رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

محمدرضا کرباسی در دومین اجلاس تجارت حلال ایران و کرواسی

ایران، ششمین کشور تولیدکننده غذای حلال در میان 73 کشور جهان است

مدیرکل ایکریک با بیان اینکه تجارت بین‌المللی حلال محدود به غذا نیست و دارو، آرایشی، گردشگری و بانکداری را شامل می‌شود گفت: ایران ششمین کشور تولیدکننده غذای حلال در میان 73 کشور مسلمان و غیرمسلمان است.

17 مهر 1402
کد خبر : 68024
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دومین اجلاس تجارت حلال ایران و کرواسی (کشورهای جنوب شرق اروپا) با حضور هیات تجاری ایرانی و فعالین اقتصادی کشورهای حوزه بالکان، انگلستان، آمریکا، سنگاپور و مالزی در زمینه گردشگری و گردشگری سلامت و صنعت ساختمان‌سازی در حاشیه سومین همایش تجارت حلال کرواسی برگزار شد.

محمدرضا کرباسی مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) با بیان اینکه حلال محدود به غذا نیست و تجارت بین‌المللی در زمینه دارو، آرایشی، گردشگری و بانکداری را شامل می‌شود، گفت: در ارتباط با صنعت مواد غذایی حلال، ایران جز برترین کشورهای تولیدکننده در میان کشورهای اسلامی است.

او با بیان اینکه در سال 2020، ایران ششمین کشور تولیدکننده غذای حلال در میان 73 کشور مسلمان و غیرمسلمان بوده است، افزود: در ایران غذای غیرحلال تولید نمی‌شود و دستگاه‌های نظارتی بر تولید مواد غذایی، علاوه بر کنترل کیفیت و استانداردهای مربوطه، بر حلیت نیز نظارت و تأکید دارند. در حال حاضر صنعت غذا در ایران بعد از صنایع پالایشگاهی و شیمیایی سومین صنعت تولیدی مهم محسوب می‌شود.

کرباسی بیان کرد: بر اساس آمار استخراج شده از سایت مرکز تجارت بین‌المللی، واردات کشورهای جنوب شرق اروپا در سال 2021 از ایران حدود 0.2 درصد و صادرات به آن‌ها از ایران زیر یک درصد است. این ارقام در مقایسه با مبادلات سایر کشورها رقم مطلوبی نیست و به نظر می‌رسد با بررسی ظرفیت‌های طرفین و تحقیقات بازار بتوان آن را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

مدیرکل ایکریک افزود: در سال 2021، از حدود 250 میلیون دلار صادرات ایران به کشورهای جنوب شرقی اروپا، 21 میلیون دلار آن در حوزه مواد غذایی بوده و از کل واردات ایران از کشورهای جنوب شرق اروپا، حدود 12.5 میلیون دلار آن مربوط به مواد غذایی و کشاورزی بوده است. بیشترین محصولات صادراتی ایران به این کشورها عمدتاً خرما، پسته، کشمش، زعفران است و ایران نیز غلات و دام زنده را از این کشورها وارد کرده است.

کرباسی با بیان اینکه ایران مقصد بسیار مناسبی برای گردشگران علاقه‌مند به حلال است، ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش پژوهشکده رتبه‌بندی کرسنت، ایران دهمین کشور در بین کشورهای جهان و اولین مقصد مسلمانان جنوب شرق آسیا است. پیش از این پروازهای مستقیم از ایران به کشورهای جنوب شرق اروپا انجام می‌شد، اما در حال حاضر پرواز مستقیمی وجود ندارد و در صورت افزایش مبادلات تجاری بین آن‌ها، این گزینه نیز قابل اعمال است.

سعید خطیب زاده سفیر ایران در زاگرب نیز گفت: ایران به عنوان دروازه کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه آسیا و از طرف دیگر کرواسی به عنوان دروازه کشورهای بالکان می‌تواند ظرفیت مناسبی را برای ارتباطات میان کشورها ایجاد کند. به گفته او ایران در زمینه‌های گردشگری، صنایع غذایی، فنی و مهندسی در میان دیگر صنایع می‌تواند نقش فعالی در بازار کرواسی و کشورهای منطقه داشته باشد.

در پایان این همایش، پیرو درخواست Islamic Religious Community of R.M.Agency for Halal Standard مقدونیه تفاهم‌نامه‌ای میان این موسسه با موسسه جهانی حلال با هدف ایجاد چارچوب، توسعه همکاری طرفین، مشاوره و هم‌اندیشی در زمینه آموزش مربوط به حلال و در راستای تسهیل دسترسی مسلمانان به غذا، محصولات و خدمات حلال امضا شد.

همچنین با هدف برگزاری همایش اقتصادی حلال در ایران در سال 2025-2026 نیز تفاهم‌نامه‌ای با United World Halal Development PTE LTD سنگاپور به امضا رسید.

موضوعات :
در همین رابطه