رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرج در نشست شورای گفت‌وگوی استان البرز

دولت به جذب سرمایه‌گذار و پذیرش هیات‌های تجاری کمک کند

برای ترسیم نقشه راه پیوندهای تجاری با دیگر کشورها و ثبات اقتصادی در بازارهای بین‌المللی به ویژه منطقه دولت باید از طریق بازاریابی و برقراری پیوندهای تجاری به جذب سرمایه‌گذار و پذیرش هیات‌های تجاری کمک کند.

24 شهریور 1402
کد خبر : 67767
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پرهام رضایی رئیس اتاق کرج در یکصدویکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز بیان کرد: خوشبختانه با تصویب هیات وزیران در شهریورماه واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شهرک‌های صنعتی اشتهارد که پروانه بهره‌برداری آنها طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹ صادر شده است نیز مشمول معافیت مالیاتی شدند. این امر نویدبخش تحول در عرصه سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان خواهد بود.

او گفت: در استان البرز که به دلیل حضور بنگاه‌های فعال اقتصادی خوشنام و مطرح و ظرفیت‌های فراوان تولیدی و صنعتی دارای فرصت‌های مناسب برای گسترش مراودات بین‌المللی است، تدوین برنامه‌ و تعیین نقشه راه به منظور توسعه مراودات تجار، بازرگانان و صادرکنندگان اهمیت بالایی دارد.

رئیس اتاق کرج تاکید کرد: برای ترسیم نقشه راه و پایدار کردن روابط و پیوندهای تجاری با دیگر کشورها و ثبات اقتصادی در بازارهای بین‌المللی به ویژه منطقه نیاز است که دولت با اقدام عملی از طریق بازاریابی و برقراری پیوندهای تجاری به جذب سرمایه‌گذار و پذیرش هیات‌های تجاری کمک کند.

رضایی در ادامه گفت: امسال با یک رویکرد تازه بر اعزام هیات تجاری به نمایشگاه‌های بین‌المللی متمرکز شده‌ایم که بدین منظور با همکاری اتاق مشترک ایران و چین مقدمات برپایی پاویون البرز در نمایشگاه واردات شانگهای چین را فراهم کرده‌ایم.

 اکبر تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز با تاکید بر اینکه مجلس به دنبال افزایش سطح همکاری و همراهی دولت با بخش خصوصی است گفت: هر تولیدی صادرات‌محور نباشد افول خواهد کرد. بخش خصوصی با تشکیل کنسرسیوم و سرمایه‌گذاری در تولید صادرات محور باید به دنبال ارتقاء کار خود باشد. در این میان اگر یک مقام دولتی بر سر راه فعالان اقتصادی سنگ‌اندازی کند، بخش خصوصی می‌تواند نمایندگانی را تعیین کرده و این مسائل را پیگیری کنند.

او افزود: بخش خصوصی باید با تعامل کافی با دولت بر تولید کالاهای صادرات‌محور قابل رقابت در دنیا و با قابلیت ارسال به بازارهای جهانی تمرکز کند. بخش خصوصی ما توان تولید محصولات رقابت‌پذیر در عرصه جهانی را دارد. در این زمینه یک راهکار موثر این است که از نقاط مختلف دنیا مواد اولیه را وارده کرده، آن را به تولید محصول برسانیم و صادر کنیم.

تالارپشتی با اشاره به مشکلات اخیر صنعتگران در حوزه قطعی برق افزود: مجلس آمادگی دارد تا با حضور وزیر نیرو مباحث مربوط به مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه قطعی برق صنایع را پیگیری کند. باید از راهکارهایی مانند به‌ کارگیری تکنولوژی بالا برای صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده کنیم.

او در مورد انتظارات بخش خصوصی در زمینه اعطای تسهیلات مناسب بیان کرد: در این مورد بخش خصوصی باید در قالب انجام پروژه‌هایی به صورت تهاتری با دولت پیش روند. بهترین روش این است که در بخش‌های مختلف از جمله صادرات یک مدل تعریف شود و در اختیار دولت قرار گیرد تا متناسب با آن تامین منابع کند‌، همانطور که در گذشته موضوع عدم پلمب و تعطیلی واحدهای تولیدی را پیش برده‌ایم، اکنون نیز معتقد هستیم که باید به فرهنگ دیپلماسی اقتصادی و در راس آن برآورده کردن نیاز بخش خصوصی پایبند باشیم.

حمایت از طرح‌های مزرعه خورشیدی و نیروگاه سی اچ پی در البرز

در این نشست مجتبی عبداللهی استاندار البرز با تاکید بر اهمیت تقویت زیرساخت‌های ضروری در حوزه تولید بیان کرد: با حمایت از طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و سی اچ پی(نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه‌گازسوز) سرمایه‌گذاران را به تولید انرژی از این طریق سوق داده‌ایم. انتظار می‌رود در شهرک‌های صنعتی نیز برای تامین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی چنین ظرفیت‌هایی ایجاد شود.

رئیس شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی البرز گفت: در سطح کلان کشور نیز برنامه‌ریزی‌هایی جهت افزایش تولید برق با احداث نیروگاه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است. یک نیروگاه تجدیدپذیر با استقرار پنل‌های خورشیدی با ظرفیت ۵ مگاوات در حوالی شهرک صنعتی کوثر اشتهارد در حال راه‌اندازی است که تولید انرژی حاصل از آن برای تامین برق مورد نیاز این شهرک استفاده خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه