رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت‌وگوی استان

ساماندهی گردشگران سلامت و زیارت به اشتغالزایی و رونق کمک می‌کند

سیدمحمد موسوی نسب، رئیس اتاق ایلام با تأکید بر ضرورت ساماندهی گردشگران سلامت و زیارت در این استان، گفت: استفاده از این ظرفیت به اشتغال‌زایی و ایجاد رونق در ایلام کمک خواهد کرد.

22 مرداد 1402
کد خبر : 67392
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با بیان اینکه موضوع گردشگری یکی از مباحث اصلی برای تقویت اقتصاد به شمار می‌رود گفت: استان ایلام یکی از قطب‌های گردشگری است که استفاده بهینه از این ظرفیت می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی، رونق فضای کسب‌وکار و درنهایت رونق اقتصادی شود.

سیدمحمد موسوی نسب در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام، ادامه داد: برای توسعه بخش گردشگری استان، ساماندهی و تهیه و تکمیل زیرساخت‌ها در حوزه‌های تجاری و مسافری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

رئیس اتاق ایلام افزود: مشکلات متعددی در ارتباط با تردد مسافرین، زائران و تجار داخلی و خارجی در مسیر رفت‌وبرگشت از ایران به کشور عراق و بالعکس وجود دارد که گاهی منجر به بروز خسارت به فضاها نیز می‌شود.

موسوی نسب افزود: مدیریت واحد مبتنی بر دستورالعمل و سیستمی اثربخش که در آن شرح وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های ذینفعان به‌صورت شفاف مشخص شده باشد، وجود ندارد.

وی محدود بودن ناوگان حمل‌ونقل (اتوبوس و سواری)، کهنگی و فرسودگی ناوگان مسافربری، پایین بودن نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری به دلیل نازل بودن نرخ کرایه مصوب اتوبوس‌ها بدون نگاه واقعی به هزینه، تعمیرات و استهلاک و نیز حجم سرمایه‌گذاری و نبود سیستم مرکزی ساماندهی مسافران ازجمله مشکلات این بخش عنوان کرد.

رئیس اتاق ایلام، گفت: نوسازی و تکمیل ناوگان حمل‌ونقل مسافری، ارائه تسهیلات مناسب و درازمدت با نرخ پایین برای شرکت‌های مسافری، اجرای دستورالعمل گزینش رانندگان مطابق با شاخص‌های گردشگری و اصلاح دستورالعمل قیمت جابجایی مسافر مطابق هزینه‌های واقعی ازجمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

موسوی نسب، جلوگیری از قیمت‌های دستوری، جاگذاری مناسب دفتر ساماندهی دفاتر گردشگری و تهیه شرح خدمات برای سیستم‌های ارائه خدمات مطلوب با همکاری همه ذینفعان و واگذاری آن به شرکت دارای صلاحیت از طریق مزایده را از دیگر پیشنهادات برای توسعه این بخش عنوان کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی و امور سرمایه‌گذاری استاندار ایلام نیز در این نشست بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های گردشگری این استان برای پذیرش گردشگری سلامت تأکید کرد.

جمیل شوهانی گفت: استان ایلام به سبب اینکه در جوار کشور عراق قرار دارد می‌تواند از مزایای جذب گردشگری سلامت بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: تقویت بخش گردشگری سلامت می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال پایدار و رونق اقتصادی منطقه شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست گفت: دفاتر گردشگری با هدف ارائه خدمات مطلوب به گردشگران باید صفر تا صد کار را به‌عنوان متولیان ساماندهی این بخش بر عهده گیرند.

فرج امیدی اظهار کرد: استان ایلام شرایط مطلوبی در حوزه گردشگری دارد که باید با تقویت توانمندی‌ها و بروز رسانی امکانات بتواند در راستای توسعه همه‌جانبه گردشگری فعالانه اقدام کند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی نیز از هرگونه اقدامی که منجر به توسعه بخش گردشگری شود، استقبال می‌کند.

مؤمنی، نماینده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام نیز با اشاره به اینکه 50 دفتر گردشگری در استان ایلام فعال هستند، گفت: مهم‌ترین رویکرد وزارت میراث فرهنگی تقویت جایگاه و استفاده بهینه از ظرفیت‌های دفاتر گردشگری است.

در ادامه نشست، رضا محمد رحیمی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت ایلام با تأکید بر اینکه مصوبات شورای گفت‌وگو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: زمان‌بندی و متولی اجرای مصوبات شورا گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی باید مشخص شوند.

نماینده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام نیز در این نشست گفت: هوشمندسازی سامانه‌ها برای استفاده بهینه از ناوگان حمل‌ونقل در حال اجراست.

اخلاقی افزود: تلاش شده که این سامانه بتواند کلیه مراحل پذیرش گردشگران را از صفر تا صد مشخص و رصد کند.

در این نشست نمایندگان دفاتر گردشگری، حمل‌ونقل جاده‌ای و دانشگاه علوم پزشکی مباحث و مشکلات فراروی حوزه کاری خود را مطرح کردند و درنهایت مصوب شد:

- پیشنهادات و راهکارهای لازم در خصوص ساماندهی دفاتر گردشگری برای جذب گردشگران سلامت در مرز مهران در کمیته راهبردی گردشگری استان در قالب نشست شورای گفت‌وگو مطرح شود.

- تقویم زمان‌بندی برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو در سال 1402 توسط اتاق ایلام تهیه و تنظیم قرار گیرد تا متناسب با آن هرماه یک جلسه برگزار شود.

- دستگاه‌های اجرایی یک موضوع در زمینه قوانین، دستورالعمل و رویه‌های اجرا را برای قرار گرفتن دستور کار جلسات به دبیرخانه شورای گفت‌وگو ارائه دهند.

-هر سازمان یک کارشناس ثابت برای شرکت در جلسات کمیته کارشناسی را به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام معرفی کنند.

موضوعات :
در همین رابطه