شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران مطرح شد

ایجاد گفتمان جدید در صنعت غذا توسط بخش خصوصی پیگیری می‌شود

اعضای کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران، تغییر رویکرد تصمیم‌سازان نسبت به موضوع امنیت غذایی را مورد توجه قرار دادند و خواستار ایجاد گفتمان جدید در صنعت غذا شدند.

سارا ترابی

خبرنگار
02 آبان 1402
کد خبر : 68179
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران در نشست اخیر ضمن مقایسه صنعت غذای ایران با ترکیه و آنچه در کشور فرانسه برای معرفی این صنعت انجام شده است، خواستار تسهیل شرایط صادرات، تغییر رویکردها نسبت به صنعت غذا، ایجاد گفتمان جدید و شناسایی بازارهای هدفی که برای صنعت غذا، ارزآوری مناسبی دارد، شدند.

در این نشست، ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با بیان این مطلب که امروز با تغییر در مدیریت غذای جهان مواجه هستیم، نقش اتاق ایران برای رسیدن به هم‌افزایی در این عرصه را مورد توجه قرار داد و گفت: هدف این است که کمیسیون صنایع غذایی به جریان‌ساز در صحنه صنعت غذای کشور، تبدیل شود. برای تحقق این هدف لازم است نگاهی متفاوت به چگونگی معرفی صنعت غذا داشته باشیم. برای همین رونمایی از اکوسیستم هوش مصنوعی برای ایجاد گفتمان جدید در صنعت غذا را در دستورکار قرار دادیم.

او در ادامه به بخش‌نامه سازمان استاندارد درباره تغییر در رنگ و اندازه لوگوی محصول و نشان استاندارد روی انواع کالاها، اشاره کرد و گفت: اعمال تغییراتی که سازمان استاندارد در بخش‌نامه اخیر خود عنوان کرده بسیار پرهزینه است و از آنجا که مصرف‌کننده نهایی باید این هزینه‌ها را بپردازد، کمیسیون صنعت غذای اتاق ایران در نشستی با مسئولان ستاد تسهیل خواستار توقف اجرای مفاد این بخش‌نامه شد.

خلیلی ادامه داد: ضرورتی ندارد در شرایط سخت اقتصادی، بدون هیچ دلیلی، هزینه جدیدی برای مصرف‌کنندگان بتراشیم. با همین استدلال، مسئولان ستاد تسهیل پذیرفتند که به این موضوع ورود کرده و آن را حل‌وفصل کنند.

این فعال اقتصادی همچنین به مطالعه‌ای که درباره فعالیت‌های انجام شده در فرانسه برای معرفی صنعت غذای این کشور، صورت گرفته، اشاره کرد و افزود: استفاده از تجربه سایر کشورها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم برای ارتقای جایگاه این صنعت در کشور خود تلاش کنیم.

به باور او بحث اصلی این است که چگونه می‌توان توجه مسئولان را به آنچه برای امنیت غذایی لازم است، جلب کرد. در همین راستا کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران سعی دارد با انجام مطالعات مقایسه‌ای و بیان تجربه سایر کشورها، جدیدترین مدل‌های موجود برای حفظ امنیت غذایی کشور و معرفی هرچه بهتر این صنعت در ایران را پیدا و معرفی کند.

در همین راستا مطالعه انجام شده درباره صنعت غذای فرانسه و روایتی که این کشور درباره این بخش از صنایع کشور خود ترسیم کرده است، در این نشست، تشریح شد و بعد از آن مطالعه مقایسه‌ای صنعت غذای ایران و ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه محسن امینی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران پیشنهاد داد: یک پروژه مشخص برای بررسی چگونگی حمایت دولت از صنعت غذای کشور، متناسب با امکانات و توانمندی‌های داخلی و تجربه سایر کشورها، تعریف و اجرا کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با انتقاد از نبود استراتژی توسعه اقتصادی، گفت: ۹۰ درصد صنعت غذای ایران خصوصی است. در این وضعیت تنظیم بازار با انواع ممنوعیت‌ها، رفع ممنوعیت‌ها و … مواجه بوده و بازار، دائم با عدم تعادل روبه‌رو می‌شود. در نتیجه پیشنهاد می‌کنم چون جیره‌بندی ارزی هم داریم، در قالب شورایی درخواست‌های دولت و تصمیم‌گیران را دریافت کرده و با اطلاع از برنامه دولت برای تخصیص ارز به صنعت، تصمیم‌گیری کرده و راه‌حل‌های موجود را ارائه دهیم.

امینی موضوع مهم امروز اقتصاد کشور را رفع تعهدات ارزی دانست و گفت: پیشنهاد بخش خصوصی این است که برای تسهیل شرایط، ارز صادراتی با اختلاف اندکی نسبت به ارز نیمایی قابل عرضه باشد. باید توجه داشت که ادامه وضعیت موجود به زودی صادرات را مختل می‌کند.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران پیشنهاد داد: برای بهبود وضعیت صنعت غذا لازم است سازمان دامپزشکی، غذا و دارو و استاندارد با هم هماهنگ شوند تا سرعت آزمایش‌ها و دریافت استانداردها گواهی‌ها برای ترخیص کالاهایی که وارد گمرکات شدند، افزایش و هزینه‌ها کاهش یابد.

در ادامه عباس کشاورز، معاون پژوهشی و عضو هیات اجرایی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران درباره مقایسه ایران و ترکیه گفت: ترکیه آمار خود را در مراجع رسمی دقیق ارائه نمی‌‌دهد هرچند ظرف ۲۵ سال اخیر در حوزه کشاورزی این کشور تغییرات اساسی رخ داده و شاهد رونق صادرات محصولات کشاورزی ترکیه هستیم. از طرفی این کشور اقدامات خوبی در حوزه واردات با هدف صادرات نیز انجام می‌دهد، برای مثال واردات غلات و صادرات ماکارونی.

او پیشنهاد داد: اگر به صادرات کارآمد نرسیم، تولید دچار مشکل می‌شود. بنابراین می‌توان کارگروهی تشکیل و با استفاده از تجربه سایر کشورها درباره یک تا سه صنعت دارای مزیت مطالعات دقیقی انجام داد و بر اساس آن به مدل توسعه صنعت غذا مناسب با ظرفیت‌های داخلی رسید.

مسعود بختیاری، عضو کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران کارآمدی دولت در حمایت از صنعت غذا و صادرات آن را بسیار مهم دانست و گفت: الزام به رفع تعهد ارزی یک مانع جدی در این رابطه است. متأسفانه اخلال‌ها در برابر صادرات وجود دارد و رو به افزایش است، بنابراین نیازمند تغییر رویکردها در این حوزه هستیم.

علی رضوانی‌زاده، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز که مهمان این نشست بود از چالش جدی که در حوزه امنیت غذای کشور وجود دارد، صحبت کرد و گفت: شرایط حاکم بر کشور، نگرانی‌هایی را در حوزه امنیت غذایی، به وجود آورده است، بنابراین در اتاق ایران باید تلاش کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که داریم، راهکارهایی را در اختیار دولت قرار دهیم.

این فعال اقتصادی تعهد ارزی را به ویژه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یک چالش جدی مطرح کرد و افزود: ارزان خریدن ارز حاصل از صادرات به ویژه محصولات کشاورزی که فسادپذیر بوده و باید در اسرع وقت، صادر شوند، اشتباه است. از طرفی باید تعهد ارزی را برای صادرات محصولات کشاورزی، لغو کنیم چون این محصولات قابل مقایسه با محصولات پتروشیمی، صنایع معدنی و ... نیست. مسئله اینجاست که اگر توان جابه‌جایی ارز وجود دارد چرا دولت نمی‌تواند ارزهای خود را به کشور برگرداند؟

محمدرضا مرتضوی، عضو کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران نیز در جمع‌بندی این نشست با توجه به آنچه در سطح دنیا با عنوان استفاده از هوش مصنوعی در صنعت غذا مطرح است، گفت: این امکان را فناوری‌های جدید در اختیار ما قرار می‌دهد و باید متناسب با آنچه در سطح دنیا جاری است، هوش مصنوعی را به کار بگیریم و جزو پیشگامان این بخش باشیم.

او همچنین تأکید کرد: باید اثرات عدم بهره‌برداری مناسب از تحریم نبودن غذا و دارو و دلایل غیررقابتی بودن صنعت غذای ایران را به دلیل در دسترس نبودن سیستم بانکی، بررسی و منتشر کنیم.

در همین رابطه