شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد

کاهش نرخ بیکاری در عربستان رکورد زد

بر اساس گزارش روز چهارشنبه صندوق بین‌المللی پول، نرخ بیکاری عربستان سعودی به پایین‌ترین سطح خود رسیده و این کشور همچنین سریع‌ترین رشد اقتصادی گروه ۲۰ را در سال ۲۰۲۲ داشته است.

17 شهریور 1402
کد خبر : 67729
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نرخ کل بیکاری در عربستان تا پایان سال ۲۰۲۲ از ۹ درصد دوران همه‌گیری به ۴٫۸ درصد کاهش‌یافته است که نشان‌دهنده افزایش تعداد اشتغال کارگران عربستانی در بخش خصوصی و همچنین کارگران مهاجر، عمدتاً در بخش‌های ساختمانی و کشاورزی، به‌اندازه پیش از دوران همه‌گیری است.

عربستان سعودی گندم، خرما، محصولات لبنی، تخم‌مرغ، ماهی، مرغ، میوه، سبزی‌ها و گل به بازارهای سراسر جهان صادر می‌کند. خرما که زمانی جزء اصلی رژیم غذایی عربستان بود، اکنون عمدتاً برای کمک‌های بشردوستانه جهانی کشت می‌شود.

بیکاری در میان جوانان هم در سال ۲۰۲۲ به نصف کاهش‌ یافته و به ۱۶٫۸ درصد رسیده است، درحالی‌که سهم زنان در بازار کار به ۳۶ درصد رسیده که از هدف ۳۰ درصدی تعیین‌شده در دستور کار چشم‌انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ بالاتر است.

در این گزارش آمده است که مجموع رشد اقتصادی عربستان به ۸٫۷ درصد رسیده است که بخشی از آن ناشی از قدرتمند بودن بخش تولید نفت و ۴٫۸ درصدی شدن تولید ناخالص داخلی غیرنفتی است. افزایش مصرف خصوصی و سرمایه‌گذاری خصوصی غیرنفتی بر بهبود تولید ناخالص داخلی عربستان تأثیر گذاشته است.

عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، ساخت‌وساز و حمل‌ونقل، اصلی‌ترین موتورهای محرک رشد اقتصاد غیرنفتی عربستان بودند. گزارش صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که شتاب رشد غیرنفتی در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت.

نرخ تورم هم در این کشور پایین باقی‌مانده و انتظار می‌رود کاهش بیشتری پیدا کند. باوجود افزایش به ۳٫۴ درصد در اوایل سال ۲۰۲۳، تورم در ماه می به‌واسطه کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و مواد غذایی، به ۲٫۸ درصد کاهش یافت.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود به پیشرفت قابل‌توجهی در دستور کار اصلاحات ساختاری عربستان سعودی، به‌ویژه بهبود مشارکت زنان در نیروی کار و بهبود در محیط نظارتی و تجاری اشاره‌کرده است. بر اساس این گزارش، زنان به سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی کمک کرده‌اند و پیشرفت مثبتی را در اقتصاد ایجاد کرده‌اند.

موضوعات :
در همین رابطه