رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

عبداله مهاجر دارابی در نشست شورای گفت‌وگوی مازندران

رفع مشکلات تولید و مسائل تعهد ارزی، به توسعه صادرات کمک می‌کند

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به مشکلات حوزه تولید و مسائل حوزه رفع تعهدات ارزی و انتقال پول، رفع این مشکلات و مسائل را زمینه‌ساز توسعه صادرات دانست که باید به آن توجه شود.

05 تیر 1402
کد خبر : 66864
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه حمایت از صندوق توسعه صادرات می‌تواند به تسهیل گری در حوزه صادرات و استفاده از ظرفیت صادراتی منجر شود، گفت: با توجه به توانمندی موجود، ظرفیت بیش از 280 میلیون دلار صادرات از مجاری مازندران و افزایش دو برابری میزان صادرات مورد انتظار و شدنی است.

عبداله مهاجر دارابی در نشست شورای گفت‌وگو و جلسه کارگروه توسعه صادرات استان مازندران، افزود: بالغ‌بر 300 هزار تن از کالاهای خارج شده از استان مازندران، از مبادی دیگر صادر شده که با تسهیل امور در استان می‌توان این ظرفیت را در داخل استان استفاده کرد.

نایب‌رئیس اتاق ساری اظهار کرد: با رفع مشکلات تولید و بالأخص مسائل حوزه تعهدات ارزی و انتقال پول از سیستم‌های بانکی شاهد پیشرفت بیشتری در حوزه صادرات خواهیم بود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران، موضوع حمل‌ونقل دریایی، لاین سبز و حذف تعهد ارزی محصولات کشاورزی را مهم‌ترین درخواست فعالان بخش خصوصی برشمرد و گفت: با توجه به تفاوت ارزش کالاهایی همچون زعفران و پسته با سایر محصولات کشاورزی، تعهد ارزی محصولات کشاورزی باید تفکیک و برای محصولات با ارزش پایین، حذف شود.

محور توسعه پایدار، صادرات است

 استاندار مازندران نیز در این نشست، حمایت و پشتیبانی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را ازجمله رویکردهای اساسی در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: در دولت مردمی تمام تلاش‌ها معطوف به این شده تا مشکلات رفع شود. ‌

سیدمحمود حسینی پور با اشاره به اینکه دولت با دیپلماسی فعال اقتصادی فرصت مطلوبی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است، افزود: تولیدکنندگان که در خط مقدم جنگ اقتصادی با دشمن قرار دارند می‌توانند از فرصت مطلوبی که دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال برای آنان ایجاد کرده است، برای افزایش کالاهای صادراتی خود به کشورهای هدف استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمام شرایط سخت عبور کرده و روزهای درخشانی را در آینده‌ای بسیار نزدیک در پیش رو خواهد داشت.

استاندار با عنوان اینکه قدرت باثبات کشورمان باعث شد تا بسیاری از کشورهای همسایه احساس کنند که قدرت آمریکا رو به افول است، افزود: بر همین اساس نیز کشورمان مورد توجه کشورهای عربی قرار گرفت و با ایران مذاکره کردند و در آینده نزدیک نیز شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

حسینی پور با بیان اینکه محور توسعه پایدار، صادرات است، گفت: سیاست‌گذاری دولت سیزدهم در کنار همت تولیدکنندگان به این امر معطوف شده تا کالاهای صادراتی کشورمان افزایش یابد و در این راستا نیز دیپلماسی فعال در دستور کار دولت مردمی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: با روش‌های سنتی ادامه فعالیت در بازارهای صادراتی امکان‌پذیر نیست و ما هم باید متناسب با راه‌های توسعه صادرات امکانات خود را نیز افزایش دهیم.

اتاق، بهترین گزینه برای کارگزاری صندوق ضمانت صادرات

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این نشست گفت: صندوق ضمانت صادرات، سرمایه‌گذاری در کشور عراق را جهت فعالان اقتصادی تضمین می‌کند و باید بهترین الگوی بیمه‌نامه برای علاقه‌مندان در این بخش انتخاب شود تا مساعدت و حمایت بیشتری صورت پذیرد.

سید امیر برهانی نائینی ادامه داد: در جریان تضمین صادرات به عراق، وثیقه سپاری در برخی از پروژه‌ها در گذشته بیش از صد درصد بوده است اما در دوره جدید میزان وثایق صندوق صادرات به حداقل درصد ممکن به کمتر از ده درصد کاهش یافته و همچنین وثیقه پذیری از شرکت‌های دانش‌بنیان به میزان حداقل درصد و بسیار پایین است.

او اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی را بهترین گزینه کارگزاری صندوق ضمانت صادرات دانست و گفت: با ارائه خدمات آنلاین در سایت دیگر نیازی به ثبت مدارک شرکت‌ها به‌صورت مراجعه حضوری افراد نیست؛ ازاین‌رو ضروری است که بحث روش‌های نوین تأمین مالی مورد حمایت قرار گیرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، موضوع ناوگان حمل‌ونقل را مورد هدف قرار داده و سامانه رانک را جهت انجام معامله پایاپای و بدون هیچ واسطه‌ای معرفی کرد که امکان تحویل روبل را در ایران میسر می‌سازد.

موضوعات :
در همین رابطه