رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

به دنبال اعتصاب کارگران ال ان جی استرالیا

قیمت گاز در اروپا افزایش یافت

قیمت گاز اروپا روز جمعه پس از آغاز اعتصاب کارگران تأسیسات ال ان جی در استرالیا افزایش یافت و نگرانی از اختلال در عرضه جهانی را برانگیخت.

18 شهریور 1402
کد خبر : 67730
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس داده‌های بورس لندن، قیمت TTF معیار اروپایی، ۱۳ درصد افزایش یافت و به ۳۴٫۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسید. اعتصاب کارگران تأسیسات ال ان جی استرالیا، تأسیسات «گورگون» و «ویتستون» را تحت تأثیر خود قرار داده است که تقریباً ۷ درصد از عرضه جهانی ال ان جی را به عهده‌ دارند و توسط غول نفت و گاز آمریکا، «شورون» اداره می‌شوند.

اتحادیه‌ها می‌گویند که اعضای آن‌ها ابتدا در یک اعتصاب صنعتی محدود شرکت خواهند کرد و کار را تا ۱۱ ساعت متوقف خواهند کرد. درصورتی‌که تا ۱۴ سپتامبر توافقی به دست نیاید، آن‌ها قصد دارند به مدت ۲ هفته کار را به‌طور کامل متوقف کنند.

ابتدا قرار بود اعتصابات روز پنج‌شنبه برگزار شود؛ اما یک روز با تأخیر اجرا شد. «ائتلاف آفشور»، گروهی که نماینده دو اتحادیه کارگری است، روز پنجشنبه اعلام کرد که مذاکرات تمام هفته طول کشیده اما هیچ توافقی حاصل نشده است. اتحادیه در بیانیه‌ای گفت که اعضای اتحادیه به دنبال رسیدن به سطح دستمزدی هستند که با استانداردهای صنعت معیار مطابقت داشته باشد. شورون در بیانیه‌ای تائید کرد که مذاکرات بدون توافق پایان‌یافته است.

گاز مایع طبیعی استرالیا که یکی از صادرکنندگان اصلی این سوخت است، به‌ندرت به‌صورت مستقیم به سواحل اروپا می‌رسد؛ اما اختلال احتمالی در عرضه جهانی، تجار اروپایی را در ماه گذشته نگران کرده است. اگر خریداران آسیایی گاز استرالیایی نیاز به یافتن جایگزین پیدا کنند، مستقیماً با اروپایی که پس از کاهش صادرات نفت روسیه به گاز مایع طبیعی وابسته شده است، در رقابت قرار خواهند گرفت.

تاکنون نشانه‌های زیادی از آغاز چنین رقابتی مشاهده نشده است، زیرا ۹۰ درصد مخازن ذخیره گاز طبیعی اروپا پر هستند و میزان تقاضای مشتریان آسیایی هم افزایش پیدا نکرده است.

به گفته کارشناسان، اعتصاب اولیه روز جمعه ازنظر عرضه گاز مایع طبیعی اختلال محدودی ایجاد خواهد کرد زیرا تنها حدود ۱ یا ۲ محموله گاز را از بازار حذف خواهد کرد؛ اما اعتصابی ۲ هفته‌ای حدود یک‌میلیون تن گاز را از بازار حذف خواهد کرد که در صورت وقوع این کاهش بالقوه منبع سوخت، تعادل عرضه در جهان به هم خواهد خورد.

موضوعات :
در همین رابطه