رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بندرعباس خواستار شد

شرکت‌های بزرگ هرمزگان، کارت بازرگانی خود را از اتاق بندرعباس بگیرند

محمدرضا صفا در نشست فعالان اقتصادی استان هرمزگان با مسئولان قضایی، اجرای قانون در صدور کارت بازرگانی صنایع در استان محل فعالیت و همچنین پرداخت عوارض و مالیات ارزش‌افزوده را خواستار شد.

03 تیر 1402
کد خبر : 66841
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بندرعباس گفت: با درخواست الزام شرکت‌های بزرگ اقتصادی فعال در استان هرمزگان به دریافت کارت بازرگانی از اتاق بندرعباس، گفت: باوجود صراحت مقررات مبنی بر دریافت کارت بازرگانی از اتاق محل فعالیت، بیشتر واحدهای صنعتی و اقتصادی استان کارت بازرگانی خود را از سایر استان‌ها دریافت می‌کنند که این مسئله باعث کاهش اقتدار، کاهش درآمدهای اتاق و نهایتاً محدودیت در انجام مسئولیت‌های اتاق در قبال جامعه و فعالان اقتصادی می‌شود.

محمدرضا صفا در نشست فعالان اقتصادی استان هرمزگان با مسئولان قضایی، افزود: الزام واحدهای تولیدی، صنعتی بزرگ به پرداخت مالیات و عوارض ارزش‌افزوده در استان محل فعالیت نیز از دیگر خواسته‌هایی است که هم‌اکنون علی‌رغم صراحت تبصره 6 قانون بودجه سنواتی و قانون مالیات ارزش‌افزوده، این واحدها از اجرای قانون خودداری می‌کنند.

صفا با تأکید بر اینکه پرداخت این عوارض در استان موجب عمران و آبادانی مناطق شهری، روستایی و مناطق محروم استان می‌شود، تصریح کرد گفت: پرداخت عوارض آلایندگی صنایع آلاینده پارس جنوبی به شهرستان حوزه نفوذ آلودگی یعنی شهرستان پارسیان در استان هرمزگان باید انجام شود که علی‌رغم صراحت ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تقسیم عوارض آلایندگی به مناطق تأثیرپذیر، تأیید موضوع توسط محیط‌زیست و سازمان برنامه‌وبودجه کشور تاکنون سازمان امور مالیاتی از اجرای حکم قانونی خودداری کرده است.

وی سازمان‌دهی و تعیین تکلیف وصول مالیات در منطقه آزاد قشم و کیش را مطرح کرد و افزود: هم‌اکنون قانونی برای دریافت مالیات پس از معافیت 20 ساله در این مناطق وجود ندارد. حذف جرائم ناشی از عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی تا سال 94 و جلوگیری از گسترش و ایجاد صنایع آب بر در فلات مرکزی و تأیید بر انتقال این صنایع به مناطق ساحلی دریای عمان و خلیج‌فارس را صفا به‌عنوان درخواستشان مطرح کرد.

رئیس اتاق بندرعباس نظارت بر وضع عوارض و یا هزینه خدمات و کالای ارائه شده از سوی دستگاه‌های دولتی که این عوارض موجب افزایش هزینه عملیات و غیراقتصادی شدن صادرات می‌گردد را خواستار شد.

صفا گفت: ستاد تنظیم بازار صرفاً ناظر به هزینه کالا و خدمات بخش خصوصی است و وضع عوارض بندری و یا سایر خدمات ارائه شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه صادرات و واردات مشمول نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به تبصره ذیل ماده 2 دستورالعمل حمایت از سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌گردد در تمامی جلسات حضور نماینده اتاق بازرگانی نیز میسر گردد. وی گفت: درخواست داریم علاوه بر موارد فوق، کارگروه کارشناسی و تخصصی با حضور اتاق و نمایندگان کمیته حمایت قضایی تشکیل شود.

رئیس اتاق بندرعباس با بیان اینکه صادرات و واردات در هرمزگان کاهش یافته است، گفت: دوگانگی در بحث استاندارد وجود دارد و بیکاری آزمایشگاه‌های استان را به همراه داشته است.

در همین رابطه