رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

برای سومین ماه متوالی

عربستان کاهش تولید نفت خود را دوباره تمدید کرد

خبرگزاری دولتی واس روز پنجشنبه اعلام کرد عربستان سعودی، یکی از اصلی‌ترین مهره‌های تولید نفت در جهان، کاهش تولید نفت خود به میزان ۱ میلیون بشکه در روز را تا ماه سپتامبر تمدید می‌کند.

13 مرداد 1402
کد خبر : 67301
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

این سومین ماه متوالی است که دولت عربستان کاهش تولید روزانه نفت خود را تمدید می‌کند. در گزارش خبرگزاری سعودی آمده است تولید نفت عربستان برای ماه سپتامبر روزانه ۹ میلیون بشکه خواهد بود. بر اساس گزارش این خبرگزاری، کاهش تولید روزانه نفت که در ماه‌های جولای و گوست هم به اجرا گذاشته شد می‌تواند تمدید را تشدید شود.

این کاهش علاوه بر کاهش ۱٫۶۶ میلیون بشکه در روزی است که دیگر اعضای اوپک از چندین ماه پیش تصمیم گرفتند به‌صورت داوطلبانه و تا آخر سال ۲۰۲۴ از میزان تولید خود بکاهند.

کاهش داوطلبانه تولید خارج از سیاست موردتوافق اوپک و متحدانش در اوپک پلاس است. کمیته مشترک نظارت وزیران، یکی از کمیته‌های فنی گروه اوپک پلاس، روز جمعه برای بازبینی اصول بازار به‌صورت مجازی با یکدیگر ملاقات خواهند کر. این کمیته به‌صورت مستقل قادر به تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های اوپک پلاس نیست، اما می‌تواند خواستار نشستی فوق‌العاده با حضور وزرای اوپک پلاس شود.

اعلام تمدید کاهش تولید از سوی عربستان تأثیر کوچکی بر قیمت جهانی نفت داشت. نفت برنت با تاریخ تحویل اکتبر با ۴۵ افزایش به قیمت ۸۳٫۶۵ دلار معامله شد. همچنین نفت برنت با تحویل سپتامبر هم با ۴۸ سنت افزایش به قیمت ۷۹٫۹۷ سنت معامله شد.

قیمت نفت در نیمه اول سال جاری با توجه به نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد کلان، فشارهای تورمی، نوسانات بخش بانکداری و بهبود بسیار کند تقاضای چین، تحت‌فشار زیادی بوده است. بااین‌همه هم اوپک و هم آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده‌اند میزان تقاضا افزایش خواهد یافت و منجر به کاهش عرضه در نیمه دوم سال خواهد شد.

 

موضوعات :
در همین رابطه