روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی کرج مطرح شد

کارگروه ویژه برای بررسی مشکلات شهرک‌های صنعتی اشتهارد تشکیل می‌شود

در نشست شورای گفت‌وگوی استان البرز که بنا به درخواست فعالان شهرک‌های صنعتی در شهرستان اشتهارد برگزار شده بود، مقرر شد کارگروه ویژه‌ای برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی اشتهارد تشکیل شده و به مشکلات آنها رسیدگی شود.

27 تیر 1402
کد خبر : 67104
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرج پیرو برگزاری جلسه نودوششم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز، مقرر شد که یکی از جلسات این شورا به‌منظور پیگیری موضوعات مرتبط به شهرک‌های صنعتی در محدوده فعالیت آنها برگزار شود که بدین منظور صدمین جلسه شورا در شهرستان اشتهارد تشکیل شده است.

پرهام رضایی در صدمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز، با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه نشان حلال در سال جاری، گفت: مقرر است که این رویداد در زمستان سال ۱۴۰۲ با رویکرد بازتاب بین‌المللی آن و ارتقاء جایگاه محصولات ایرانی در بازارهای جهانی برگزار شود که بدین منظور جلسات شورای سیاست‌گذاری این همایش و نمایشگاه مهم به میزبانی اتاق کرج و با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط و متناظر ملی و استانی در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: مواردی مانند افزایش تعداد برندهای دارای نشان حلال، ارتقای وضعیت اقتصادی کشور و توسعه صادرات محصولات ایرانی به‌عنوان اهداف و رویکردهای اصلی برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه نشان حلال مدنظر است.

دعوت از دستگاه‌ها برای مشارکت در برگزاری همایش نشان حلال

رضایی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیازمند مشارکت و همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان مسئول و مرتبط در زمینه برگزاری همایش و نمایشگاه نشان حلال هستیم تا بتوانیم بهره‌برداری مناسب از برگزاری این همایش و نمایشگاه در کشور داشته باشیم و در صورت لزوم گزارشی از روند تصمیمات دبیرخانه آن در جلسات آتی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان از سوی دبیر اجرایی ارائه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اعزام هیات تجاری از البرز به کشور آلمان در پاییز امسال و به‌منظور اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی افزود: با توجه به در پیش بودن نمایشگاه مواد غذایی آنوگا آلمان که از معتبرترین و مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاهی در جهان است، اقدامات لازم با همکاری اتاق کرج و انجمن صادرکنندگان استان به‌منظور اعزام هیات تجاری متشکل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی استان به این رویداد تجاری در حال انجام است.

به گفته رضایی، نمایشگاه آنوگا آلمان قرار است در بازه زمانی ۱۵ تا ۱۹ مهرماه سال جاری در شهر کلن برگزار شود.

تشکیل کارگروه ویژه بررسی مشکلات شهرک‌های صنعتی اشتهارد

استاندار البرز نیز در این نشست با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی اشتهارد تشکیل می‌شود، گفت: شهرک صنعتی اشتهارد از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشوراست و اقدامات مهمی در حوزه اقتصادی در این منطقه صورت می‌گیرد اما صاحبان واحدهای تولیدی این شهرک و دیگر نقاط صنعتی شهرستان اشتهارد هنوز با مشکلات زیادی مواجه هستند.

مجتبی عبداللهی با اشاره به فعالیت بیش از ۳۵ هزار نیروی کارگری در شهرک‌های صنعتی اشتهارد گفت: در این شهرک‌های صنعتی هنوز باید نیروهای زیادی در بحث اشتغال‌زایی در سطح کارخانه و واحدهای تولیدی و صنعتی تأمین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث تأمین نیروی کارگری برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی به جزء البرز در دیگر نقاط کشور نیز مطرح است، افزود: اما مسئله این است که باید برای تأمین محل اسکان کارگران چاره‌اندیشی شود، البته تا آن زمان مقرر شده است که سه نقطه در سطح شهرهای کرج، محمدشهر و ماهدشت تعبیه و تعیین سیستم حمل‌ونقل مناسب برای انتقال نیروها به شهرک‌های صنعتی شهرستان اشتهارد انجام شود.

احداث پروژه‌های مسکن کارگری در شهرک‌های صنعتی البرز

استاندار البرز با تأکید بر اهمیت رسیدگی و رفع مشکلات زیرساختی ازجمله آب، برق و یا گاز شهرک‌های صنعتی مستقر در شهرستان اشتهارد افزود: از دیگر مسائل مطرح در این زمینه احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرک‌های صنعتی مانند اشتهارد است که در سال‌های گذشته سبب بروز مشکلاتی بوده و باید حل‌وفصل شود.

عبداللهی با تأکید بر اهمیت احداث سوله‌هایی به‌عنوان خوابگاه‌های کارگری گفت: در کنار آن بحث ساخت پروژه‌های مسکن در درون شهرک‌های صنعتی با همکاری صاحبان واحدهای تولیدی و در خارج از این محدوده در قالب پروژه‌های مسکن ملی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به تصویب تشکیل کارگروهی ویژه بررسی مشکلات شهرک‌های صنعتی اشتهارد به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز در این جلسه گفت: مقرر شده است که در جلسات این کارگروه فرماندار اشتهارد، مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط به مشکلات زیرساختی در استان ازجمله آبفا، آب منطقه‌ای، شرکت توزیع برق و گاز و دیگر ادارات مسئول نیز حضور داشته باشند.

استاندار البرز در بخش دیگری گفت: صاحبان حوزه صنعت و تولید می‌توانند با همدلی و تفاهم نسبت به راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های بازچرخانی آب، ایجاد نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه گازسوز و یا اماکن خوابگاهی و ورزشی اقدام کنند.

وی ادامه داد: ۷۵ هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۳ هزار و ۵۰۰ واحد یعنی ۵ درصد صنایع کل کشور در البرز مستقر است و از این حیث هفتمین استان صنعتی کشور هستیم.

عبداللهی تأکید کرد: شهرک‌های صنعتی استان البرز می‌توانند با همکاری بیشتر و اندکی هزینه‌کرد از سوی صاحبان صنایع برای بهبود زیرساخت‌ها در این مناطق به بهترین شهرک‌های صنعتی کشور تبدیل شوند.

تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری سه پروژه تأمین برق اشتهارد

در این نشست ابراهیم کردلو، فرماندار شهرستان اشتهارد نیز گفت: عمده مشکلات شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی مستقر در این نواحی مرتبط به زیرساخت‌ها ازجمله تأمین نیروی برق، آب و یا گاز است.

وی در ادامه یکی از مطالبات جدی را تعیین تکلیف پروژه پساب از تصفیه‌خانه ماهدشت به اشتهارد جهت تأمین آب موردنیاز شهرک‌های صنعتی ازجمله کوثر و امید البرز برشمرد و گفت: به ثمر رساندن این پروژه به تأمین آب بخش کشاورزی این شهرستان نیز کمک می‌کند.

فرماندار شهرستان اشتهارد در ادامه افزود: در قالب پروژه تأمین آب شرب شهرستان‌های غرب البرز ازجمله اشتهارد از حقابه استان از سد طالقان هم یک رینگ سراسری به طول ۶۲ کیلومتر اجرایی شده است که فاز نخست آن به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۳۹۶ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان مسدود شده است، عنوان کرد: بر روی ۸۸ حلقه چاه مجاز نیز کنترل هوشمند نصب شده است.

کردلو خواستار تسریع در تعیین تکلیف بهره‌برداری ۳ پست برق موردنیاز شهرستان اشتهارد شد و افزود: احداث نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی در پلنگ‌آباد و یا استفاده از پنل‌های خورشیدی و نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه گازسوز (CHP) نیز برای کمک به تأمین برق شهرک‌های صنعتی در اشتهارد مدنظر قرار داده شده است.

ضرورت بهبود زیرساخت راه‌های مواصلاتی اشتهارد

فرماندار شهرستان اشتهارد در بخش دیگری از اهمیت در تسریع بهره‌برداری از پروژه مهم خط انتقال ۳۶ اینچی گاز در مسیر کرج- بویین‌زهرا- اشتهارد سخن گفت و افزود: عملیات اجرایی گازرسانی به شهرک امید البرز را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی در بحث تأمین زیرساخت‌های حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم عنوان کرد: عملیات بهسازی، روکش آسفالت و یا نصب علائم راهنمایی و رانندگی و نیوجرسی در محورهای مواصلاتی اشتهارد ازجمله محورهای عبوری از نجم‌آباد و ماهدشت به این شهرستان از مطالبات جدی در این حوزه است.

کردلو با اشاره به استقرار حدود ۲۸۱ واحد صنعتی پرخطر شیمیایی در شهرستان اشتهارد تأکید کرد: علاوه بر آن ۱۰ واحد تصفیه روغن و ۶ واحد تولیدی محصولات کربنی نیز در این شهرستان فعالیت دارند که برای کنترل شرایط به هنگام بروز حوادث نیاز است تجهیزات آتش‌نشانی در سطح شهرک‌های صنعتی اشتهارد تقویت شود.

وی در ادامه با طرح موضوع تعیین تکلیف چگونگی اشتغال اتباع خارجی در شهرک‌های صنعتی مستقر در شهرستان اشتهارد به‌منظور تأمین نیروی کار واحدهای تولیدی عنوان کرد: خواستار تعیین تکلیف لکه‌های صنعتی غیر مصوب ایپک و مهدی‌آباد اشتهارد هستیم.

موضوعات :
در همین رابطه