رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان مطرح شد

درخواست فعالان اقتصادی برای رفع ایرادات سامانه مؤدیان مالیاتی پیگیری شود

اعضای شورای گفت‌وگوی استان خوزستان بعد از بحث و تبادل‌نظر در مورد مشکلات سامانه مؤدیان مالیاتی، بر لزوم رسیدگی به درخواست فعالان اقتصادی برای رفع این ایرادات تأکید کردند.

18 مهر 1402
کد خبر : 68014
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار خوزستان با تأکید بر پیگیری و رفع ایرادات سامانه مؤدیان مالیاتی گفت: همه دستگاه‌های مربوطه باید در جهت برطرف کردن مشکلات این سامانه به‌منظور شفاف‌سازی هر چه بیشتر این بخش و رفاه حال بخش خصوصی همکاری کنند.

علی‌اکبر حسینی محراب در هفتاد و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی در محل سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: ایراداتی بر سامانه مؤدیان مالیاتی پایانه‌ها و فروشگاه‌ها وارد است که بررسی‌های لازم در کارگروه‌های کارشناسی این شورا انجام شده است.

وی ادامه داد: نیاز است با پیگیری‌هایی که از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان انجام می‌شود، این مشکلات در مرکز قابل‌بررسی است و نتیجه آن قطعاً باعث بهبود فضای کسب‌وکار استان خواهد شد.

استاندار خوزستان با تأکید بر فرهنگ‌سازی پرداخت شفاف مالیات از سوی مؤدیان و مشمولان گفت: با سیستمی ‌کردن فرآیند دریافت مالیات، تغییر رویه پرداخت مالیات از حالت سنتی به الکترونیک در دستور کار قرار دارد و تسهیل هرچه بیشتر در این بخش باید از سوی اداره کل امور مالیاتی انجام شود.

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به‌عنوان یک سامانه پشتیبان کمک می‌کند تا همراه با سامانه تجارت، اطلاعات مرتبط با بخش ورود کالاها و توزیع آن در داخل کشور از امکان رصد برخوردار شود.

حسینی محراب با تأکید بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور کاربردی شدن رویه‌های مربوط به سامانه مؤدیان مالیاتی و طراحی نرم‌افزارهای موردنیاز افزود: برای ایجاد نرم‌افزاری به‌منظور افزایش حجم بارگذاری اطلاعات مؤدیان مالیاتی در این سامانه می‌توان از تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان بهره گرفت.

آموزش استفاده از سامانه مؤدیان مالیاتی نباید هزینه کاذب به بخش خصوصی استان تحمیل کند

قائم‌مقام دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان نیز با اشاره به اینکه اصناف و بخش خصوصی خوزستان بیشترین استفاده را از سامانه مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی دارند گفت: جامعه هدف این سامانه برابر با قانون باید آموزش‌های کاربردی رایگان دریافت کنند تا از تحمیل هزینه کاذب به آنها پیشگیری کرد.

شهلا عموری افزود: تجار و بازاریان جامعه بزرگی از مؤدیان مالیاتی را تشکیل می‌دهند به همین دلیل ضروری است که سازوکاری مشخص برای برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه سامانه مؤدیان مالیاتی در استان ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به ایراداتی که در نشست کارشناسی با بخش خصوصی از سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی احصا شد، افزود: ازجمله این ایرادها زمان ثبت اطلاعات مؤدی مالیاتی است که طبق قانون باید ۳۰ روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیک در کارپوشه انجام شود که این مدت برای بررسی حساب‌های کلان سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مشکل‌ساز و زمان‌بر است.

عموری با اشاره به مشکل دیگر سامانه مؤدیان ادامه داد: طبق ماده ۶ قانون سامانه مؤدیان، جمع مدت حساب صادر شده توسط هر مؤدی پنج برابر مبلغ فروش احصا شده آن در مدت مشابه سال گذشته است که یک عامل بازدارنده برای فعالیت بخش خصوصی محسوب می‌شود.

نایب‌رئیس اتاق اهواز، مدت‌زمان بارگذاری اطلاعات را بخش دیگری از ایرادهای این سامانه عنوان کرد و گفت: مدت‌زمان بارگذاری صورتحساب در سامانه هفت روز است و برای تعطیلات پنجشنبه و جمعه برنامه‌ریزی انجام نشده است.

وی ادامه داد: برابر با ماده هفت قانون سامانه مؤدیان، «صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان به‌منزله ثبت آنها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت»؛ درصورتی‌که موضوع مربوط به ارزش‌افزوده مشخص نشده و باید در این رابطه شفاف‌سازی صورت گیرد.

تشکیل ۲۴۰۰ پرونده حل اختلاف در بخش مالیات بر تراکنش‌های بانکی خوزستان

مدیرکل امور مالیاتی خوزستان با اشاره به تشکیل ۲ هزار و ۴۰۰ پرونده مربوط به مالیات بر تراکنش‌های بانکی در شورای حل اختلاف مالیاتی استان گفت: ۲ هزار و ۱۸۰ پرونده مربوط به مؤدیان بدون پرونده قبلی است.

علی خورشیدی افزود: تعداد پرونده‌های مربوط به مالیات تراکنش‌های بانکی در استان زیاد است، برخی تراکنش‌ها مشمول مالیات نمی‌شوند به‌عنوان‌مثال تراکنش‌های مربوط به جابه‌جایی پول مشمول مالیات نمی‌گردد.

وی ادامه داد: اگر به دنبال شفاف‌سازی در دریافت مالیات هستیم باید جزئیات تراکنش‌های بانکی توسط اداره کل مالیاتی مشخص شود.

خورشیدی با بیان اینکه اظهارنامه ۷۷ درصد مؤدیان استان در حال تأیید است ادامه داد: همه‌روزه آمادگی تشکیل جلسات آموزشی برای آشنایی با سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی را داریم.

وی گفت: متأسفانه به دلیل اینکه ثبت اطلاعات از سوی مؤدیان در زمان‌های پایانی فرصت تعیین شده انجام می‌شود و به‌یک‌باره حجم زیادی از اطلاعات باید در سامانه ثبت شود در برخی موارد با مشکلاتی در ارائه خدمات از سامانه مواجه می‌شویم.

اتصال ۷۰۰ واحد تولیدی خوزستان به سامانه دریافت شناسه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان از اتصال ۷۰۰ واحد تولیدی استان به سامانه دریافت شناسه اشاره کرد و گفت: از زمان آغاز اجرای طرح صدور شناسه برای کالاهای تولیدی، پنج هزار کالای تولید شده در استان شناسه دریافت کردند.

حمیدرضا فلاح ادامه داد: برای کالاهای وارداتی شناسه کالا صادر می‌شود اما همچنان برای برخی کالاهای تولید داخل عملیات صدور صورت نمی‌گیرد؛ صدور شناسه برای کالا راهی برای شفاف‌سازی فرایند تولید تا خرید کالا و جلوگیری از عرضه کالای تقلبی و گران‌فروشی است.

مدرس اداره کل امور مالیاتی خوزستان در ادامه این نشست اظهار کرد: در کسب‌وکارهای خرد ثبت دستگاه پز فعال در سامانه مؤدیان مالیاتی کافی است و نیاز به خرید نرم‌افزار خاصی نیست.

امین نوشادی صدور صورتحساب الکترونیکی را مهم‌ترین رویکرد برای تغییر فرآیند نظام سنتی دریافت مالیات دانست.

مدرس اداره کل امور مالیاتی خوزستان اظهار کرد: شرکت‌های معتمدی که برای آموزش به مؤدیان در نظر گرفته شده‌اند طبق قانون هزینه آن‌ها توسط اداره کل امور مالیاتی باید پرداخت شود.

نوشادی تعداد مؤدیان کشور را هفت میلیون نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۳۰۰ هزار مؤدی در استان هستند که از این جمعیت ۲۷۰ هزار نفر را اشخاص حقیقی تشکیل می‌دهد.

موضوعات :
در همین رابطه