رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پیام باقری در افتتاحیه رویداد ملی گردشگری مازندران

صنعت گردشگری عامل ۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۶ درصد اشتغال کشور است

نائب‌رییس اتاق ایران در افتتاحیه رویداد ملی گردشگری مازندران، گفت: سهم صنعت گردشگری از GDP ایران حدود 5 درصد و سهم آن از اشتغال کشور حدود 6 درصد است و به همین واسطه باید بر توسعه گردشگری متمرکز شویم.

06 مهر 1402
کد خبر : 67913
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نائب‌رییس اتاق ایران، منحنی رشد گردشگری در کشور را صعودی و سهم اشتغال ایران از این صنعت گسترده را 6 درصد اعلام کرد که به همین دلیل اقبال به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را توسط فعالان و متقاضیان این حوزه افزایش داده است.

پیام باقری در افتتاحیه رویداد ملی گردشگری مازندران با تبریک روز جهانی گردشگری، گفت: این ظرفیت و صنعت به جهات مختلف یکی از پیشران‌های اقتصادی در جهان و از جمله در ایران است و بر همین اساس باید توسعه آن مورد توجه قرار گیرد.
او افزود: ثروت‌آفرینی و خلق ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و زنجیره‌ تولید و تامین گسترده‌ای که در صنعت گردشگری وجود دارد ، حتی تا اقتصاد خانوار را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد، یکی از مزیت‌های توسعه این صنعت است که باعث می‌شود بلافاصله معیشت خانوارها و وضعیت صنایع کوچک و متوسط که به نوعی درصد قابل توجهی از اقتصاد دنیا بر دوش آنهاست، با بهبود توجه مواجه شود.

به عقیده باقری، صنعت گردشگری به واسطه همین ویژگی‌ها، اینگونه برای کل جهان اهمیت پیدا کرده است.

نائب‌رئیس اتاق ایران، با اشاره به شعاری که سازمان جهانی گردشگری در سال جاری میلادی با نام گردشگری، اقتصاد سبز در نظر گرفته است، اظهار کرد: این شعار، تاکیدی بر مفاهیم اصلی در سه حوزه مردم، رفاه و سیاره زمین است و اینکه ما به عنوان کسانی که جلودار صنعت هستیم باید خودمان را با الگوهای بین‌المللی، جهانی، سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این رویکردها منطبق کنیم.
او با اشاره به آمار شورای جهانی سفر و گردشگری، اعلام کرد: سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی جهان 7.6 درصد معادل 7.7 تریلیون دلار است که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.

نایب رییس اتاق ایران ادامه داد: صنعت گردشگری 9 درصد از اشتغال دنیا را به خود اختصاص داده و در ایران نیز سهم این صنعت از GDP حدود 5 درصد با رقمی بالغ بر 450 هزار میلیارد تومان و سهم این صنعت از اشتغالزایی در کشور حدود 6 درصد است؛ به همین دلیل اقبال به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را توسط فعالان و متقاضیان این حوزه افزایش داده و منحنی رشد گردشگری در کشور صعودی است.

او ادامه داد: در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز توجه ویژه‌ای به گردشگری داریم و وظیفه و مسوولیت سنگینی را برای خودمان احساس می‌کنیم که حتما در راستای توسعه صنعت گردشگری به عنوان نماینده بخش خصوصی گامهای اساسی برمی‌داریم.

باقری تصریح کرد: در کمیسیون‌های بیست‌گانه اتاق ایران، کمیسیون گردشگری از بخش‌های فعال اتاق است و همین روند و جدیت را به جهت نیازی که به شبکه‌سازی در صنعت گسترده گردشگری داریم، در اتاق‌های استانی نیز به عنوان یک ماموریت دنبال می‌شود.

نایب رییس اتاق ایران با اشاره به توسعه کسب و کارهای نوین با رویکرد اقتصاد خانوار و اقتصادهای کوچک و متوسط، آن را یکی دیگر از ماموریت‌های بخش خصوصی عنوان کرد به این جهت که گردشگری یک صنعت رو به رشدی است و ما باید همگام با رشد آن در دنیا، به پیش برویم.

او با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ گردشگری با توجه به اینکه ایرانی‌ها زبانزد همه کشورهای دنیا هستند، گفت: ارتباط اتاق با مراجع ملی، بین‌المللی و مراجع علمی فرهنگی و مهمتر از همه شناسایی موانع گردشگری و رفع آن با کمک مسوولان، تدوین قوانین پشتیبان در جهت تسهیل فرآیندهای فعالان بخش خصوصی، توریسم سلامت و رتبه‌بندی و ارزیابی مراکز گردشگری برای سرویس‌دهی بهتر به میهمانان در ارتقای صنعت گردشگری حائز اهمیت است.

باقری با اشاره به جایگاه مهم مازندران در گردشگری به لحاظ موقعیت‌های طبیعی، تاریخی و جغرافیایی در دریا، دشت، جنگل اعلام کرد: این استان می‌تواند قطب گردشگری کشور بشود و در این زمینه استاندار مازندران به طور ویژه در گردشگری دریایی اهتمام ویژه داشتند.
او به نمایندگی از اتاق ایران و ساری اعلام کرد که کاملاً در راستای صنعت گردشگری در مازندران همراه و همسو هستیم و سرمایه‌گذاری در این بخش را با  توسعه متوازن مورد توجه قرار داده‌ایم.

نایب رییس اتاق ایران در پایان، ابتکار استان مازندران در برگزاری رویداد ملی گردشگری را یک فرصت برای میهمانانی دانست که از کشورهای حاشیه خزر به این استان آمده‌اند تا در نهایت به شناخت ظرفیت‌ها، به تبادلات فرهنگی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی منجر شود.

در همین رابطه