رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

وضعیت جدید بازار خانه‌های لوکس جهان

دبی، پیشتاز جهان در قیمت خانه‌های لوکس شد

قیمت خانه‌های لوکس در سرتاسر جهان از دسامبر 2020 تاکنون کمترین میزان رشد سالانه را تجربه کرده‌ است.

29 تیر 1402
کد خبر : 67156
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس شاخص برترین املاک مسکونی شهرهای جهان «ساویلز» ارزش خانه‌های لوکس در میان 30 شهر جهان طی 6 ماه اول سال جاری به صورت متوسط 1.1 درصد افزایش یافته است. میزان رشد قیمت این املاک نسبت به نیمه دوم سال 2022 که قیمت‌ها فقط ۰.۸ درصد رشد کرده بود، سرعت گرفته است؛  اما میانگین ارزش سرمایه در ماه ژوئن فقط 1.9 درصد رشد سال به سال را تجربه کرده که کندترین رشد سالانه از دسامبر 2020 تا کنون به شمار می‌رود.

گفته می‌شود افزایش نرخ بهره‌های بانکی به منظور کنترل تورم و همچنین کند شدن رشد اقتصادی در سرتاسر جهان بر بازار خانه‌های لوکس هم تاثیرگذار بوده است.

شهرهای آسیا-اقیانوسیه بالاترین میزان رشد را در قیمت خانه‌های لوکس در نیمه اول سال جاری تجربه کرده‌اند و دبی در راس 30 شهر جهان، افزایش 11.2 درصدی را در قیمت خانه‌های لوکس خود تجربه کرده؛ درحالی که هنگ‌کنگ مانند سال گذشته همچنان در حوزه گران‌قیمت‌ترین خانه‌های لوکس جهان پیشتاز است.

متوسط قیمت خانه‌های لوکس در شهر دبی، در ازای هر متر مربع 4 هزار و 110 دلار است، یعنی یک و نیم برابر قیمت در نیویورک که برابر 2 هزار و 670 دلار است. از 13 شهر آسیا - اقیانوسیه که در گزارش جدید حضور دارند، 10 شهر افزایش قیمت را تجربه کرده است.

افزایش 11.2 درصدی قیمت خانه‌های لوکس در دبی به این معنی است که قیمت مسکن مجلل در این شهر در ازای هر متر مربع 800 دلار افزایش یافته است. انتظار می‌رود روند افزایش قیمت در دوبی در نیمه دوم سال با 6 تا 7.9 درصد افزایش ادامه پیدا کند. پس از دبی، بمبئی با رشد 4.3 درصدی در رتبه دوم جهان قرار گرفته است. این به آن معنی است که قیمت هر متر مربع خانه لوکس در این شهر در نیمه اول سال جاری هزار و 100 دلار افزایش داشته است. کیپ‌تاون پس از دبی و بمبئی با رشدی 3.3 درصدی در رتبه سوم جهان قرار گرفته است.

از اروپا هم 7 شهر از 11 شهر حاضر در گزارش، افزایش قیمت داشته‌اند و تنها شهری که نسبت به سال گذشته تغییر قیمتی در آن مشاهده نشده لندن است. میامی تنها شهر آمریکایی است که قیمت خانه‌های لوکس در آن طی نیمه اول سال جاری 1.1 درصد افزایش داشته است. در دیگر شهرهای آمریکا از جمله در نیویورک، قیمت این خانه‌ها کاهشی شده است و به نرخ پیش از دوران همه‌گیری رسیده است.

همچنین، لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو به ترتیب 3 و 3.7 درصد کاهش قیمت در بازار خانه‌های لوکس را تجربه کرده‌اند. کم بودن ملک قابل فروش در این شهرها و آغاز اجرای قانون مالیات بر خانه‌های لوکس از ماه آوریل در لس‌آنجلس از دلایل کاهش تقاضا در بازار خانه‌های لوکس شهرهای ساحل غربی آمریکا به شمار می‌روند.

در این میان، لیسبون و سنگاپور که سال گذشته پیشتاز شاخص قیمت خانه‌های لوکس بودند، در نیمه اول سال جاری رشد کمتری را تجربه کرده و به ترتیب 2 و 0.1 درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

در همین رابطه