شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در نشست شورای گفت‌وگوی فارس

روش‌های محدود رفع تعهدات ارزی، خود تحریمی است

محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق شیراز با اشاره به مشکل سازی بخشنامه‌های غیرکارشناسی در زمینه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، گفت: مفیدترین شیوه‌های رفع تعهد ارزی ناکارآمد شده و صادرکنندگان باسابقه از چرخه خارج شده‌اند.

01 مهر 1402
کد خبر : 67856
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: بر اساس بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر تعلیق کارت‌های بازرگانی اعم از واحدهای تولیدی و غیر تولیدی به‌صورت سیستمی با رفع تعهد ارزی کمتر از 60 درصد، عملاً استفاده از روش واردات در برابر صادرات خود را به‌عنوان مفیدترین روش بازگشت ارز غیرممکن کرده و امکان ایفای تعهدات این افراد سلب شده است.

محمدصادق حمیدیان در هفتادمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، افزود: از طرف دیگر تحریم‌های شدید بین‌المللی موجب شده تا بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ای که به کشورهای همسایه صادرات دارند و صادراتشان دلاری انجام نمی‌شود، دچار مشکلات رفع تعهد ارزی و تعدیل نیرو شوند و در معرض تعطیل شدن قرار بگیرند.

حمیدیان اظهار کرد: این شرایط موجب خروج تعداد قابل‌توجهی از صادرکنندگان با سابقه و نمونه ملی و استان از چرخه فعالیت و رونق کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای شده که بسیاری از افراد غیرحرفه‌ای و ناوارد در زمینه تجارت صرفاً با هدف اجاره دادن کارت بازرگانی خود به این حوزه از طریق سامانه جامع تجارت ورود کرده‌اند.

رئیس اتاق شیراز با اشاره به اجرا شدن این بخشنامه در مدت‌زمان کوتاهی در کشور، اضافه کرد: با اجرای این نامه در سازمان توسعه تجارت برخی از شرکت‌های بزرگ صادراتی استان دچار مشکلات شده و کارت بازرگانی و روند صادرات آنها با مشکل اساسی روبرو شده است.

وی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس و اتاق شیراز به دنبال رفع مشکلات این واحدها به‌صورت موردی و با حدود اختیارات استانی هستند؛ اما در بلندمدت مشکلات استان جدی و گسترده‌تر خواهد بود و نیاز است این موضوع با اتخاذ تصمیم‌های جدی از سوی استان در کشور دنبال شود.

حمیدیان گفت: بخشنامه‌ها بدون پشتوانه کارشناسی صادر می‌شود و همین موضوع موجب وارد شدن صدمات جدی به اقتصاد، تولید و صادرات کشور شده است که این امر در تعارض با تحقق شعار سال تحت عنوان مهار تورم و رشد تولید بوده و پیامدهای منفی متعدد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد.

مصوبات هفتادمین نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس

- نسبت به تشکیل فوری جلسه با حضور مدیرکل برنامه‌وبودجه، معاون عمرانی استانداری، رئیس اتاق بازرگانی، مدیرکل تأمین اجتماعی و نمایندگان پیمانکاران استان فارس برای حل اصولی مشکل لیست بیمه کارفرمایان اقدام شود.

- دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گزارش اجرایی شدن مصوبات 6 ماهه قبل را حداکثر ظرف مدت 2 هفته اعلام کند.

- دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در رابطه با تخصیص ارز مورد نیاز واردات ماشین‌آلات کشاورزی با وزیر محترم صمت، وزیر جهاد کشاورزی و بانک مرکزی مکاتبه کند.

- اداره کل گمرکات استان فارس فرآیند ترخیص قطعات یدکی خطوط تولیدی را تسهیل کند.

موضوعات :
در همین رابطه