ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

معاون اقتصادی بانک مرکزی تشریح کرد

چرا بانک مرکزی نگران افزایش پایه پولی نیست؟

معاون اقتصادی بانک مرکزی می‌گوید: بخشی از افزایش رشد پایه پولی به دلیل اجرای سیاست کنترل ترازنامه و جریمه بانک‌های خاطی با افزایش نسبت سپرده قانونی بوده که منجر به افزایش نقدینگی نمی‌شود.

30 تیر 1402
کد خبر : 67166
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص انتقادات وارده به افزایش پایه پولی هم‌زمان با انتشار آمارهای پولی مربوط به پایان سال گذشته توضیحاتی داد.

محمد شیریجیان در خصوص انتقادات وارده به افزایش پایه پولی هم‌زمان با انتشار آمارهای پولی در پایان سال گذشته، گفت: هم‌زمان با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، مطالب و تحلیل‌هایی در برخی جراید و رسانه‌های کشور در زمینه رشد پایه پولی مطرح شده است که بعضاً صحیح نبوده و نیازمند لحاظ کردن نکاتی جهت ارائه تصویر صحیح از تحولات این متغیر می‌باشد.

به گفته او، رشد محقق شده پایه پولی در ماه پایانی سال گذشته اتفاق متفاوتی نسبت به ماه‌های قبل از آن نبوده و افزایش آن بر اساس روند ماه‌های گذشته کاملاً قابل پیش‌بینی بوده است.

شیریجیان افزود: بخشی از افزایش رشد پایه پولی در ماه‌های پایانی سال گذشته، به دلیل اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه و جریمه بانک‌های خاطی با استفاده از افزایش نسبت سپرده قانونی و نیز اتخاذ سیاست تنظیمی افزایش سپرده قانونی در راستای تحقق هدف‌گذاری رشد ۳۰ درصدی نقدینگی در سال ۱۴۰۱ بوده است.

او ادامه داد: درست است که پایه پولی افزایش یافته ولی در عمل پولی از طرف بانک مرکزی به حساب ذخایر مازاد بانک‌ها نزد بانک مرکزی واریز نشده و به‌عبارت‌دیگر این پول به اقتصاد تزریق نشده است و لذا این نگرانی که این افزایش در پایه پولی منجر به افزایش نقدینگی در ماه‌های آینده می‌شود، بی‌مورد است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: درنتیجه اجرای این سیاست ضریب فزاینده نقدینگی اقتصاد از مقدار ۸ در سال ۱۴۰۰ به ۷.۳۶ در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرد.

در همین رابطه