شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

افزایش استفاده از چک در مبادلات

بانک مرکزی اعلام کرد: چک‌های مبادله‌ای در خرداد امسال نسبت به ماه قبل از نظر تعداد سه درصد و از نظر مبلغ ۴.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

09 مرداد 1402
کد خبر : 67276
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس آمار بانک مرکزی، چک‌های مبادله‌ای در خرداد امسال بیش از هفت میلیون و ۹۰۰ هزار فقره به ارزش حدود ۵۰۳۶ هزار میلیارد ریال مبادله‌ شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد سه درصد و از نظر مبلغ ۴.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

همچنین طی خرداد امسال ۹۱.۷ درصد از کل چک‌های مبادله‌ شده در سامانه چکاوک وصول شده است. این نسبت از نظر مبلغی نیز معادل ۸۸.۴ درصد است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌ شده در ماه قبل از آن (اردیبهشت ۱۴۰۲) به ترتیب معادل ۹۲.۲ درصد و ۸۹.۳ درصد بوده است. همچنین این نسبت در ماه مشابه سال قبل به ترتیب برابر ۹۰.۵ درصد و ۸۹.۱ درصد بوده است.

از ابتدای مهرماه، چک‌های قدیمی فقط در بانک خودشان پذیرفته می‌شوند

گفتنی است؛ بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای در تیرماه به شبکه بانکی اعلام کرد که از ابتدای مهر امسال، چک‌های قدیمی (چک‌های بدون نیاز به ثبت و تایید در سامانه صیاد) فقط در شعب بانک‌های صادرکننده دسته چک پذیرفته می‌شوند و دارندگان این دسته‌چک‌ها در فرصت باقی‌مانده می‌توانند به شعب خود مراجعه کرده و دسته‌چک صیادی جدید دریافت کنند.

چک‌های جدید بنفش‌ رنگ که الزام ثبت و تایید در سامانه صیاد دارند مورد اقبال عمومی بوده و ۸۸.۴ درصد چک‌های مبادله‌شده از چک‌های جدید بوده است.

موضوعات :
در همین رابطه