رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار تأکید شد

تشخیص مالیات مشاغل صنفی با همکاری اتاق اصناف انجام شود

با مشارکت و همکاری اتاق اصناف در تشخیص مالیات مشاغل صنفی، هم عدالت مالیاتی برقرار خواهد شد و هم فرهنگ‌سازی مالیاتی ایجاد می‌شود.

28 تیر 1402
کد خبر : 67141
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هفتاد و هشتمین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار اتاق ایران با موضوع بررسی موانع و معضلات کسب‌وکار اصناف، مالیات بر اصناف و مشکلات پیرامون سامانه نوین اصناف برگزار شد.

در این نشست حبیب زاده، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران مهم‌ترین مشکلات مالیاتی اصناف را مورد بررسی قرار داده و با بیان اینکه سهم یک در هزار مالیات اصناف وصول می‌شود؛ اما پرداخت نمی‌شود، گفت: بر اساس تبصره 2 ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم به سازمان امور مالیاتی اجازه داده می‌شود که مبلغی معادل یک در هزار درآمد مشمول مالیات قطعی شده اصناف و درآمد مشاغل را در حساب خزانه واریز کند تا در مصوبه بودجه سالانه به مجامع صنفی و مشاغل پرداخت شود. سازمان امور مالیاتی هر سال از این اختیار استفاده می‌کند و این مبالغ را وصول می‌کند که مبلغ قابل توجهی است اما سهم اتاق اصناف ایران پرداخت نمی‌شود.

احمد آتش‌هوش، رئیس سابق کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی اتاق ایران هم با بیان اینکه حساب‌های شخصی و تجاری صاحبان مشاغل باید مشخص شود ادامه داد: در سال‌های گذشته در تعیین مالیات سالانه مشاغل به اظهارنظرهای نمایندگان اصناف توجه می‌شد اما در حال حاضر این موضوع در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. باید حساب فروش صاحبان مشاغل مشخص شده و فرهنگ مالیاتی برای پرداخت مالیات ایجاد شود و شرایط همه مشاغل در نظرگرفته شود. روند کسب‌وکار و ضریب سود برخی مشاغل سال‌به‌سال به دلیل تغییر تکنولوژی نوسان دارد و همه این موارد باید مدنظر قرار بگیرد.

حسین طاهرمحمدی، رئیس اتاق اصناف ایران هم با تأکید بر اینکه اصناف مشکلات بسیاری در بحث سامانه نوین اصناف و صدور پروانه کسب دارند، گفت: لازم است دستگاه‌های نظارتی نقایص این سامانه را رفع و این موضوع را تعیین تکلیف کنند. قانون تسهیل کسب‌وکار قانونی مترقی در جهت تسریع صدور مجوزها و قانون‌گذار بود و اهداف خوبی از اجرای قانون تسهیل کسب‌وکارها داشت، اما در حال حاضر شاهد هستیم این قانون در مسیر اجرا عوض شده و سامانه‌ای در پشت سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور وجود دارد که شرایط فعالیت را برای صدور پروانه کسب و تسهیل کسب‌وکارها بسیار سخت کرده است.

او گفت: ابهامات کلی درباره نحوه انتخاب پیمانکار برای این سامانه مهمی که قرار است روند تسهیل کسب‌وکارها تسریع کند، وجود دارد و باید وزارت صمت دراین‌باره رفع ابهام کند.

طاهرمحمدی بیان کرد: موضوع دوم در خصوص بحث قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که قانون‌گذار بالادستی شرایطی را برای صدور پروانه کسب در نظر گرفته است که اگر بر خلاف آن عمل شود و مدارکی بیش از موارد اعلام شده درگاه ملی مجوزها مطالبه شود، این عمل حتی وصف مجرمانه نیز خواهد داشت. ملاک عمل ما برای صدور پروانه کسب، شرایطی است که اگر در آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون نظام صنفی و درگاه ملی مجوزها کشور مورد اشاره قرار گرفته است.

حمیدرضا فولادگر، رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار با بیان اینکه مسائل مطرح شده بسیار مهم بوده و نیاز به بررسی بیشتر دارند و سازمان امور مالیاتی با اتاق اصناف ایران باید درباره آن‌ها به جمع‌بندی برسد.

او با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت اتاق اصناف ایران استفاده شود افزود: می‌توان موضوع تشخیص مالیات مشاغل صنفی را با همکاری اتاق اصناف ایران انجام داد تا هم عدالت مالیاتی برقرار شود و هم فرهنگ‌سازی مالیاتی ایجاد خواهد شد.

فولادگر در پایان پیشنهاد برگزاری یک نشست مشترک با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برای طرح و پیگیری موارد مالیاتی مرتبط با اصناف و انعکاس نتایج جلسه در صحن علنی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کرده و گفت: مکاتبات لازم از سوی دبیرخانه شورا با نهادهای ذی‌ربط حاکمیت از قبیل سازمان برنامه‌وبودجه و دیوان محاسبات کشور انجام شود.

همچنین مقرر شد: برای پیگیری موارد مربوط به صنایع کوچک و متوسط و کسب‌وکارهای خرد که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از اصناف را شامل می‌شود، مکاتبه لازم با سازمان شهرک‌های صنعتی ایران انجام شود.

سلحشور، مدیر دبیرخانه شورای راهبری هم با هدف تسریع در انجام مکاتبات مشترک و دسترسی به نتیجه مطلوب، پیشنهاد کرد نشست دوره‌ای روسا سه اتاق، از سر گرفته شود.

در همین رابطه