روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان

پیش‌شرط توسعه پایدار کرمان، گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع است

رئیس اتاق کرمان، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان را کلید حل بسیاری از مسائل توسعه‌ای دانست و گفت: توسعه پایدار استان کرمان با گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع و ورود به اقتصاد دانش‌بنیان امکان‌پذیر است.

26 تیر 1402
کد خبر : 67095
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت: توسعه پایدار استان کرمان با گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع و ورود به اقتصاد دانش‌بنیان امکان‌پذیر است و اقتصاد دانش‌بنیان کلید حل بسیاری از مسائل این حوزه خواهد بود.

سیدمهدی طبیب زاده در هشتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، افزود: به اذعان افراد مؤثر در مدیریت استان، کشاورزی صرف‌نظر از نقش مهم و تأثیرگذارش در اشتغال و امنیت غذایی، با این میزان مصرف آب، بهره‌ور نیست و اگر برای آن چاره اساسی اندیشیده نشود رو به نابودی خواهد رفت.

وی ادامه داد: حفظ محیط‌زیست و استفاده بهره‌ور از نهاده‌ها در کشاورزی بسیار مهم است که امیدواریم با کمک مسئولان استان بحث کشاورزی مدرن برای رسیدن به این اهداف نهادینه و ترویج شود.

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه همه عوامل برای پیاده کردن کشاورزی مدرن در استان فراهم است، اظهار کرد: کشاورزی مدرن و پرداختن به صنایع خلاق به‌نوعی مورد غفلت قرار گرفته‌اند که باید به‌طورجدی به آن‌ها پرداخته شود.

طبیب زاده، بیان کرد: خاموشی چاه‌های آب نارضایتی کشاورزان را فراهم آورده که می‌توان با ورود به سیستم کشاورزی مدرن تا حدودی این مسئله را مدیریت و از خاموشی‌ها جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت پسته و محصول خوبی که امسال وجود دارد، درخواست می‌شود برای حل برخی مسائل این حوزه ستاد عالی پسته کشور در کرمان تشکیل شود.

رئیس اتاق کرمان گفت: ستاد رفع موانع تولید با تمرکز استانداری و ستاد اقتصاد مقاومتی با محوریت دادگستری استان در حل مشکلات تولید و فعالان اقتصادی مسیر خوبی را در پیش گرفته‌اند که اخیراً در این ستادها مسئله پروژه صاروج پارس حل شده است.

 انتقال آب از جنوب به شمال استان منتفی است

در ادامه این نشست، استاندار کرمان با تأکید بر اینکه باید به سمت کشاورزی مدرن پیش رویم که البته کار دشوار و زمان‌بری است، بیان کرد: برای تحقق کشاورزی مدرن باید الگوهایی مدنظر قرار گیرد و تأمین مالی لازم برای اجرای آن انجام شود.

محمدمهدی فداکار اظهار کرد: با اجرای کشاورزی مدرن تولید ما از نظر کمی و کیفی افزایش و هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و در تمامی مراحل ازجمله آماده‌سازی، کاشت، داشت، برداشت، تجهیزات، سموم و مراقبت‌ها و همچنین در هزینه‌های انرژی به‌ویژه آب و برق تأثیرگذار است.

وی با اشاره به کمبود آب در استان ادامه داد: انتقال آب از هلیل و جنوب استان به شمال استان منتفی است اما متأسفانه عده‌ای این موضوع را در تبلیغات انتخاباتی خود مطرح می‌کنند.

فداکار، گفت: چند هزار چاه غیرمجاز در جنوب استان وجود دارد اما مصرف بهینه آب وجود ندارد و به همین دلیل باید سطح زیر کشت فعلی را با مدیریت آب حفظ کرد.

استاندار کرمان، در رابطه با خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی و زیان‌هایی مانند بالا نیامدن آب پس از وصل برق، سوختن الکتروپمپ‌ها و ... که به کشاورزان وارد می‌شود، افزود: کشاورزان می‌توانند با سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی، برق موردنیاز باغات خود را تأمین و از قطع برق و زیان‌های وارده جلوگیری کنند. وی در پایان در رابطه با پیگیری برگزاری ستاد عالی پسته با حضور مقامات ارشد کشور در کرمان قول مساعد داد.

کشاورزی و صنعت در تأمین برق و آب خودکفا شوند

در ادامه، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان، گفت: کشاورزی و صنعت باید از نظر تأمین برق و آب خودکفا شوند و در آن شرایط ضمن مدیریت انرژی، از ضررهای وارد شده به آنها کاسته خواهد شد.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: در چندین ماه گذشته اگر استاندار کرمان در نشست‌های مختلف از برق کشاورزی حمایت نمی‌کرد در حال حاضر شرایط بسیار بدتری داشتیم که این اقدام قابل‌تقدیر است.

در این نشست گزارش‌هایی با موضوع استفاده از پهپادها و هوش مصنوعی در کشاورزی مدرن، بررسی راهکارهای فراهم ساختن کشاورزی مدرن در استان و جایگاه انرژی الکتریکی در کشاورزی مدرن، ارائه شد.

موضوعات :
در همین رابطه