله تامین ال‌ان‌جی با شرکت سینوپک چین به امضا رساند که بر اساس آن سالانه 4 میلیون تن ال‌ان‌جی در اختیار چین قرار می‌دهد.

کشورهای آسیایی تمایل زیادی به تامین گاز مورد نیاز خود از پروژه‌های توسعه میادین گازی به واسطه عقد قراردادهای خرید و فروش بلندمدت با قطر دارند. قرارداد روز سه‌شنبه سومین معامله قطر برای تامین ال‌ان‌جی یک مشتری آسیایی از محل توسعه میادین گازی این کشور است. قطر بزرگترین صادرکننده ال‌ان‌جی در جهان است و رقابت برای تامین این سوخت از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین افزایش زیادی یافته است. این رقابت به ویژه در اروپا که مجبور شد برای جایگزینی گاز روسیه که 40 درصد از نیاز گاز اروپا را تامین می‌کرد، به ال‌ان‌جی رو بیاورد اوج گرفته است.

شرکت قطرانرژی پیشتر اعلام کرده بود که می‌تواند 5 درصد از سهم قطارهای گازی متعلق به توسعه میدان گازی شمالی خود را به آنچه وزیر انرژی قطر آن را «شرکای ارزش افزوده» قطر توصیف کرد بدهد. در ماه آوریل سینوپک چین به اولین شرکت انرژی آسیایی «شریک ارزش افزوده» پروژه توسعه میدان گاز شمالی قطر تبدیل شد.

از آنجایی که روابط میان چین با آمریکا و استرالیا، دو رقیب اصلی قطر در زمینه صادرات ال‌ان‌جی مکدر است، شرکت‌های ملی انرژی چینی به صورت فزاینده‌ای قطر را به عنوان هدفی امن‌تر برای سرمایه‌گذاری در بخش منابع می‌بینند.

در همین رابطه