رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بجنورد در شورای گفت‌وگوی استان

تاک‌داران خسارت‌دیده خراسان شمالی به حمایت‌ دولت نیاز دارند

تازه ترین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی با مسایل تاک‌داران این استان برگزار شد.

11 بهمن 1395
کد خبر : 6686
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه ترین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی با مسایل تاک‌داران این استان برگزار شد.

رئیس اتاق صنایع، معادن، کشاورزی و بازرگانی بجنورد با تأکید بر ضرورت کمک دولت به تاک‌داران این استان گفت: هم‌اکنون کشاورزان این استان نیاز به حمایت‌های مالی دارند تا بتوانند تاکستان‌های خود را آماده کنند.

محمد صمدی در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در محل اتاق با حضور جمعی از تاک‌داران و مسئولان ذی‌ربط استان خراسان شمالی، گفت: در این جلسه تخصصی به مشکلات تاکداران پرداخته شد که کمبود نقدینگی، کمبود سموم موردنیاز و تهیه و معرفی سموم مورداطمینان از جمله مشکلات این قشر است.

صمدی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم رفع مشکلات صادرکننده‌های این استان تأکید کرد و افزود: مالیات ازجمله مشکلات مهم صادرکننده‌های این استان است.

وی بابیان اینکه صادرکننده‌های خراسان شمالییلی برای صادرات ندارند افزود: مشکلات زیادی که در این راست وجود دارد صادرکننده‌ها را خسته کرده است.

لزوم حمایت دولت از تاک‌داران

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خراسان شمالی نیز در این جلسه بر رفع مشکل تاک‌داران استان تأکید کرد و گفت: باید با حمایت‌های دولتی و همچنین مشارکت مردم بحران آفت سفیدک داخلی را مدیریت و کنترل کرد.

اشکان کاویانی اظهار کرد: از هم‌اکنون باید تاکستان‌های این استان را مدیریت کنیم تا مثل امسال دچار بحران نشویم.

جهاد کشاورزی آموزش کشاورزان را جدی بگیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز بابیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی از هم‌اکنون مسائل آموزشی را باید جدی بگیرد افزود: اطلاع‌رسانی به‌موقع برای انجام سمپاشی و تأمین نهاده‌های موردنیاز تاک‌داران باید در اولویت قرار گیرد.

محمود دلپسند هم خواستار پیگیری بحث خسارت به تاک‌داران شد و گفت: این موضوع باید به‌صورت جدی پیگیری شود تا بخشی از خسارت کشاورزان را جبران کنیم.

دلپسند بر کمک اقتصادی تاک‌داران این استان نیز تأکید کرد و افزود: علاوه بر اختصاص سه میلیارد اعتبار در نظر گرفته‌شده از محل استانی برای یارانه بیمه تاکستان‌ها نیز تلاش خواهیم کرد.

وی از تاک‌داران این استان خواست تا به‌موقع اقدامات موردنیاز را انجام دهند و تنها متکی به کمک‌ها نباشند چراکه باید خود مدیریت صحیح داشته باشند.

ضعف جدی در برنامه‌ریزی در کشاورزی

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در بخش تولید باید آسیب‌شناسی محلی کنیم.

علی‌ اکبری اظهار کرد: پارسال خوشه‌های زلال انگور استان به فروش نمی‌رفت، انگور از خوشه‌ها جمع نشد. در سال جاری نیز سفیدک انگور به آنان خسارت وارد کرده است. ضعف جدی در برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی وجود دارد. در این خصوص اراده جدی می‌طلبد و باید به دنبال رفع بحران و مشکل باشیم.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان اظهار کرد: امسال بیماری سفیدک داخلی شیوع پیدا کرد و متأسفانه حتی برخی از تاکستان‌ها از بین رفته است و تنها بخشی از باغ‌ها سالم مانده‌اند که باید تلاش کنیم تا سرسبز بماند.

اکبری چرخه بیمه را معیوب دانست و افزود: متأسفانه بیماری‌ها و آفات زیر پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد چراکه بیماری راه‌حل دارد.

وی بر پیشگیری شیوع بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌ها نیز تأکید کرد و گفت: سموم موردنیاز باید به‌موقع در اختیار تاک‌داران استان قرار گیرد.

پی‌گیری‌ها برای کمک به تاک‌داران خراسان شمالی ادامه دارد

رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این جلسه در رابطه با بحران بیماری سفیدک داخلی انگور استان گفت: سفیدک داخلی انگور یک بیماری قارچی است که با مستعد شدن رطوبت بشدت گسترش پیدا می‌کند.

عبدالله یوسفی به پیگیری جدی جهاد کشاورزی استان از طریق وزارت جهاد کشاورزی و وزیر کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا پیشنهاد شد از سوی دولت حدود 4 میلیارد تومان به استان کمک شود که متأسفانه هنوز این مصوبه اجرایی نشده است و پیگیری‌ها ادامه دارد.

وی افزود: مقرر شد به‌محض اینکه دولت تأمین خسارت مالی باغداران را مصوب کرد از طریق مدیریت بحران در دستور کار قرار گیرد.

یوسفی در رابطه استفاده از بیمه فراگیر محصولات باغداران و کشاورزان استان، گفت: متأسفانه چون بیماری‌های جزء بیمه محسوب نمی‌شوند و از وظایف بخش خصوصی است دولت در این قسمت وظیفه‌ای ندارد.

وی برنامه‌های جهاد کشاورزی استان برای پیشگیری از این بیماری در سال آینده را اطلاع‌رسانی به‌موقع، آموزش در قالب بنر، پیامک و اعزام کارشناسان ناظر به روستاها اعلام کرد.

موضوعات :
در همین رابطه