رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

کاهش تورم آمریکا منجر به افزایش قیمت نفت شد

پس از آنکه داده‌های مربوط به تورم آمریکا روز چهارشنبه نشان دادند نرخ تورم رو به کاهش گذاشته و چرخه افزایش نرخ بهره قرار است کندتر شود، برای اولین بار از ماه می تاکنون قیمت نفت برنت به بشکه‌ای 80 دلار رسید.

22 تیر 1402
کد خبر : 67063
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

داده‌های جدید تورمی آمریکا نشان دادند با ادامه کاهش نرخ تورم، قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا در ماه گذشته میلادی با افزایشی نسبی مواجه شده‌اند و کمترین میزان افزایش را طی 2 سال گذشته به ثبت رسانده‌اند. بازارها انتظار دارند نرخ بهره دوباره افزایش پیدا کند، اما چرخه افزایش نرخ بهره در آمریکا ظاهرا به اوج خود رسیده است و افزایش بیشتر نرخ بهره ممکن است به کند شدن رشد اقتصادی و کاهش تقاضا برای نفت منجر شود.

به گفته نحلیلگران بازار، ضعیف شدن دلار، خوش‌بینی نسبت به افزایش تقاضا از سوی چین و داده‌ها درباره ذخایر نفتی آمریکا هم از این روند مثبت پشتیبانی می‌کنند. در این میان پیش‌بینی‌های وزارت انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از انقباض بازار در سال 2024 است. آژانس بین‌المللی انرژی با استناد به تقاضای شدید از سوی چین و کشورهای درحال توسعه در کنار کاهش تولید تولید‌کنندگان بزرگ نفت، انتظار دارد بازارهای نفت در نیمه دوم 2023 منقبض باقی بمانند. آژانس این هفته پیش‌بینی‌های جدید خود را منتشر خواهد کرد.

عربستان سعودی برترین تولیدکننده نفت در جهان هفته گذشته متعهد شد کاهش حجم تولید خود به اندازه 1 میلیون بشکه در روز را در ماه آگوست تمدید کند، درحالی که روسیه هم روزانه 50 هزار بشکه از میزان صادرات نفتی خود کاسته است.

در همین رابطه