رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار مطرح شد

کارگروه تخصصی رفع چالش‌های صدور کارت بازرگانی تشکیل می‌شود

رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب و کار پیشنهاد کرد برای رفع چالش‌های سیزده‌گانه فرآیند صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی یک کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل شود.

12 مهر 1402
کد خبر : 67948
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هشتاد و چهارمین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار اتاق ایران با موضوع بررسی معضلات سامانه جامع تجارت و پنجره فیزیکی شروع کسب‌وکار در اتاق تهران برگزار شد.

در این نشست، 13 چالش فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی از «عدم ارائه شناسه یکتا توسط موجر» تا چالش «استعلام کدپستی سامانه‌های دولتی» مطرح و مقرر شد یک کارگروهی تخصصی با حضور تعدادی از نمایندگان دستگاه‌های مختلف برای بررسی راه‌حل‌های رفع این چالش‌ها تشکیل شده و مجموعه پیشنهادهای خود را به نهادهای مرتبط منتقل کند.

سرعت بالای تولید مقررات

در ابتدای این جلسه، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران با اشاره به اینکه سرعت تولید قوانین و مقررات بالاست، گفت: همه ما در شوراها، کارگروه‌ها و مجامع برای حل چالش‌های ناشی از این مقررات در تلاش هستیم اما باز هم سرعتمان به سرعت تولید مقررات نمی‌رسد.

هومن حاجی‌پور افزود: سامانه جامع تجارت به بهانه تسهیل فرآیندها ایجاد شده و فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی که تا پیش از آن در اختیار اتاق‌های بازرگانی بود و با کمترین دردسر انجام می‌شد، به این سامانه منتقل شد اما به دلیل تورم مقررات از یک‌سو و شخصی‌نگری‌های حاکم بر سامانه از سویی دیگر، مشکلات بسیار زیادی برای فعالان اقتصادی ایجاد شد. او به این نکته اشاره کرد که اتاق بازرگانی کمترین دخالتی در بروز این مشکلات نداشته اما اعضای اتاق و فعالان اقتصادی، بروز این مشکلات را از چشم اتاق بازرگانی می‌بینند.

چالش‌های حل‌نشده سامانه جامع تجارت

هم‌چنین اعظم رضایی، معاون توسعه عضویت اتاق تهران، در سخنانی به تشریح 13 چالش مربوط به فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت پرداخت و راهکارهای رفع هر یک از این مشکلات را نیز بیان کرد. عدم ارائه شناسه یکتا توسط موجر، نواقص سامانه‌ای سند تک‌برگ، عدم امکان دریافت شناسه رهگیری، تبعیض اماکن غیرمسکونی و مسکونی و مشکلات مربوط به صدور کارت بازرگانی برای فعالان اقتصادی که اقدام به تولید بدون کارخانه کرده‌اند، از جمله چالش‌هایی است که معاون توسعه عضویت اتاق تهران به آن اشاره کرد.

پس از آن، مهدی فسنقری، مدیر سامانه اعتبارسنجی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت نیز خاستگاه سامانه جامع تجارت را قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و گفت: با ایجاد این سامانه، فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی از دست کارشناسان خارج و سیستمی شده است. در مرحله دوم، اصلاحاتی در آیین‌نامه مربوطه اعمال شد که یک‌سری موارد نظیر رفع تعهد ارزی، چک برگشتی، محل کسب نیز حل شد. البته برای متقاضیان تمدید کارت بازرگانی، شرایطی در نظر گرفته شد که در صورت عدم برخورداری از شروط از طریق رتبه‌بندی بتوانند فرآیند تمدید کارت بازرگانی را به پایان برسانند.

فسنقری در مورد الزام سند مالکیت تک‌برگ از سوی متقاضیان نیز گفت: سیستم در مورد متقاضیانی پیام خطا می‌دهد که هیچ نوع کاربری را برای ملک خود ذکر نکرده باشند. اما اینکه بنگاه‌ها مکلف به درج شناسه یکتای سند در قرارداد اجاره شوند، چالش جدیدی پدید می‌آورد؛ به این دلیل که بسیاری از املاک سند تک‌برگ ندارند. بنابراین باید به فکر راه‌حل جایگزین باشیم.

در همین حال، معاون توسعه خدمات عضویت اتاق تهران با بیان اینکه از ایجاد سامانه جامع تجارت سه سال سپری شده و وزارت صمت اکنون به دنبال راه‌حل جایگزین برای مشکلات این سامانه است، خواستار چاره‌اندیشی فوری برای این مسئله شد.

خروج صدور کارت عضویت از درگاه ملی مجوزها

بابک ولی‌زاده، مدیر فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران، نیز با اشاره به اینکه با اصلاح آیین‌نامه ماده 10 قانون مقررات صادرات و واردات، بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف شده است، گفت: اکنون اغلب چالش‌های مطرح شده مربوط به فرایند صدور کارت بازرگانی است که برای حل آن‌ها ابزاری در دست نبوده و باید با بازگشت به عقب، برخی از این موارد به صورت دستی انجام گیرد.

او با بیان اینکه تعداد زیادی از تقاضاهای مربوط به صدور کارت بازرگانی به دلیل ارائه کارت بازرگانی برای ثبت برند لاتین است، ادامه داد: چنانچه این شرط از ثبت برند حذف شود، بخش بزرگی از مشکلات برطرف خواهد شد.

ولی‌زاده هم‌چنین در ادامه سخنان خود از خروج فرآیند صدور کارت عضویت اتاق‌های بازرگانی از درگاه ملی مجوزها خبر داد.

در ادامه این جلسه، با پیشنهاد فولادگر، رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار مقرر شد، کارگروهی کارشناسی با حضور تعدادی از نمایندگان دستگاه‌ها برای بررسی و چاره‌اندیشی در مورد چالش‌های مربوط به صدور و تمدید کارت بازرگانی با تصدی‌گری اتاق تهران تشکیل شده و خروجی این جلسه به نهادهای مربوطه ارجاع شود.

تبدیل پنجره واحد به مرکز مشاوره تجارت

در این جلسه همچنین، بررسی مشکلات مربوط به ادامه فعالیت پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در دستور کار قرار گرفت و در این رابطه، ابوالفضل نصیری، مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری، گفت: فرآیند امضای الکترونیکی اسناد رسمی ایجاد شده و با تلاش اداره ثبت شرکت‌ها، مراحل تأسیس شرکت در حال حاضر به صورت الکترونیکی و کمتر از یک روز کاری صورت می‌گیرد. همچنین مورد توافق قرار گرفت که محل پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در اتاق تهران، طبق قانون، تا آذرماه امسال همچنان به فعالیت ادامه دهد. با فرآیند الکترونیکی و آنلاین ثبت و تأسیس شرکت، از این پنجره می‌توان به عنوان مرکز مشاوره تجارت استفاده کرد و اداره ثبت شرکت‌ها نیز در آن با اتاق تهران همکاری خواهد نمود.

در همین رابطه