روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرج در نشست شورای گفت‌وگوی استان البرز

تقویت جایگاه محصولات حلال ایران در بازارهای بین‌المللی ضروری است

پرهام رضایی، رئیس اتاق کرج، تقویت جایگاه محصولات غذایی حلال ایران در بازارهای جهانی را با توجه به توانمندی و پتانسیل بالای تولید این محصولات در کشور ضروری و مهم عنوان کرد.

05 تیر 1402
کد خبر : 66866
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج با اشاره به برنامه‌ریزی شورای سیاست‌گذاری برگزاری همایش و نمایشگاه نشان حلال در سال جاری گفت: با توجه به اهمیت تقویت جایگاه ایران در بازارهای بین‌المللی محصولات غذایی حلال این مهم در دستور کار است.

پرهام رضایی در نود و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز از اقدامات انجام شده در اتاق کرج برای آماده‌سازی فضای تبلیغاتی در راستای کمک به پیشبرد فعالیت‌های راهبردی قرارگاه اصلاح فرآیند ساختار اداری استان، افزود: این اقدام همگام با اجرای سیاست‌های دولت مردمی و با توجه به ضرورت همکاری تمامی دستگاه‌های خدمت‌رسان، به‌منظور شناسایی و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی انجام شد و در قالب آن از بخش خصوصی دعوت به عمل آمد تا درخواست‌ها، پیشنهادات و مشکلات خود را به اتاق کرج ارسال کنند.

به گفته وی، این بسته تبلیغاتی به‌زودی از سوی صداوسیمای مرکز البرز اطلاع‌رسانی می‌شود.

اهمیت تقویت جایگاه محصولات غذایی حلال ایران در بازارهای بین‌المللی

رئیس اتاق کرج در ادامه با تأکید بر اهمیت تقویت تولید محصولات غذایی و آشامیدنی حلال در کشور ازجمله در استان البرز و تلاش برای بهبود جایگاه بین‌المللی ایران در بازارهای جهانی حلال، اظهار کرد: با توجه به اهمیت تقویت جایگاه محصولات غذایی حلال کشورمان در بازارهای جهانی و از سویی توانمندی و پتانسیل بالای تولید این محصولات در ایران، با همکاری دستگاه‌های اجرایی مسئول در استان شورای سیاست‌گذاری بدین منظور تشکیل شد.

وی گفت: ازجمله تصمیمات و خروجی شورای سیاست‌گذاری نشان حلال استان، برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش و نمایشگاهی با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوطه در البرز و در ماه‌های پایانی سال جاری است که برای پیشبرد اقدامات مذکور نیازمند حمایت ویژه استاندار هستیم.

رضایی افزود: با توجه به اینکه استان البرز از ظرفیت بالایی در حوزه صنایع غذایی و آشامیدنی برخوردار است، با اتکای به این پتانسیل‌ها می‌توانیم به ارتقاء جایگاه محصولات حلال ایران در بازارهای جهانی کمک کنیم.

در ادامه این جلسه مجتبی عبداللهی، استاندار البرز در زمینه مسائل فعالان اقتصادی در حوزه سامانه مؤدیان و اخذ اظهارنامه مالیاتی از بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی و یا اصناف گفت: در این راستا ضروری است تا ضمن رصد مشکلات فعالان اقتصادی فهرستی از مسائل سد راه آنها مانند ضوابط و دستورالعمل‌های جدید مخل کسب‌وکار تهیه و در نشستی با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور این موارد مطرح شود تا گام‌هایی به‌منظور رسیدگی به درخواست‌های بخش خصوصی برداشته شود، این مهم نیازمند مساعدت و همکاری اتاق کرج و دیگر دستگاه‌های اقتصادی استان است.

وی در مورد راهکارهایی برای کمک به دریافت مطالبات واحدهای تولیدی بخش خصوصی ازجمله قطعه‌سازان خودرو از شرکت‌ها و گروه‌های خودروسازی کشور گفت: صنعتگران بخش خصوصی بدهی‌های مالیاتی دارند که می‌توان در قالب برنامه‌ریزی و تنظیم صورت‌جلسه‌ای به‌گونه‌ای تصمیم‌سازی کرد که در عوض میزان مطالبات آنها از شرکت‌های دولتی مانند خودروسازها مبلغ بدهی‌های مالیاتی این واحدهای تولیدی و صنعتی رفع یا کاسته شود.

استاندار البرز گفت: در حوزه صادرات باید برای صادرکنندگان تسهیلات حمایتی منظور شود تا این بخش تقویت شده و شاهد شکوفایی بیشتر آن باشیم؛ زیرا اکنون در کشوری مانند عراق سهم بازار محصولات ایرانی را از دست داده‌ایم و نیاز است که مجدد احیاء شود.

لزوم استفاده از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی برای کمک به تسهیل صادرات

وی با توجه به اهمیت مواردی مانند بهره‌وری بیشتر از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام برای کمک به تسهیل فرآیند صادرات از مبدأ استان گفت: پیگیر آن هستیم تا برای پروازهای کارگو از این فرودگاه سهمیه سوخت مناسب همانند پروازهای مسافری لحاظ شود، متأسفانه علیرغم اینکه دستورات لازم برای این مهم صادر شده اما هنوز عملیاتی نشده است.

عبداللهی در ادامه در بحث موضوع تأمین نیروی اشتغال در سطح شهرک‌های صنعتی گفت: نظام مسائل مرتبط به اشتغال در این حوزه باید بررسی و موضوعات آن نیز اولویت‌بندی شود، ما به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که چرا باوجود حجم بالای درخواست اشتغال در استان، هنوز با کمبود نیروی کار در شهرک‌های صنعتی البرز مواجه هستیم.

تأمین نیروی کار در شهرک‌های صنعتی با ساخت مسکن کارگری و تسهیل تردد

استاندار البرز ادامه داد: در شهرک صنعتی اشتهارد به دلیل بعد مسافتی و محل قرارگیری با کاستی‌هایی در بخش نیروی کار مواجه هستیم، بدین منظور راهکارهایی مانند ساخت پروژه مسکن ۷۵۰ واحدی در مجاورت این شهرک صنعتی در دستور کار قرار داده شد و پروژه ایجاد خوابگاه کارگری در داخل این شهرک نیز از سال گذشته کلنگ‌زنی شد که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

عبداللهی، دیگر راهکار عملیاتی برای تأمین نیروی کارگری در شهرک‌های صنعتی استان ازجمله اشتهارد را تسهیل فرآیند رفت‌وآمد افراد از شهرهای مختلف استان ازجمله کرج، محمدشهر، ماهدشت و دیگر نواحی البرز به این نقاط صنعتی برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با وفاق و همدلی در اتاق کرج و در قالب برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تصمیمات درست و منطقی به نفع فعالان اقتصادی گرفته شده و در سایه آن اقدامات اجرایی سازنده‌ای برای مواردی مانند کمک به حل تأمین نیروی کار شهرک‌های صنعتی مستقر در البرز انجام شود.

موضوعات :
در همین رابطه